וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה נגד הרג הנער ע"י שוטר; אביו: "רוצה צדק ופתרון"

קצין המשטרה שנחשד בהריגתו של סלומון טקה וורקנך בקריית חיים שוחרר למעצר בית. בהפגנה נגד השוטר בעיר הודלקו נרות בזירת הירי, והמוחים צעקו ליד ביתו: "כאן גר רוצח". אביו של הצעיר: "הוא היה ילד טוב עם לב ענק". השוטר בחקירתו: "ניסיתי לגונן על צעיר שהותקף"

רצח אתיופי/עריכה: אביב אירגז

הירי למוות בצעיר בקריית חיים - כל הפרטים

  • קצין המשטרה החשוד בהריגת הנער שוחרר למעצר בית
  • עשרות מיוצאי העדה האתיופית הפגינו ברחבי קריית חיים
  • אביו: "דורש צדק ופתרון הוא היה ילד טוב ואכפתי"
  • שכנה שנכחה בזירת האירוע: "השוטר היה נראה עצבני"
  • מנהל מרכז נוער סמוך: "לא יכול להיות שככה בקלות כזאת יורים בנער"

בית משפט השלום בחיפה שחרר היום (שני) למעצר בית את קצין המשטרה החשוד בהריגת הנער סלומון טקה וורקנך בן ה-18 ממוצא אתיופי אתמול בערב בקריית חיים. השופטת מריה פיקוס בוגדנוב הורתה בהסכמת המחלקה לחקירת שוטרים, כי השוטר ישהה במעצר בית במרכז הארץ וישלם ערבות בסך 5,000 שקלים. בנוסף הוטל עליו צו עיכוב יציאה מהארץ.

השוטר, שירה למוות בנער כשהיה בלבוש אזרחי, נפצע בתקרית אתמול ושוחרר הלילה מבית החולים כרמל לאחר שנבדק וטופל. קצין המשטרה בדרגת מפקח, חשוד שירה למוות בצעיר בפתח של בית מגורים וסמוך לגן משחקים. הוא נעצר ונחקר במשרדי מח"ש כשהוא מלווה בסנגורו עורך הדין יאיר נדשי. לטענתו, הירי בוצע מתוך הגנה עצמית, זאת לאחר שהותקף בברוטליות באבנים בעת ששהה במקום עם משפחתו וילדיו.

הצעיר נורה אתמול למוות על ידי השוטר שלא היה במדים, בפתח של בית מגורים בעיר מטרים ספורים מגן שעשועים גדול ומתיאטרון הצפון. בעקבות האירוע עשרות מיוצאי העדה האתיופית הפגינו מול תחנת משטרת זבולון ובמקומות נוספים בעיר במחאה על הרג הצעיר. במהלך ההפגנה אף חסמו את כביש 4 לכיוון צפון. הוריו של הנער השתתפו בהפגנה ודרשו תשובות מהמשטרה. דוד אביו אמר: "אני זועק לצדק ולפתרון". בזעקות שבר הוא תיאר את בנו: "ילד עם שמחת חיים, ילד שידע לכבד, שידע לעזור ולתמוך, עם לב ענקי ועם נתינה עצומה. הוא היה כל כך אכפתי, ילד טוב".

עוד בוואלה! NEWS:
חשד לרצח: גבר בן 62 נורה למוות בכפר קאסם
"תודה שבחרתם לטוס עמנו כל השנים האלה": הטיסה האחרונה משדה דב
שגריר ארה"ב חנך מנהרה בסילוואן, בעולם הערבי זועמים: "הפרת החוק הבינ"ל"

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
"הנערים המומים ומפוחדים". סלומון טקה וורקנך/אתר רשמי, אתר רשמי

בהמשך המחאה, המפגינים הדליקו נרות ליד המקום בו נורה אתמול למוות הנער ולאחר מכן צעדו לביתו של השוטר בעיר. הם נעמדו תחת הבית וצעקו: "כאן גר רוצח" ו"שוטר אלים צריך להיות בפנים". בנוסף בצומת קריית אתא הבעירו המפגינים צמיגים.

בעקבות המחאה, נחסם לתנועה למספר שעות שדרות ההסתדרות בקריית חיים בקטע שבין צומת הצריף לצומת קריית אתא, ולנהגים הבאים מכיוון דרום, התנועה בצומת הצריף הופנתה לכיוון כביש 781. בנוסף, רחוב בן צבי בעיר נחסם לתנועה לכיוון שדרות ההסתדרות. כמו כן, כביש 22 במחלף אתא נחסם לתנועה בשני הכיוונים. עומסים כבדים נרשמו במקום.

בין המפגינים בצומת "הצריף"-אח"י אילת היה המדריך של סלומון במרכז נוער נירים-בית יציב בקריית חיים מגיל 10 ועמד מאז בקשר רציף עמו. "אנחנו נסערים מנסיבות מותו, אנחנו המומים וכואבים את האובדן".

אמו של  סלומון טקה וורקנך בהפגנה גד הירי בו בקריית חיים ב-1 ביולי 2019. שלומי גבאי
"רוצה צדק". אמו של סלומון במחאה מול תחנת משטרת זבולון בקריית חיים, היום/שלומי גבאי

"פשוט עצוב, אני בהלם, אני לא מאמינה. בחור צעיר, מול שוטר, אבא לילדים", אמרה שכנה המתגוררת בסמוך לזירת הירי. היא סיפרה לוואלה! NEWS כי עמדה בסמיכות למעבר החציה ברחוב כששמעה ירי של כדור אחד. "סלומון נפל, לא חשבתי שהשוטר ירה בו. חשבתי שהוא ירה באוויר כדי להזהיר אותו", תיארה.

לדבריה, שניים חשו לעזרתו. "אחד מהם ממוצא אתיופי, השני לבן. הפצוע היה מוטל על הקרקע והם ניסו להעיר אותו. אמרו לו: 'תקום, תקום'. והוא לא קם. חשבתי שהוא צוחק. אבל כשהתקרבתי ועמדתי לידו ראיתי שלולית של דם ודם נוזל. ואני שאלתי את הבחור שירה, מה קרה, והוא אומר לי 'יריתי בו'. שאלתי למה והוא ענה 'הוא זרק אבנים על המשפחה שלי'. שאלתי אם הזמין אמבולנס והוא אמר 'כן, בטח'. הוא נראה היה עצבני אבל דיבר איתי. היה נראה בן שלושים בערך", ספרה השכנה.

הפגנה נגד הירי בנער  סלומון טקה וורקנך בקריית חיים ב-1 ביולי 2019. שלומי גבאי
"לא יכול להיות שככה בקלות כזאת יורים בנער". המחאה בקריית חיים, היום/שלומי גבאי

היא תארה כי כעבור כמה דקות הגיעה ניידת וצוות רפואי של מד"א לזירה. "הוא ירה בו בחזה, הייתה אישה שהגיע למקום ואמרה 'זוזו, זוזו, אני אחות', כי הם לא רצו לתת לה להתקרב. ואז היא עשתה לו החייאה ממש, המון זמן. זה לא היה נראה טוב. אנחנו לא מכירים פה דבר כזה. זה אזור שנחשב יוקרתי, שקט ורגוע. אני כל יום יורדת לפארק והבן שלי יורד לשם חופשי. עכשיו זה יתחיל להדאיג אותנו שילדים יורדים לשם לבד".

השכנה מחתה על הקלות שבה לטענתה ירה השוטר בצעיר. "קשה לי לתאר את זה אפילו. איך שוטר, עושה דבר כזה. אני לא מצליחה לתפוס את זה. בסדר, יש לך נשק, אז מה? אף אחד עוד לא היה פה אז לא היה מי שיגיד לו את זה. רק הצעירים שטיפלו בפצוע היו והם קיללו אותו קללות קשות, בלי סוף. הוא לא ענה להם. הוא גם לא כל כך התקרב לזירה, עמד טיפה רחוק. הוא היה נסער והוא כנראה הבין מה הוא עשה אבל אותו רגע הוא לא כל כך הבין איפה הוא פגע בו".

אביו של סלומון טקה וורקנך בהפגנה אחרי הירי בו בקריית חיים ב-1 ביולי 2019. שלומי גבאי
"איך שוטר עושה דבר כזה?". אביו של הנער במחאה בקריית חיים, היום/שלומי גבאי

"לא יכול להיות שככה בקלות כזאת יורים בנער", אמר סמי ברוכה, מנהל מרכז הנוער "בית יציב", שנמצא בסמוך לזירת הירי והשתתף בהפגנה. "קשה לי לדבר, זה אירוע קשה. גידלתי את הנער הזה מגיל עשר. אין לי מילים לתאר את הכאב, הנערים פה המומים ומפוחדים. אני מקווה באמת שיחקרו את האמת כמו שצריך כי זה לא יכול להיות שככה בקלות כזאת יורים בנער".

הוא תאר את סלומון כילד טוב ובעל דרך ארץ. "הוא מאוד חביב. נער שיודע לכבד את החברים שלו". לדבריו, מותו של סולומון היה מיותר. "הנער הלך על סתם. הוא מלח הארץ. רצה להתגייס לקרבי ולתרום ושירות משמעותי. הדרישה שלנו היא שהשר ארדן יתעורר. השוטר צריך לשבת בכלא. איך יכול להיות ששוטר שלקח חיים של נער זה עדיין חשד?", אמר.

הוא תקף את התנהלות השר והממשלה בנושא. "לא יכול להיות שכל פעם שילד אתיופי נהרג ונרצח על ידי שוטרים הם יושבים במעצר בית. אולי מעיפים אותם מהמשטרה. זה פרס. לא עונש. זו עדה שלמה שמדממת. עדה שלמה מדממת וראש הממשלה שותק? למה אני לא יכול ללכת ברחוב ולהרגיש בטוח? אני מחנך את הילד לתרום ובסוף מביאים אותו להורים בארון קבורה! הממשלה צריכה להתעורר".

שוטרים בבית המשפט השלום בחיפה אחרי הירי בנער סלומון טקה וורקנך בקריית חיים ב-1 ביולי 2019. יואב איתיאל, אתר רשמי
טוען להגנה עצמית. שוטרים בבית המשפט בחיפה לקראת הדיון בהארכת מעצר השוטר, היום/אתר רשמי, יואב איתיאל

אבא של אחד הילדים שהיו מעורבים באירוע אמר כי בנו בן ה-15 עדיין בסערת רגשות לאחר שראה את החבר שלו מת לו מול העיניים, ואחר כך צרח בטלפון שישלחו לו אמבולנס. הוא סיפר כי בנו היה עם עוד שלושה חברים בבית העם וכי אחד השוטרים או מתנדב שגר בסביבה שאל אותם למעשיהם שם. לדבריו "הם אמרו לו 'עוף מפה' והוא שלף אקדח ודרש מהם להוציא כל מה שיש להם בכיסים. הילד שלי רץ לכיוון אחד, הילד האחר רץ לכיוון שני הם היו באותה זווית והוא הוציא את האקדח וכיוון אל הבן שלי", תיאר.

"מה שקרה זה שהוא התכופף אז הוא לא פגע בבן שלי אלא באחד הילדים האחרים". האב הנסער סיפר כי "כולם יודעים מה שקרה אחרי זה. אין לי מילים, מה שנעשה פה זה רצח. רצח של שוטר שירה בנער. לא יאומן שבמדינת ישראל דבר כזה קורה".

הפגנה נגד הירי בנער  סלומון טקה וורקנך בקריית חיים ב-1 ביולי 2019. שלומי גבאי
"ילד טוב ואכפתי". אביו של הנער במחאה בקריית חיים, היום/שלומי גבאי

מבדיקה ראשונית של התקרית, עלה כי קצין המשטרה שלא היה במשמרת, שהה עם אשתו ושלושת ילדיו הקטנים בגן שעשועים סמוך למקום. הוא הבחין בקטטה ברחוב בין מספר צעירים וניסה להפריד בין הצדדים. בשלב מסוים לאחר שהזדהה כשוטר, החלו הצעירים לפי החשד ליידות לעברו אבנים. השוטר שלטענתו חש בסכנת חיים ביצע ירי ממנו מת הצעיר. השוטר עצמו נפצע מהאבנים ופונה לבית החולים והבוקר שוחרר ונעצר.

סנגורו של החשוד אמר לפני הדיון כי נפגש עם מרשו לפנות בוקר במשרדי מח"ש לאחר ששוחרר מבית החולים. לטענת השוטר הוא נאלץ להשתמש בנשקו האישי להגנה עצמית - רק לאחר שמיצה את כל האפשרויות האחרות. במהלך האירוע הוא התקשר למשטרה מפאת מה שכינה: חשש אמתי ומוחשי לחייו.

קצין המשטרה הודה כי התוצאה היא טראגית ביותר ואמר כי אף אחד לא שמח ממנה וכולם מצרים עליה. "אך אני חושש שאלמלא השימוש בנשק התוצאה יכולה הייתה להיות חמורה בהרבה. מרשי לא היה בין החיים ואולי אף מי מבני משפחתו". על הטענות למניע גזעני הירי בנער אמר: "אין ממש בטענה למניע גזעני ברקע האירוע. נהפוך הוא, מדובר באירוע פלילי". לדבריו, מאז התקרית נאלצה המשטרה לאבטח את השוטר ובני משפחתו מחשש לאלימות נגדם. "ננקטים אמצעי אבטחה מחמירים כדי להגן על ביטחונו של השוטר ושל בני משפחתו".

החוקרים מחפשים נער שלטענת השוטר הותקף בתקרית

במקביל נמשכת חקירת תקרית הירי כשחוקרי מח"ש מנסים הבוקר לאתר צעיר שעמד במרכזה. לוואלה! NEWS נודע כי קצין המשטרה העיד בחקירתו שהגיע לגן המשחקים עם אשתו ושלושת ילדיו בני שבעה חודשים, חמש ושבע ובשלב מסוים הבחין בחבורת צעירים שמכה ומציקה לנער אחר. הקצין הסביר לחוקריו בעדותו כי ביקש לגונן על הנער ולהפסיק את אירוע התקיפה.

השוטר הסביר לחוקרים שכדי למנוע את המשך תקיפת הנער שלף תעודת שוטר וחבורת הנערים בתגובה החלו לקלל אותו והשליכו עליו אבנים. "מצאנו בזירה אבנים שלטענת השוטר הושלכו לעברו ולעבר בני משפחתו", אמר גורם משטרתי שהגיע לזירה.

הפגנת האתיופים בחיפה, יולי 2019. שלומי גבאי
המפגינים מדליקים נרות בזרית הירי, היום/שלומי גבאי

בהמשך הרחיק השוטר את בני משפחתו מהזירה ושלף את אקדחו בטענה כי חש בסכנת חיים וביקש לירות כדור אחד כאזהרה לכיוון החלק התחתון של גוף ההרוג. אלא שמבדיקה ראשונית של המשטרה בשטח עלה כי הכדור פגע במדרכה וניתז לבית החזה של הצעיר. בנוסף, השוטר טלפן למוקד 100 של המשטרה והזעיק עזרה עוד לפני שביצע את הירי.

גורם המעורה בחקירה אמר כי על גופו של השוטר נמצאו סימני חבלה כתוצאה מהעימות עם חבורת הנערים ויידויי האבנים. לדבריו, חובתו של שוטר שמגיע לזירה שבה מתבצעת עבירה - להתערב ולהפסיק אותה. "כששוטרים רואים לנגד עיניהם עבירה פלילית - חובתם לעצור אותה", הבהיר. במקביל, אמר, כמובן שהתוצאה הטראגית של התקרית - תיחקר.

(עדכון ראשון: 7:43)

הפגנת האתיופים בחיפה, יולי 2019. שלומי גבאי
ההפנגה נגד ירי השוטר בקריית חיים, היום/שלומי גבאי
הפגנת האתיופים בחיפה, יולי 2019. שלומי גבאי
המפגינים, היום/שלומי גבאי
זירת הרצח בקרית חיים, יוני 2019. צילום מסך
זירת האירוע, אתמול/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully