וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה ליועמ"ש: "האיסור על כניסת ערבים לפארק בעפולה - לא חוקי"

30.6.2019 / 22:14

במכתב ששיגר ראש לשכת עורכי הדין הנבחר אבי חימי למנדלבליט, דרש למנוע מראש עיריית עפולה לאסור כניסת אזרחים ערבים לפארק העירוני. "מדובר באפליה על רקע לאום", כתב. עיריית עפולה: "הפארק פתוח לתושבי העיר בלבד''. המשנה ליועמ"ש: ההחלטה מעוררת קשיים משפטיים

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, פנה הבוקר (ראשון) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה למנוע מראש עיריית עפולה אבי אלקבץ, מליישם את החלטתו האוסרת כניסת אזרחים ערבים לפארק העירוני. בפנייתו ליועמ"ש הבהיר חימי כי "סגירת הפארק לאזרחים ערבים מהווה פגיעה בזכותם לחופש תנועה ולגישה שווה לשירותים ולשטחים ציבוריים. מדובר באפליה אסורה על רקע לאום".

בעקבות הודעתה של עיריית עפולה כי בתקופת החופש הגדול הכניסה לפארק תותר לתושבי העיר בלבד, פרט ליום אחד בו תתאפשר כניסה של כלל הציבור, פנה חימי ליועמ''ש בטענה כי "העילה לסגירת הפארק לתושבי חוץ הינה רצון ראש העירייה למנוע מהציבור הערבי להגיע לשטחים ציבוריים כמו הפארק. כך עולה מדבריו בפרסומים בתקשורת ובדף הפייסבוק שלו". לדברי חימי: "מדובר באפליה אסורה על רקע לאום והחלטת ראש העיריה אלקבץ להדיר את תושבי החוץ מהפארק, הינה לא חוקית".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, קבעה כי ההחלטה למנוע ממי שאינם תושבי עפולה כניסה לפארק העירוני במהלך חודשי הקיץ מעוררת קשיים משפטיים. במכתב ששלחה לעירייה היא דרשה שתשיב על שורת שאלות בנוגע להחלטה. בעיריית עפולה הכחישו כי קיימת אפליה באיסור הכניסה לפארק ונמסר כי הוא נפתח רק לתושבי עפולה ללא קשר לדתם.

לקריאה נוספת:
סערת "הצביון היהודי" בעפולה: "אין תוקף משפטי לשבועת חברי המועצה"
"לא לעיר מעורבת": תושבי עפולה הפגינו מול בית שנמכר לערבים
הגיהינום של אמיר בדרך לדירה בעפולה: "תחיה בכפר עם החברים שלך"

פארק עפולה. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
"מדובר באפליה אסורה על רקע לאום". פארק עפולה/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

עו"ד גיל גן מור, מנהל תחום שוויון באגודה לזכויות האזרח, מסר כי "סגירת הפארק בחופש הגדול היא החלטה גזענית ולא חוקית של ראש העירייה. יש לקוות שבעקבות מכתבה של המשנה ליועמ"ש ההחלטה תבוטל ללא צורך בפנייה לבית המשפט. החוק אוסר על העירייה להדיר תושבי חוץ מהפארקים העירוניים ואף אוסר על גביית תשלום. בוודאי שהחלטה שמתקבלת ממניע גזעני היא פסולה וראויה לכל גינוי".

בעדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, אמרו כי "תגובת המשנה ליועמ"ש זילבר רק מחזקת את עמדתנו הברורה שההנחיה אותה המשיכו המוסדות העירוניים לפרסם גם היום, אינה חוקית. אנו קוראים לעיריית עפולה לבטל הוראה גזענית זו עוד הערב לפני שנפנה לערכאות משפטיות".

סוגיית סגירת הפארק העירוני בעפולה התעוררה כבר בחודש נובמבר האחרון, זמן קצר לאחר כניסתו של אלקבץ לתפקיד ראש העירייה. אז הפארק נסגר ליום אחד בשבת ובשלט שנתלה על גדר הפארק הוכרז כי "הפארק סגור לפעילות של החברה למתנ"סים לתושבי עפולה בלבד".

עוד באותו נושא

"מפגן גזענות": זעם בעקבות ההפגנה נגד מכירת בית לערבים בעפולה

לכתבה המלאה

אלקבץ במערכת הבחירות האחרונה: "כיבוש הפארק העירוני חייב להיפסק"

במהלך מערכת הבחירות האחרונה בעפולה שבה ניצח אלקבץ הוא הוביל את קמפיין: "הצביון היהודי של עפולה" שגם עמד במוקד השיח הפוליטי בעיר. אלקבץ שהחליף את יצחק מירון הצהיר אז כי "כיבוש הפארק העירוני של עפולה חייב להיפסק".

נושא "הצביון היהודי" עלה נוכח טענות כי קיים חשש לפגיעה במרקם התושבים. הקריאה לשמירה עליו עלתה לכותרות בעקבות מכרז לרכישת קרקעות לבנייה בו זכו תושבים ערבים, וכן בעקבות מקרים בודדים בהם רכשו אזרחים ערבים דירות בעיר.

אלקבץ, שטען נגד ראש העירייה הקודם מירון, כי הוא אינו נאבק על שמירת הצביון היהודי, הציג את הפארק העירוני כדוגמה הבולטת והמוחשית ביותר כהוכחה לטענותיו בנושא כיבוש העיר. בפוסט שפרסם במערכת הבחירות כתב אלקבץ כי "כיבוש הפארק העירוני של עפולה חייב להיפסק. זה לא עניין פוליטי, זה לא נושא לבחירות, זה פשוט דבר מהותי ועקרוני - פארק שנבנה לתושבי עפולה צריך להישאר שלהם".

אבי אלקבץ, מתמודד על ראשות עיריית עפולה, במהלך הבחירות בעפולה. באדיבות המצולם, מערכת וואלה! NEWS
"פארק שנבנה לתושבי עפולה צריך להישאר שלהם". אלקבץ/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולם

את החוק הקובע כי אסור לגבות דמי כניסה לגנים ציבוריים הציע אלקבץ לעקוף. "אפשר לעצור את ההשתלטות על הפארק אם בחודשי הקיץ, לדוגמה, נהפוך אותו למעין מתנ"ס עם חוגים והפעלות וכך נוכל לגבות מתושבי חוץ תשלום מלא וגבוה, ולתושבי עפולה להעניק צמיד כניסה במחיר סמלי", כתב בהמשך הפוסט.

עוד כתב אלקבץ בפוסט שפרסם במערכת הבחירות המקומיות כי "מוכרחים להניף בגאווה את דגלי ישראל בכל הפארק ולהשמיע מוסיקה בעברית. בימים בהם אנו יודעים שתושבים רבים מבחוץ אמורים להגיע, יש לסגור את הפארק לפעולות אחזקה. צריך להפסיק לנצל אותנו. אפשר לעשות את זה, צריך רק רצון, לא להרים ידיים מראש ובטח לא לעודד כניסת תושבי חוץ לפארק שלנו. אני אעשה את זה".

חברי מועצת העיר הצהירו בישיבה הראשונה לאחר הבחירות המקומיות כי ישמרו על הצביון היהודי כחלק מהצהרת האמונים למדינת ישראל ולחוקיה, אולם היועץ המשפטי לממשלה, כתב בתשובה לפנייתו של ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש-תע"ל), כי השבועה שנשבעו חברי מועצת עיריית עפולה, "לשמור על צביונה היהודי של העיר", חסרת תוקף חוקי.

עיריית עפולה. ערן גילווארג
''העילה לסגירת הפארק לתושבי חוץ הינה רצון ראש העירייה". עיריית עפולה/ערן גילווארג

לפני שנה, נמנעה כניסת תושב נצרת לפארק משחקים בנצרת עילית (נוף הגליל). בעירייה טענו אז כי "מבחינה בטיחותית, אין ביכולתנו להכיל בו, באופן זמני, את כל ילדי העיר ובוודאי שלא את כל ילדי יישובי הסביבה שמקיפים את העיר - יהודים וערבים כאחד" וכי "הפארק הוקם במימון כספי הארנונה של תושבי נצרת עילית ונועד לשמש אותם כחלק ממערך השירותים המוניציפליים".

בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS פנתה אז המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת הדין דינה זילבר, לעיריית נצרת עילית וביקשה לדעת האם הכניסה לפארק מוגבלת לתושבי השכונה מחשש לסיכונים בטיחותיים. זילבר בחנה את העניין והציגה שאלות רבות בפני העירייה ולאחר שהסיקה את מסקנותיה, זילבר כתבה לעירייה כי "אמנם העירייה מופקדת בראש ובראשונה על טובתם וצורכיהם של התושבים בתחומה, והיא רשאית להבחין בין מי שהם תושבי העיר לבין מי שאינם, אך סמכות לחוד וסבירות הפעלתה לחוד".

מפגינים בעפולה במחאה על מכירת בית לערבים, 15 ביוני 2019. אתר רשמי
מפגינים בעפולה במחאה על מכירת בית לערבים, לפני שבועיים/אתר רשמי

המשרד לפיתוח הפריפריה בנגב ובגליל הגיב לאותה כתבה וציין כי הוא "רואה בחומרה רבה מניעת כניסה לשטח גן המשחקים שנועד לקהל הרחב". במשרד ציינו כי לאור המקרה, היועץ המשפטי של המשרד שלח מכתב ליועצת המשפטית של עיריית נצרת עילית בו כתב כי "התקציב שמשרדנו מקצה לרשויות המקומיות נועד לשרת את כלל תושבי הרשות ואף חייב להיות פתוח לשימוש כלל הציבור". עוד נמסר מהמשרד כי "המשרד לא יממן ולא יקים גני משחקים ברשויות שיגבילו את השימוש בהם בניגוד לחוק".

מעיריית עפולה נמסר בתגובה למכתבו של עו"ד חימי כי "הטענות כאילו הפארק נפתח רק לעפולאים בגלל נושא יהודים וערבים הן פשוט לא נכונות. הפארק נפתח רק לתושבי עפולה ולא משנה מה דתם, כי הפארק הזה הוא שלהם, הם משלמים עליו בכספי הארנונה שלהם וזכותם להשתמש בו".

עוד נמסר כי ''כבר בקדנציה הקודמת שלו נהג ראש העיר לעשות כך ואין לזה שום קשר לגזענות. הפארק מושכר בחודשי הקיץ למרכזים הקהילתיים 'שחקים' שהופכים אותו למתנ"ס עם פעילויות רבות שמיועדות לתושבי עפולה שמשלמים עליהם, כפי שעושות ערים רבות בארץ אשר פותחות אירועים לתושביהם בלבד. כל תושבי עפולה ולא משנה מה דתם, מוזמנים לפארק. אהלן וסהלן".

(עדכון ראשון: 15:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully