וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיהינום של אמיר בדרך לדירה בעפולה: "תחיה בכפר עם החברים שלך"

אחרי שבועות מפרכים שבהם קיבלו 25 סירובים מבעלי דירות, אמיר ובת זוגו היהודייה התייאשו. חלק מהמתווכים הגיבו בבוטות: "ערבי? היית צריכה להגיד לי מההתחלה". הצעיר הטרנסג'נדר מספר לוואלה! NEWS על האפליה דווקא בגלל מוצאו: "זה נותן הרגשה כאילו לא מגיע לי לחיות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

אמיר, צעיר ישראלי בן 20, מתקשה למצוא דירה שכורה בעפולה. הסיבה היא לא כלב המחמד שלו ולא היותו טרנסג'נדר, שחי עם צעירה מבלי שנישאו. הוא משוכנע שאת כל הזאת החברה הישראלית של שנת 2019 כבר מקבלת. הסיבה לקושי במציאת הדירה היא אך ורק היותו ערבי.

אמיר וחברתו היהודייה בת ה-18 אור, שכינוייה נור, מתגוררים בדירה שכורה משופצת בנצרת עילית. הם רוצים דירה מרווחת יותר, למרות שיחסית נוח להם ושהם כבר התרגלו להתנכלויות פה ושם מצד באי בית הכנסת הסמוך. השניים החליטו לשכור מתקציבם דירה בעפולה, שבה אלפי דירות חדשות.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
"לא לעיר מעורבת": תושבי עפולה הפגינו מול בית שנמכר לערבים
סערת "הצביון היהודי" בעפולה: "אין תוקף משפטי לשבועת חברי המועצה"

אמיר ובת זוגו נור מנצרת עילית שלא מוצא דירה בעפולה בגלל היותו ערבי. שלומי גבאי
"זה אומר שלאנשים יש מחשבות נורא חשוכות". אמיר ובת זוגו נור/שלומי גבאי

הסתבר שזו משימה בלתי אפשרית: אחרי כ-25 סירובים, בהם כ-15 ממתווכים שונים והשאר ממשכירים פרטיים, הם מרימים ידיים. הסירובים באים לעיתים בבוטות ולעיתים במרומז, בניתוקי שיחות ובחסימות. במענה "אני אחזור אליך", או "מבחינתי בסדר אבל אני צריך את אישורו של בעל הבית". אחר כך הם לא חוזרים אליהם, ואם אמיר ובת זוגו מתקשרים - איש לא עונה. המספרים שלהם מסומנים, והם סבורים שהם מועברים ממתווך אחד לשני, עם אזהרה שלא לענות להם.

בשיחה שקיימו עם בעלת דירה אחת בנוכחות וואלה!NEWS, היא כמו האחרים "מתהפכת" כשאור מבקשת לבדוק איתה אם יפריע לה שהחבר שלה ערבי. "לי לא, עבדתי עם אחיות ערביות", טוענת בעלת הבית. "אבל אולי לא כדאי לכם לגור כאן בשכונת 'הרובע' כי יש פה ימניים קיצוניים שלא רוצים ערבים בשכונה ולא תרגישו נעים".

עוד באותו נושא

"מפגן גזענות": זעם בעקבות ההפגנה נגד מכירת בית לערבים בעפולה

לכתבה המלאה
זוג לסביות אשר סובלות מאפלייה במגזר הערבי 26 במאי 2019
 אור - נור (ימין) אמיר (שמאל). שלומי גבאי
"אימא שלו ערבייה? אני לא יכול להשכיר לו את הבית". אמיר ובת זוגו נור/שלומי גבאי
"לא כדאי לכם לגור כאן בשכונת 'הרובע' כי יש פה ימניים קיצוניים שלא רוצים ערבים בשכונה ולא תרגישו נעים"

ביום למחרת היא עורכת בית פתוח לכל השוכרים בפוטנציה שהתעניינו בדירה. "אולי לא כדאי לכם בכלל לבוא", היא מסכמת בסופו של דבר את המציאות המרה.

אחרים מתחמקים: אחרי שהם מאשרים שהדירה פנויה להשכרה מידית, ואחרי שהם מסכימים גם לכלב, עם ה"ערבי" עלולה להיות בעיה. "נחזור אליך", אומר אחד. "אני צריך לשאול את בעל הבית", אומרים המתווכים, בלי יוצא מן הכלל. "מה פתאום? היית צריכה להגיד לי מההתחלה", מופתע אחד מהם. "זה הדבר הראשון שהיית צריכה להגיד לי. ברור שזאת בעיה. אימא שלו ערבייה? אני לא יכול להשכיר לו את הבית". אחד אחר אומר: "דוגרי, זה מפריע לי", ותוך שניות השיחה מסתיימת.

שרשור גזענות בעפולה 2, יוני 2019. צילום מסך
מתוך שרשור התגובות בפייסבוק לפוסט של אמיר/צילום מסך
שרשור גזענות בעפולה 5, יוני 2019. צילום מסך
מתוך שרשור התגובות בפייסבוק לפוסט של אמיר/צילום מסך

אמיר אומר בגילוי לב לבעלת הבית: "אבא שלי מנתניה ואימא שלי מטייבה, ערבייה. בתגובה היא נבעתת: "לא, לא, אנחנו לא יכולים להשכיר לערבים. אני מצטערת, לא מסכימים בבניין להשכיר לערבים, אני מתנצלת". אמיר עוד מספיק לומר לה "אבל זה גזעני" והיא עונה: "נכון, אתה צודק. זה לא תלוי בי, אבל פשוט היה מישהו שהשכיר לערבי ועשו להם בעיות אז אני לא יכולה, צר לי".

בשיחה על מה שחווה בשבועות האחרונים בחיפושים אחר הדירה מספר אמיר: "זה כואב לי, זה מזעזע אותי, זה שובר אותי. בטח. זה נותן לי הרגשה שאני דוחה. כאילו לא מגיע לי לחיות. אני לא יודע להסביר את זה. אולי הם עושים את זה מאיזה פחד שיש להם. אולי בגלל הסטיגמה. אבל זה הרי לא קשור אליי, אני לא רוצה שיחשבו עלי כערבי או יהודי, מה זה בכלל משנה? אנחנו בני אדם, אני בן אדם".

זוג לסביות אשר סובלות מאפלייה במגזר הערבי 26 במאי 2019
 אור - נור (ימין) אמיר (שמאל). שלומי גבאי
"חלקם מקללים וחלקם פשוט עושים משחק כדי להתחמק מההשכרה". אמיר/שלומי גבאי
"זה כואב לי, זה מזעזע אותי, זה שובר אותי. בטח. זה נותן לי הרגשה שאני דוחה"

"זה אומר שלאנשים יש מחשבות נורא חשוכות", סבורה נור. "הם מסתמכים על 'ללכת עם הזרם', ואם הזרם גזען, אז גם אני אהיה גזען ואני אפריע לאנשים אחרים כמו אמיר במקרה הזה. בני אדם לא מבינים שבסופו של דבר לכולנו יש דם, יש לנו עצמות, יש לנו גוף ויש לנו אלוהים אחד. זה לא משנה אם אתה יהודי, או מוסלמי, או נוצרי או לבן או שחור". לדבריה, היא אישית ניתקה את הקשר עם כל חבריה מעולמה הקודם, וכי חבריה כיום הם רק חבריהם המשותפים.

אמיר הוסיף כי "יש לי ניתוח בעוד חודשיים, אז אנחנו מוגבלים בזמן וצריכים לעבור לפני הניתוח שלי. אבל אף אחד לא רוצה להשכיר לנו כי אני ערבי. חלק מהמתווכים החוצפנים התחילו לקלל אותי בגלל שאני ערבי. חלקם מקללים וחלקם פשוט עושים משחק כדי להתחמק מההשכרה".

"המטרה שלך היא שבת הזוג שלך תתאסלם, לא?"

בשבוע שעבר הוא עוד היה אופטימי, וסבר שיצליח במשימתו למצוא דירה ראויה בעפולה. אחרי שהתברר שגם מי שהיה נחמד בטלפון מצא דרך להתחמק מהשכרה אחרי שפגש אותו, בני הזוג החליטו לפרסם את דבר היותר ערבים בפוסט שפרסמו בפייסבוק במאמץ אחרון למצוא את הדירה המיוחלת.

הם ניסו בקבוצות הרלוונטיות להשכרה בעפולה, וזכו למטר תגובות גזעניות גם שם. "מזל שיש לנו את ראש העיר ששומר על צביון העיר ומונע דירות מערבים וממתבוללים", כותבת אחת. "הרי בסופו של דבר המטרה שלך היא שבת הזוג שלך תתאסלם, לא?", כותבת אחת אחרת. "אסור להסכים שערבים ישכירו דירות בעפולה, אסור לתת להם".

שרשור גזענות בעפולה 1, יוני 2019. צילום מסך
מתוך שרשור התגובות בפייסבוק לפוסט של אמיר/צילום מסך
שרשור גזענות בעפולה 4, יוני 2019. צילום מסך
מתוך שרשור התגובות בפייסבוק לפוסט של אמיר/צילום מסך
שרשור גזענות בעפולה 8, יוני 2019. צילום מסך
מתוך שרשור התגובות בפייסבוק לפוסט של אמיר/צילום מסך
"תחיה בכפר שלך עם החברים שלך, עפולה רוצה עיר יהודית"

מגיבה נוספת כותבת: "טוב מאד שלא נותנים, זה אחד הדברים למה פחדתי לעבור לעפולה, בגלל שיש הרבה ערבוב". אחד הגולשים הציע: "תחיה בכפר שלך עם החברים שלך, עפולה רוצה עיר יהודית".

אור-נור ואמיר נחושים בדעתם לעזוב את הדירה ואת נצרת עילית. כשלא הצליחו לשכור דירה בעפולה, הם ויתרו השבוע על תכניתם, ושכרו דירה בעיר חריש, וגם זו לא עברה בלי קושי. הם יעברו לשם בימים הקרובים.

שרשור גזענות בעפולה 14, יוני 2019. צילום מסך
מתוך שרשור התגובות בפייסבוק לפוסט של אמיר/צילום מסך
שרשור גזענות בעפולה 3, יוני 2019. צילום מסך
מתוך שרשור התגובות בפייסבוק לפוסט של אמיר/צילום מסך

במרכז מוסואווא דרשו לפתוח בחקירה נגד ראש העירייה אבי אלקבץ ואמרו כי "לא פלא שתושבי עפולה מרשים לעצמם להדיר אוכלוסייה שלמה בגלל הלגיטימציה שהם מקבלים מהעירייה". הם הבטיחו לסייע לאור-נור ולאמיר ומסרו לוואלה!NEWS: "אנחנו רואים שוב פעם כיצד הדג מסריח מהראש. לפנינו דוגמה מובהקת של מנהיגים ונבחרי ציבור אשר מנהיגים קו גזעני שמחלחל מטה. במקום להוות דוגמא לסובלנות ולחנך לקבלת האחר, הם מסיתים, מפגינים נגד נוכחות ערבית לא רק במרחב הציבורי, אלא גם במרחב הפרטי, ורוצים למנוע מאנשים את הזכות לחיות בכבוד".

לדברי מרכז מוסאווא, "ראש העיר עפולה ניהל קמפיין תחת הכותרת 'שמירה על הצביון היהודי' של העיר, ברוחו של חוק הלאום כפי שהוא בעצמו מצהיר, הוא בזאת קבע את הטון ונתן לגיטימציה לשיח גזעני מגעיל ובוטה, ולפניכם התוצאה. כיום צעיר שרוצה לשכור דירה בעפולה נדחה באופן גזעני בוטה 25 פעמים, רק בגלל שמו ומוצאו. מאוד מאכזב ומביש שבישראל 2019, הטוענת להיותה הדמוקרטיה היחידה באזורנו, עדיין אנו רואים ראשי ערים, ואזרחים השוללים מאזרחים אחרים את זכות להתקיים ולהתגורר בכבוד על רקע גזעני".

מאיגי, ארגון הנוער שמלווה את אמיר ומסייע לו, נמסר כי "אמיר מתנהג כגיבור אמיתי ואנחנו נעשה הכול כדי לאפשר לו חיים טובים ובטוחים - שנאה, להטב"פוביה וגזענות הן מחלות שהחברה הישראלית חייבת להירפא מהן ואנשים אמיצים כמו אמיר הם התרופה הטובה ביותר".

מעיריית עפולה נמסר בתגובה כי "בעיר עפולה מתקיימים חיים של דו קיום בין תושבי העיר לשכנינו הערבים במגוון תחומים, חיים שאנו מאחלים להרבה יישובים בארץ. כל ניסיון להציג משהו אחר אינו נכון ונובע ממניעים פוליטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully