וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דואר ישראל והיחידה לקנאביס רפואי: "הכוכבים" של דוח תלונות הציבור

24.6.2019 / 12:46

14,461 תלונות התקבלו השנה בנציבות, ו-35% מהן נמצאו מוצדקות - שיעור גבוה מהמקובל. שיאני התלונות המוצדקות: דואר ישראל, משרד הבריאות ומשרד התחבורה. 44 עובדים התלוננו כי הממונים עליהם פגעו בזכויותיהם בעקבות חשיפת שחיתות

צילום: ערוץ הכנסת

מבקר המדינה היוצא, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם היום (שני) את הדוח האחרון שלו כנציב תלונות הציבור. בסך הכול התקבלו השנה 14,461 תלונות, עלייה של כ-7% לעומת השנה שעברה, ו-35% מהן נמצאו מוצדקות. על פי המבקר, מדובר בשיעור גבוה מהמקובל במדינות מתוקנות.

הגופים שעליהם התקבל מספר התלונות הרב ביותר הם המוסד לביטוח לאומי (1,101 תלונות), חברת דואר ישראל (864 תלונות) ומשרד התחבורה (826 תלונות). עם זאת, כאשר בוחנים את שיעור התלונות המוצדקות, דואר ישראל "כובשת" את הפסגה בפער ניכר: 628 תלונות, שהן כ-73% מהתלונות נגד החברה, נמצאו מוצדקות. במקום השני נמצא משרד הבריאות עם שיעור תלונות מוצדקות של 61.1%, ואחריו משרד התחבורה עם 49.7% תלונות מוצדקות.

לקריאה נוספת:
סרטן, מחלות לב, אסטמה לילדים: מחדל הזיהום במפרץ חיפה
"עצימת עיניים": רשויות מקומיות לא פועלות למניעת הטרדות מיניות
חומרי ניקוי בהישג יד ופינות מסוכנות: ליקויי הבטיחות בגני הילדים

יוסף שפירא במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
הדוח האחרון. מבקר המדינה יוסף שפירא/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

המבקר שפירא מדגיש כי אחד מתפקידי הנציבות הוא שמירה על זכויות אדם, ובפרט של אוכלוסיות מוחלשות. לפיכך, פרק שלם בדוח מוקדש לתלונות שעניינן זכויות אדם. אחת התלונות שטופלה, בגין פגיעה בזכות לשוויון, הייתה של אישה שאובחנה כעיוורת בגיל 62 וחצי. המתלוננת פנתה למשרד העבודה והרווחה כדי לקבל "דמי ליווי" - תשלום שנועד לסייע לעיוורים בתחום הניידות - אך נענתה כי הזכאות לדמי הליווי נקבעת על פי גיל הפרישה. כלומר, נשים שקיבלו תעודת עיוור לאחר שחצו את גיל 62 אינן זכאיות לדמי ליווי, בעוד אצל גברים עומד רף הזכאות על גיל 67.

הנציבות העירה למשרד העבודה והרווחה כי אין הצדקה להבחנה בין נשים לגברים בדמי הליווי, ולכן מדיניות זו, שמסתמכת על תקנון עבודה סוציאלית (תע"ס), אינה חוקית ונוגדת את "חוק שיווי זכויות האישה". בעקבות הערת הנציבות פנה משרד העבודה למשרד האוצר, שהחליט להשוות את גיל הזכאות של נשים לזה של הגברים. בסופו של דבר, קיבלה המתלוננת את דמי הליווי.

עוד באותו נושא

לא יירתע - אבל גם לא ינשוך: מיהו מבקר המדינה החדש?

לכתבה המלאה

מצטיינים לרעה: היחידה לקנאביס רפואי

פרק נוסף נגע לזכויות מעורבים בהליך פלילי. באחת התלונות שהובאה כדוגמה, הלינה אישה על החקירה המשטרתית של מותו של אחיה, שהעלתה חשד לגרימת מוות ברשלנות. בבדיקת הנציבות עולה כי כבר בזירת האירוע לא בוצעו פעולות חקירה ראשוניות כנדרש, ובין היתר לא הוזעק למקום בוחן תנועה, זאת אף שהאח נפגע מכלי רכב (מלגזה).

כמו כן, התברר שכחודשיים וחצי לאחר המקרה, המשטרה סגרה בטעות את התיק, ולא עדכנה בכך את בני משפחתו של הקורבן. לאחר שהמשפחה גילתה על כך ופנתה למשטרה באמצעות עורך דין, התיק נפתח מחדש - אלא שבינתיים האח מת מפצעיו ולכן לא ניתן היה לגבות את עדותו. גם לאחר חידוש החקירה, נמצא כי המשטרה התנהלה בעצלתיים. בעקבות פניית הנציבות השיבו במשטרה כי הפיצו הנחיות חדשות בנוגע לחקירת תאונות עבודה, ואף רעננו את הנהלים בנושא.

אינפו - שיאני התלנות המוצדקות בדו"ח מבקר המדינה. אתר רשמי
הגוף המוביל בשיעור התלונות המוצדקות. דואר ישראל/אתר רשמי

גוף שצויין בדוח לרעה באופן מיוחד הוא היחידה לקנביס רפואי (יק"ר) במשרד הבריאות. על פי הדוח, בשנה האחרונה גדל מספר התלונות על היחידה כמעט פי שניים וחצי לעומת 2017, ו-85% מהן נמצאו מוצדקות או תוקנו רק לאחר התערבות הנציבות. התלונות התמקדו בקשיים ביורוקרטיים שניצבים בפני חולים שזקוקים לקנביס רפואי, כמו אי טיפול בבקשות שחסרו בהן מסמכים - מבלי להודיע לחולה על כך, שיהוי ניכר בטיפול בבקשות, זמני המתנה לא-סבירים במוקד הטלפוני ועוד.

דגש מיוחד ניתן בדוח השנתי לטיפול בזכויות של ארבעה סוגי אוכלוסיות מוגדרות: בעלי מוגבלות, קשישים, נשים וילדים. כך, למשל, מוזכרת בדוח תלונה של אדם נכה כנגד חברת דואר ישראל. לדבריו, נשלח לו דבר דואר שהיה אמור להגיע אליו באמצעות שליח, והאחרון ביקש ממנו לרדת מביתו כדי לקבל את המשלוח. כשהודיע לשליח שאינו יכול לעשות זאת בשל מוגבלותו, עזב השליח את המקום וציין כי הנמען סירב לקבל את המשלוח. בעקבות הפנייה לנציבות זומן השליח לשיחה להבהרת הנהלים, ודבר הדואר נמסר לבסוף למתלונן.

הדוח מסכם גם את פעולתו של המבקר בהגנה על חושפי שחיתויות. בשנת 2018 הוגשו 44 תלונות של עובדים שטענו כי הממונים עליהם פגעו בזכויותיהם בעקבות חשיפת שחיתות. כמו כן, הסתיים הטיפול ב-58 תלונות כאלה, שחלקן הוגשו בשנים קודמות. מתוך התלונות שהטיפול בהן הסתיים, בחמישה מקרים ניתן לעובד צו הגנה קבוע, וב-17 מקרים נוספים המחלוקת בין העובד למעביד יושבה בסיוע הנציב.

תגובות המשרדים

מטעם משרד התקשורת נמסר בתגובה: "משרד התקשורת קיבל לידיו את דוח פניות הציבור בנוגע לחברת דואר ישראל, המשרד ילמד אותו ויפעל בהתאם לממצאים. המשרד מצפה מהחברה לנקוט בכל הפעולות הנדרשות למניעת הישנות המקרים המוזכרים בדוח. במקביל, המשרד ימשיך לבצע פעולות פיקוח ואכיפה באופן שוטף ויעקוב אחר עמידת חברת דואר ישראל בהוראות הנוגעות לטיב השירות".

מטעם דואר ישראל נמסר בתגובה: "חברת דואר ישראל משקיעה רבות בשיפור השירות ללקוחותיה כאשר עבורנו כל תלונה מוצדקת ומטופלת בכובד ראש. יודגש כי למרות הגידול העצום בפעילות מדובר בכ-800 תלונות בשנה בלבד, מתוך מאות מליוני פעולות בשנה לרבות כ-45 מיליון ביקורים, חלוקת 65 מיליון חבילות ו-360 מיליון מכתבים, ביותר מ-1,300 יחידות ברחבי הארץ".

(עדכון ראשון: 24 ביוני, 12:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully