וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומרי ניקוי בהישג יד ופינות מסוכנות: ליקויי הבטיחות בגני הילדים

24.6.2019 / 11:55

דוח מבקר המדינה חושף שורת מחדלים בגני ילדים בכמה רשויות מקומיות ברחבי הארץ. בלקיה ובתל שבע לא הוגשו אישורי בטיחות, באשקלון לא התאימו את מתקני המשחקים לתקן ובטירה לא נבדקו מערכות כיבוי האש והחשמל. "חשש לסיכון חיים"

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
מחדלים בטיחותיים בגני ילדים/אלעד מלכה

משרד החינוך אפשר את פעילותם של עשרות גני ילדים במועצות המקומיות לקיה ותל שבע שבנגב במהלך שנות הלימודים התשע"ו, התשע"ז והתשע"ח בלי שהגישו לו את אישורי הבטיחות השנתיים - כך עולה מדוח מבקר המדינה שמתפרסם היום (שני) על ליקויי בטיחות בגני ילדים. בין החודשים מאי עד נובמבר 2018 בחן משרד מבקר המדינה את פעולות הרשויות המקומיות להבטחת הבטיחות בגני הילדים שבתחומן, הן בחינוך הרשמי והן בחינוך המוכש"ר (מוכר ואינו רשמי). כמו כן נבדקה התנהלות משרד החינוך, ובכלל זה הפיקוח והבקרה מטעמו על פעולות אלה.

הבדיקה נעשתה במחוזות מרכז, תל אביב ודרום של משרד החינוך, וכן ברשויות המקומיות אשקלון, אור יהודה, יהוד-מונוסון, טירה, המועצה המקומית רכסים והמועצה האזורית בני שמעון. במסגרת בדיקה שנעשתה במחוז דרום של משרד החינוך נבדקו פעולות המועצות המקומיות לקיה ותל שבע.

לקריאה נוספת בנושא
סרטן, מחלות לב, אסטמה לילדים: מחדל הזיהום במפרץ חיפה
דואר ישראל והיחידה לקנאביס רפואי: "הכוכבים" של דוח תלונות הציבור
"עצימת עיניים": רשויות מקומיות לא פועלות למניעת הטרדות מיניות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המציאו אישור בטיחות למרות שלא ערכו את כל הבדיקות הנדרשות. עיריית אשקלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהדוח עולה כי עיריות אשקלון וטירה המציאו למשרד החינוך אישורי בטיחות שנתיים עבור גני הילדים שבתחום שיפוטן, למרות שלא ערכו את כל בדיקות הבטיחות הנדרשות ולא בדקו כלל את התאמתם של מתקני המשחקים בגנים לתקן. לא זו בלבד שעיריות אלו לא מילאו את חובתן, אלא הן גם מסרו מידע מטעה למשרד החינוך, לפיו גני הילדים כשירים מבחינה בטיחותית ועומדים בדרישות התקן.

במועצה האזורית בני שמעון, עד תחילת שנת הלימודים התשע"ח לא היו לגני הילדים תיקי ביטחון המכילים את המידע הנדרש לתכנון סדרי הביטחון והבטיחות, וכן סדרי ההכנה לשעת חירום. רק החל ממועד זה החלה המועצה לנהל תיקים מסוג זה בגני הילדים שבאחריותה, אך הם עסקו בביטחון בלבד ולא בבטיחות. בגני הילדים במועצה המקומית רכסים, תיקי ביטחון לא נוהלו כלל עד לסיום הביקורת, ואילו עיריית אשקלון עשתה שימוש בתיקים רק עבור חלק מהגנים שבאחריותה.

עוד עולה מהדוח כי עיריית טירה העבירה למשרד החינוך את אישורי הבטיחות השנתיים, בלי שבדקה את תקינותן של מערכות כיבוי האש ומערכות החשמל בגנים. בדוח המבקר נטען כי היה בהתנהלותה זו כדי להטעות את משרד החינוך.

עוד באותו נושא

אלימות, מחסור בתנאים ושכר נמוך: תמונת מצב מערכת החינוך

לכתבה המלאה
אינפו - ניהול תיקי ביטחון וביטחות. אתר רשמי
אינפו - ניהול תיקי ביטחון וביטחות/אתר רשמי
גן אגדה, קריית אתא, ביום הראשון לפתיחת שנת הלימודים. 1 בספטמבר 2015. ערן גילווארג
קציני הביטחון לא ביצעו הליכי הפקת לקחים כנדרש בעקבות תאונות/ערן גילווארג

כמו כן, עיריית טירה העבירה למשרד החינוך את אישורי הבטיחות השנתיים, בלי שבדקה את תקינותן של מערכות כיבוי האש ומערכות החשמל בגנים. בדוח המבקר נטען כי היה בהתנהלותה זו כדי להטעות את משרד החינוך.

שער חסום בצמחיה, חומרי נקיון נגישים

במסגרת סיורים שערך משרד מבקר המדינה בגני ילדים ברשויות המקומיות שבהן נערכה הביקורת נמצאו ליקויים בטיחותיים. דוגמאות לכך הן דלתות שלא הותקנו בהן מגני אצבעות, מתלי מעילים בגובה נמוך מהנדרש, אבני שפה בולטות בחצר, שער חירום של גן החסום בצמחיה שאינה מאפשרת מעבר ואחסון חומרי ניקיון בארון ללא מנעול ובהישג ידם של ילדים.

החל מספטמבר 2014 מקיים משרד החינוך מעקב על תיקון ליקויי בטיחות בעקבות המבדקים שהוא עורך בבתי ספר אחת לחמש שנים, אולם מעקב כזה לא התקיים בגני הילדים בחינוך הרשמי. בנוסף לכך, בדוח נמצא כי למשרד יש מידע חלקי בלבד על תאונות שאירעו בגני ילדים.

נוהלי הבטיחות בגני הילדים קובעים כי הגורם המוסמך ברשות המקומית חייב לבדוק את סיבותיה של כל תאונה שהתרחשה בהם. מהדוח עולה כי בעיריות אור יהודה ויהוד-מונוסון קציני הביטחון של מוסדות החינוך לא ביצעו כלל הליכי הפקת לקחים כנדרש בעקבות תאונות שהתרחשו בגנים. קצין הביטחון בעיריית אשקלון ביצע הליך הפקת לקחים רק בנוגע לחלק קטן מהתאונות.

אינפו - ליקויים בטיחותיים שנמצאו בגני ילדים. אתר רשמי
אינפו - ליקויים בטיחותיים שנמצאו בגני ילדים/אתר רשמי

המבקר סבור כי על הרשויות המקומיות למלא בקפדנות את הוראות החוק, הנהלים וההנחיות בכל הקשור לתקינות מבנה הגן וציודו, ובכל הקשור להתנהלות צוות הגן והאחראים לנושא זה ברשויות המקומיות. בנושא הבטיחות יש להקפיד על מצווה קלה כבחמורה.

הביקורת בגני הילדים ברשויות המקומיות ובמשרד החינוך העלתה כי ישנם ליקויים מהותיים שעניינם אי-מילוי הנחיותיו ונהליו של משרד החינוך על ידי הרשויות המקומיות, וכן חוסר פיקוח ואכיפה יעילים של משרד החינוך בקשר לקיום כללי הבטיחות בגני הילדים. המבקר רואה בחומרה את המצב בו רשויות מקומיות מדווחות למשרד החינוך על תקינות כביכול של גני הילדים שבתחומן, למרות שמרכיבים חשובים שהם נדבך מהותי בבדיקה כלל לא נבדקו.

גן הילדים שבו הילד בלע חול, 30 באפריל 2017. שי מכלוף
אי קבלת אחריות מלאה על ליקויי הבטיחות בגני הילדים/שי מכלוף

לדבריו, התנהלות הרשויות המקומיות בעניין זה מצביעה על אי-קבלת אחריות מלאה על ליקויי הבטיחות בגני הילדים. העובדה כי גני ילדים פועלים מבלי שנערכו בהם בדיקות בטיחות כלל, מעלה חשש לקיום ליקויי בטיחות המסכנים את שלום הילדים. זאת ועוד, רשויות מקומיות דיווחו למשרד החינוך כי הגנים כשירים לכאורה וכי קיבלו אישור על כך מטעם עורכיהם של מבדקי הבטיחות - בעוד שביקורת של משרד מבקר המדינה העלתה כי לאמיתו של דבר לא תוקנו ליקויים שהתגלו בעבר והצריכו תיקון מיידי - והדיווח האמור הוביל לאי-נקיטת צעדים על ידי משרד החינוך לתיקון המצב.

על פי המבקר, "על משרד החינוך, כגוף מפקח, לבחון את יישום ההנחיות על ידי הרשויות המקומיות והבעלויות, ואת הצורך בשינוי ההנחיות כדי לאוכפן באופן אפקטיבי יותר וכדי לקבל תמונה מלאה ומדויקת יותר על מצב הבטיחות בגני הילדים. על הרשויות המקומיות והבעלויות לקיים בקפידה את הוראות החוק, את הנהלים, את דרישות התקן ואת ההנחיות הנוגעים לבטיחות בגני הילדים הנתונים לאחריותן, במטרה לשמור על הבטיחות ועל ביטחון השוהים בגני הילדים, וכדי למנוע מפגעי בטיחות בהם ולהסירם אם התגלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully