וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא יירתע - אבל גם לא ינשוך: מיהו מבקר המדינה החדש?

3.6.2019 / 19:30

מתניהו אנגלמן מתואר כ"אדם מבריק עם כושר ניהול גבוה מאוד", אך החשש הוא שהוא עלול לעשות לפוליטיקאים חיים קלים. "השאלה היא אם אנחנו מצפים שהביקורת תשפוט או תתקן", הסבירו קולגות לשעבר. מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה שנכנס למשרד המבקר | פרופיל

צילום: ערוץ הכנסת

מתניהו אנגלמן, שנבחר היום (שני) לתפקיד מבקר המדינה הבא, הוא כיום מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) והוועדה לתכנון ולתקצוב של המל"ג. אנגלמן, בן 53, הוא רואה חשבון במקצועו, אב לשישה ומתגורר ביישוב נוף איילון.

בעבר היה בכיר במשרד רואי החשבון "פאהן, קנה ושות'", ובעשור הקודם שימש מנכ"ל המועצה האזורית שוהם למשך חמש שנים. בשנת 2010 מונה למשנה למנכ"ל הטכניון, וארבע שנים לאחר מכן למנכ"ל הטכניון. ביוני שנה שעברה מונה לתפקידו הנוכחי במל"ג.

לפני כשבועיים אמר אנגלמן לעיתון גלובס כי הוא "אינו רואה את התפקיד של המבקר כגרזן, אלא יפנה להצבת מראה של ביקורת בונה לגופים המבוקרים. העניין של ביקורת בונה ולא חיפוש אשמה - חשוב לו", נכתב. הדברים עוררו דאגה כי בניגוד למבקרים קודמים, המבקר הנכנס עשוי להקל את רסן הביקורת, ולעשות לפוליטיקאים "חיים קלים".

עוד בוואלה! NEWS:
מועמדי הקואליציה למבקר: מנכ"ל המל"ג ועו"ד שקודמה ע"י החרדים
יאיר נתניהו, הקשר לסער והציוץ: מדוע הוסרה מועמדת הקואליציה למבקר?

מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן במהלך הצהרה לתקשורת לאחר היבחרו 3 ביוני 2019. דוברות הכנסת - יצחק הררי, אתר רשמי
"אינו רואה התפקיד של המבקר כגרזן". אנגלמן/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יצחק הררי
"השאלה מה אנחנו מצפים ממבקר. האם אנחנו מצפים שהוא ישפוט, מלשון שופט, כמו שהתרגלנו במבקרים האחרונים, או שאנחנו מצפים שהביקורת תבוא ממקום של לתקן, לייעל ולשפר"

בראיון שנתן לאחרונה ל"ישראל היום" אמר אנגלמן כי הוא "לא רוצה להיות ביקורתי כלפי אחרים. כל אחד מביא את הפן שלו לביקורת, ואני רוצה להביא את הפן שלי שמדגיש את הצד הניהולי, ההתייעלות הכספית של הגופים". עוד אמר באותו ראיון כי "מוסד המבקר צריך להתמקד בביקורת, ואת הניהול צריך להשאיר למדינה".

מבקר המדינה היוצא, השופט בדימוס חיים שפירא, בדק תלונה אנונימית שנגעה להליך מינויו של אנגלמן למנכ"ל ות"ת, אולם הבדיקה לא העלתה ממצאים חריגים ולכן לא הבשילה לכדי דוח, כך על פי משרד המבקר.

"הוא תותח על", אומר עליו ראש המועצה האזורית שוהם לשעבר, גיל ליבנה. "אדם מבריק עם כושר ניהול גבוה מאוד ויכולת תפיסה מהירה. מסוג המנהלים שאוהבים אותו. הוא יודע לרכוש את האמון וההערכה של הכפופים אליו. איש נעים, ויחד עם זאת אדם שאתה ישר מרגיש את הסמכותיות שלו, שלא נובעת ממקום של יראה או משמעת, אלא מהערכה ליכולת שלו. מבחינתי, והרבה עובדים אומרים את זה, הוא המנכ"ל הכי טוב שהיה למועצה - ולראיה הוא המשיך להתקדם לתפקידים הרבה יותר בכירים".

עוד באותו נושא

הכנסת הכריעה: מתניהו אנגלמן נבחר לתפקיד מבקר המדינה

לכתבה המלאה
יוסף שפירא במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
התלונה האנונימית נגד אנגלמן נגנזה. השופט בדימוס שפירא/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

בנוגע לתכונות הנחוצות למבקר, כמו יכולת לבחון תהליכים ולזהות פגמים, אמר ליבנה: "אני חושב שהשאלה מה אנחנו מצפים מבקר. האם אנחנו מצפים שהוא ישפוט, מלשון שופט, כמו שהתרגלנו במבקרים האחרונים, או שאנחנו מצפים שהביקורת תבוא ממקום של לתקן, לייעל ולשפר. ללא ספק מתניהו הוא מסוג האנשים שידע לכוון, לתקן ולשפר את הגופים המבוקרים. ויחד עם זאת, הוא גם ידע לכתוב חוות דעת שבהחלט מציפות את הליקויים. אני חושב שבזכות התבונה הרבה שלו, וגם הניסיון הניהולי שלו במגזר הציבורי, הוא יידע לשים את האצבע על ליקויים בתהליכים, על פערים. הוא לא אדם שנרתע, וגם לא תלוי באף אחד, ולא מוריד את הראש בפני הממונים אליו".

"חשוב לו שהעסק יתקתק"

פרופ' דודי שוורץ, נשיא ועד ראשי המוסדות הלא מתוקצבים להשכלה גבוהה וחבר המל"ג, אמר כי אנגלמן הוא "מקצוען מהמעלה הראשונה. הוא מוכשר מאוד, ענייני, מקצועי והגון. חבל לי שהמל"ג לא ימשיך ליהנות מכישוריו, אבל הוא פונה לשליחות לא פחות חשובה".

סגן יו"ר המל"ג, פרופ' אדו פרלמן מהטכניון, חלק גם הוא שבחים לאנגלמן. "הוא מאוד חכם, בעל תפיסה מהירה, וקצב העבודה איתו מצוין משום שלכל דבר הוא עונה מיד", אמר פרלמן. "הוא גם ישר מאוד ולדעתי הוא יהיה מבקר מצוין. היה חשוב לו שהעסק יתקתק, שהאנשים יעבדו, וגם שהם ירגישו טוב".

מבקר המדינה הנכנס מתניהו אנגלמן במהלך קבלת המינוי הרשמי מועדת הקלפי בלשכת היו״ר, כנסת, ירושלים 3 ביוני 2019. אתר רשמי
בראש סדר העדיפויות - נושאים תקציביים. אנגלמן במהלך קבלן המינוי מוועדת הקלפי בלשכתו של יו"ר הכנסת/אתר רשמי

לדבריו, אנגלמן הגיע למל"ג לאחר שנה שבה לא היה מנכ"ל בפועל. "זו לא היתה תקופה קלה, משום שהעובדים זקוקים למישהו שנותן תשובות, למנהל. כשהוא בא הוא מהר מאוד השתלט על הנושא, ובאופן כללי הוא היה מנהל טוב".

לטענת פרלמן, בראש סדר העדיפויות של אנגלמן עמדו הנושאים תקציביים. "הוא רואה חשבון, וממה שאני מבין הוא השתלט על זה מצוין, ומהר מאוד היה מעורב בפגישות עם האוצר בנוגע לכל הנושאים התקציביים", אמר. "לאחר מכן עבדנו הרבה ביחד על הרגולציה של המוסדות האקדמיים, איפה לשחרר רגולציה ואיפה אי אפשר. זה היה חלק מהשקפת עולמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully