וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט: אין איש מעל החוק, יש להיאבק בדה-לגיטימציה למערכת המשפט

30.6.2019 / 19:19

היועץ המשפטי לממשלה קרא לחדול מהמתקפות נגד מערכת המשפט, שכן פגיעה בחוסנה עלול להוביל לפגיעה בחוסנה של מדינת ישראל. על תיקי נתניהו: ההחלטות ייתקבלו באופן מקצועי, המפגינים והמתלהמים לא יסיטו אותנו

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קרא הערב (ראשון) לשמור על עצמאותה וחוסנה של מערכת המשפט, זאת על רקע הביקורת שנמתחה נגדה בתקופה האחרונה. "אנו נתקלים לעתים בתופעות של שחיתות שלטונית, ואנו נחושים לטפל בהן במלוא העוצמה", אמר מנדלבליט בנאומו בכנס הרצליה שנערך על ידי המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי. "אולם, מדינת ישראל איננה מדינה מושחתת, דווקא בזכות שיש לה מערכות אכיפת חוק עצמאיות, אפקטיביות, הנאבקות בשחיתות השלטונית".

"אם המערכות הללו יחלשו או ייסדקו, לא נוכל עוד לומר שאנחנו חיים במדינה שאיננה מושחתת", הוסיף מנדלבליט. "בהעדר שוויון בפני החוק, כל אדם הנפגע ממעשה פלילי, יאבד מהביטחון המשפטי לכך שהפוגע בו ייענש. החוסן הלאומי כולו ייפגע. לכן, צריך להיאבק במאמץ לעשות דה-לגיטימציה למערכות אכיפת החוק ולאנשים הפועלים במסגרתן".

לקריאה נוספת:
ללא מפכ"ל, בלי יועמ"ש חזק: כישלון תיק האונס חשף את המשבר במערכת אכיפת החוק
אוחנה: לא מגיע עם דחפור או טנק; ניצן: לא תופרים תיקים
בקשת ההלוואה נדחתה - וזירזה את עסקת המאה הפרטית של נתניהו

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט במהלך כנס הרצליה 30 ביוני 2019. אתר רשמי
מנדלבליט במהלך הכנס/אתר רשמי

מנדלבליט המשיך ופירט נימוקים לדבריו, ואף הביא כדוגמה את היוזמה לאסור על היועץ להציג בפני בית המשפט עמדה משפטית שאינה תואמת את עמדת הדרג המדיני. "האם יעלה על הדעת במדינה דמוקרטית שוחרת חוק וצדק להשתיק את היועץ המשפטי לממשלה מלטעון בהליך משפטי שהחלטה מסוימת פוגעת בזכויות האדם, באופן שאיננו מקיים את דרישות הדין?", תהה מנדלבליט. "זה מובן מאליו שיוזמה כאמור מחלישה את כוחם של שומרי הסף, ופוגעת באופן מהותי בביטחון המשפטי של אזרחי המדינה ותושביה".

עוד באותו נושא

היריב הראשי של בנימין נתניהו בבחירות: שעון העצר של מנדלבליט

לכתבה המלאה

"אין אדם מעל החוק"

בהמשך דבריו התייחס מנדלבליט לטיפול בחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושב והדגיש כי הוא מאמין בחשיבותו של השימוע שצפוי להיערך לו. "כפי שכבר אמרתי, אני רואה חשיבות רבה בהליך השימוע שנקבע לראש הממשלה בקשר לתיקים אלו", אמר היועמ"ש. "כל טענה תישמע בלב פתוח ובנפש חפצה. הדברים יישקלו לעומקם, וההחלטות יתקבלו, כפי שהיה עד היום, משיקולים ענייניים בלבד, לפי הדין והראיות. אף אחד לא יסיט אותנו מדרך הישר. לא המפגינים מפה, ולא המתלהמים משם".

מליאת הכנסת 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
מאמין בזכות לשימוע. ראש הממשלה נתניהו/ראובן קסטרו

"שמעתי שיש כאלו שכבר יודעים, לפניי כמובן, איזו החלטה אקבל בסוף השימוע", הוסיף היועמ"ש. "ולא רק זאת, הם גם יודעים שההחלטה הזו תתקבל לשיטתם שלא מטעמים ענייניים: לא לאור הראיות והדין, אלא בגלל לחצים כאלה ואחרים שמופעלים עליי כביכול. ולכן הם טוענים מראש שאין להתייחס ברצינות להחלטה שאקבל, אלא יש לפעול בכל דרך כדי לסכל ולחסום אותה, בלי למצות את ההליך הפלילי כמקובל ביחס לכל חשוד במדינה. ואולם - צריך לומר את האמת. מי שטוען כך - מבקש למעשה לשנות מעיקרון השוויון בפני החוק".

"צריך לפזר את מסך העשן, ולהתייחס לדברים כהווייתם", הצהיר מנדלבליט. "מובן ששום לחץ לא יכול ולא ישפיע על החלטותיי שיתקבלו אך ורק לפי הראיות והדין. מה שיש כאן זה ניסיון לעשות דה-לגיטימציה למערכות החוק והמשפט, גם באופן מערכתי וגם באופן אישי, והכול כדי לשנות את כללי המשחק, באופן שיפגע בעיקרון הבסיסי ביותר של השוויון בפני החוק. מדובר בלא פחות מתהליך הרסני לביטחון המשפטי של כל אזרח ואזרח במדינה. כי אם יהיה אדם אחד מעל החוק, אחריו יבואו גם אחרים. ואת כדור השלג הזה, שיתחיל להתגלגל במורד ההר, איש לא יוכל לעצור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully