וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומסים, עימותים ופצועים: כך יצאה משליטה מחאת יוצאי אתיופיה

במשך שעות שותקו צירי תנועה מרכזיים במדינה ואלפי מפגינים יצאו למחות על מותו של סלומון טקה שנהרג מירי שוטר. מוקדי ההפגנות ברחבי הארץ הפכו אלימים ונרשמו עימותים בין מתפרעים לכוחות הביטחון ולנהגים, שהסתיימו בנפגעים ומעצרים. יום המחאה השני - שלב אחר שלב

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניב מעוז

ברחבי הארץ התקיימה אתמול (שלישי) מחאת יוצאי אתיופיה על מותו של סלומון טקה, הנער בן ה-18 מקריית חיים שנהרג מירי שוטר. במהלך היום חסמו המפגינים כבישים וצמתים רבים, הבעירו צמיגים ובכמה מוקדים אף נרשמו עימותים עם כוחות הביטחון. כ-50 שוטרים נפצעו ו-60 מתפרעים נעצרו. על פי ההערכות, עשרות אלפי נהגים נתקעו בפקקים בשל החסימות ושיבושי התנועה, ורק כעבור שעות החלה המשטרה לפתוח את צירי התנועה. כך התגלגלה המחאה.

לקריאה נוספת בנושא
עימותים עם שוטרים בקריית אתא; מפגינים הפכו ניידת בקריית מלאכי
"ארגון חלש בלי פיקוד": ביקורת בתוך המשטרה על האיפוק בהפגנות
נהג רכב נמלט מחסימת הכביש בת"א - ומותקף ע"י מפגינים | תיעוד

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
מותו הסעיר את יוצאי אתיופיה. סלומון טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

12:30 - טקה הובא למנוחות

יומיים לאחר מותו, כאלף בני אדם הגיעו לבית העלמין תל רגב בחיפה ללוות למנוחות את הנער. במהלך ההלוויה התעלף אביו של טקה ונזקק לטיפול רפואי של חובשת מגן דוד אדום. אסף גובאנה, מראשי הקהילה האתיופית בקריות, תרגם את דברי האב שנשא דברים באמהרית. "תנו לפרחים לגדול. תנו לילדים לעמוד בחופה. כמה נהרגו, כמה נרצחו על ידי השוטרים. תבטיחו שזה האחרון", ספד. "אנחנו מחפשים שלום, מחבקים גם את הזר, פותחים דלתות, רוצים שוויון זכויות ודורשים למצות דין. לא ועדה, לא מח"ש - תעשו הכול שזה יהיה האחרון".

עוד באותו נושא

יולדת באמבולנס וזוג בדרך לחתונה: הנהגים שנתקעו בחסימות הכבישים בת''א

לכתבה המלאה
הלויתו של סולומון טקה בקרית חיים , יולי 2019. שלומי גבאי
נזקק לטיפול רפואי. אביו של טקה בהלוויה, אתמול/שלומי גבאי

16:00 - ההפגנות מתחילות

שעות ספורות לאחר מכן, החלו מפגינים לחסום כבישים בצפון הארץ. צומת קריית אתא נחסמה לתנועה, צומת יקנעם בכביש 70 נסגרה לכל הכיוונים ו-250 בני אדם הפגינו מול תחנת המשטרה במרכז עפולה. בעקבות הפגנה נוספת, משטרת זבולון בחיפה עצרה עשרה מהמוחים.

במרכז הארץ נחסמו כביש 4 ממחלף ראשון לציון, כביש 2 ממחלף פולג, צומת הרחובות בר כוכבא-שטמפפר בפתח תקווה וצירים נוספים. בתל אביב החלו המפגינים לחסום את מחלף עזריאלי וכן את נתיבי איילון ודרך מנחם בגין. אחד הצעירים שחסם בגופו אוטובוס היה מנדה, בן 23 מנתניה. "לא חוויתי גזענות או אלימות, אבל אני מזדהה עם חבריי ובאתי לעצור את האוטובוס", סיפר. "אני לא מתכוון לזוז עד שהמשטרה תגיע לפה. המסר שלי למח"ש - תעשו את העבודה שלכם שלא יקרו מקרים כאלה יותר".

מחאת יוצאי אתיופיה בקריית אתא, 2 ביולי 2019. חן פפירמן, אתר רשמי
קריית אתא, אתמול/אתר רשמי, חן פפירמן

נהג האוטובוס שנחסם, דוד מפתח תקווה, יוצא אתיופיה גם הוא. לדבריו, "כואב הלב, לא רק הילד הזה נרצח, 15 ילדים נרצחו ועל מה?". דוד הוסיף: "הייתי בצבא, לימדו אותי נוהל מעצר חשוד. לא יורים סתם בראש או בלב".

בירושלים התקבצו מפגינים בגשר המיתרים בכניסה לעיר וחסמו לתנועה את צומת הכבישים ירמיהו-שז"ר. גם בדרום הארץ נרשמו כמה מוקדי מחאה. שיבושי תנועה נרשמו בצומת גדרה, בצומת הביג בכביש 38 וצומת מלאכי (קסטינה).

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
תל אביב, אתמול/רויטרס

18:00 - ההסלמה

לקראת ערב, העימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון ולנהגים עלו מדרגה. בתיעודים מרחבי הארץ נראו המתפרעים עולים על מכונית של אחד הנהגים שניסו להתגבר על החסימות ומנפצים את זגוגית הרכב. בצומת עזריאלי הוצתה מכונית שנקלעה למקום, ובכניסה לאשדוד בעטו המוחים בחלונות כלי רכב.

בסמוך לצומת קריית אתא הבעירו המפגינים צמיגים ויידו אבנים לעבר השוטרים. מאות מוחים צעדו לכיוון משטרת זבולון והחלו להשליך בקבוקי תבערה לתוך התחנה. כתוצאה מכך נעצרו 16 חשודים בגין התפרעויות אלימות.

אתר רשמי

במקביל, נחסמו לתנועה צירים נוספים ברחבי הארץ, בהם מחלף אליקים בכביש 6, הרחובות קפלן וגבעת התחמושת בתל אביב, צומת היכל הספורט באשקלון וצומת אלי כהן בבאר שבע. בעקבות שיבושי התנועה הכבדים דובר רשות שדות התעופה פרסם הודעה חריגה לציבור הנוסעים בה ביקש להתעדכן בזמני הטיסות ולהתייצב בנמל התעופה נתב"ג שלוש שעות לפני הטיסה. זאת מחשש כי המחאה תגרור איחורים בטיסות הלילה המתכוננות.

מחאת יוצאי אתיופיה בקריית אתא, 2 ביולי 2019. חן פפירמן, אתר רשמי
שיבושי תנועה. קריית אתא, אתמול/אתר רשמי, חן פפירמן

19:30 - פגיעה בשוטרים ואזרחים

בכמה מוקדים יידו מתפרעים אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר שוטרים, בתגובה ירו כוחות יס"מ רימוני הלם לכיוון המפגינים. במוקד אלים של המחאה במחלף אולגה בכביש החוף נפצע שוטר בראשו באורח בינוני ואיבד את הכרתו כתוצאה מאבן שנזרקה ופגעה בראשו.

גם העימותים עם הנהגים נמשכו. בעפולה הבעירו המפגינים צמיגים בכיכר אגד וניסו לפגוע במכוניות. בתיעוד מצומת עזריאלי נראו מתפרעים עולים על רכב נוסע מסוג סקודה ולאחר מכן חילצו בלשי המשטרה את הנהג. בכניסה לירושלים הבעירו המוחים מדורה תוך קריאות: "ביבי ביבי תתעורר - דם שחור אינו הפקר ו"שוטר שוטר על מי אתה שומר".

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
מכונית עולה באש. צומת עזריאלי, אתמול/רויטרס
מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
כיבוי המכונית הבוערת. צומת עזריאלי, אתמול/רויטרס

22:30 - המשטרה החלה לפזר את ההפגנות

"בשעות האחרונות החלו ברחבי הארץ מחאות אלימות במספר מוקדים", נכתב בהודעת המשטרה. "תחילה חסמו המוחים צירי תנועה מרכזיים והמשטרה אפשרה להם להביע את מחאתם תוך הפגנת הכלה ואיפוק רב. לצערנו מחאות אלו הפכו להתפרעויות אלימות ומשוללות כל רסן תוך אלימות חמורה שהופנתה נגד שוטרי משטרת ישראל".

בקריית אתא נעצרו 20 מתפרעים ו-12 שוטרים נפצעו ונזקקו לקבלת טיפול רפואי. בצומת אולגה נעצרו 12 חשודים נוספים. בכניסה לירושלים נפגעו שני קציני משטרה מיידוי אבנים, ו-15 חשודים נעצרו. שמונה שוטרים נפצעו במוקדי ההפגנה בדרום, 12 מתפרעים נעצרו. בפתח תקווה יידו מפרי סדר בקבוק תבערה לעבר הכוחות ובגדרה שלושה שוטרים נפצעו מיידוי אבנים. בצומת עזריאלי עשו כוחות משטרה מתוגברים שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, בגשר המיתרים, ירושלים 2 ביוני 2019. יוסף מזרחי/TPS, אתר רשמי
עשרות עצורים. אתמול/אתר רשמי, יוסף מזרחי/TPS

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא להרגעת הרוחות. "כולנו מתאבלים על מותו הטרגי של הנער סולומון טקה", אמר. "אני יודע שיש בעיות שעוד צריך לפתור, עמלנו קשה וצריך לעמול עוד כדי לפתור אותן. אבל אני מבקש מכם דבר אחד - הפסיקו את חסימות הצירים. אנחנו מדינת החוק, לא נסבול את חסימות הצירים".

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין הצטרף לקריאה. "סלומון טקה, שאיבד את חייו, נמצא במחשבות של כולנו והשאלות קשות ומייסרות", מסר. "אנחנו מוכרחים לעצור ולחשוב יחד כיצד ממשיכים מכאן. אנחנו מוכרחים להיזהר מאוד מההסלמה של המחאה ומגלישה שלה לאלימות שאין לה מקום. אני קורא לכולנו, בתוך השבר, לשמור על האיפוק והמתינות".

00:30 - פתיחת צירים

בפתח הערכת מצב שקיים השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, עם מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן וצמרת הארגון, אמר השר כי "ניאבק על הזכות למחות, אך לא נאפשר אנרכיה". לדבריו, "משטרת ישראל עשתה כל מאמץ וכל שלעיל ידה כדי לאפשר למפגינים להביע את כאבם ולזעוק את זעקתם. הכוחות נהגו באיפוק והכלה על מנת שלא להגיע לעימותים אלימים אשר יביאו חלילה לנפגעים בנפש, פגיעה באזרחים ובשוטרים".

בתום שעות של חסימות, החלו להיפתח צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ, בהם: מחלף אולגה בכביש החוף, מחלף ראשון לציון בכביש 4, צומת ביל"ו וצומת קסטינה בכביש 40, מנהרת האזרחים בכביש 1 ומחלף לה גרדיה בנתיבי איילון.

ברקע הניסיונות להביא לסיום העימותים, בכביש 60 בסמוך לצומת הקאנטרי בעפולה, כ-300 מתפרעים חסמו את המקום, הציתו חורש לצד הכביש ויידו אבנים לעבר השוטרים. כתוצאה מכך נפגע שוטר ונפל לקרקע, תוך שהמפגינים רצים לכיוונו. השוטר ירה באוויר וחולץ על ידי כוחות משטרה, שעשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, בגשר המיתרים, תל אביב 2 ביוני 2019. רויטרס
תל אביב, אתמול/רויטרס
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. ניב אהרונסון
רכב שנקלע לעימותים, אתמול/ניב אהרונסון
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. תומר אפלבאום, הארץ, אתר רשמי
מניפים שלטים עם תמונת טקה, אתמול/אתר רשמי, תומר אפלבאום, הארץ
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, בצומת קריית אתא  2 ביוני 2019. אתר רשמי
מוקדי הפגנה בכל רחבי הארץ, אתמול/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully