וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת הכריעה: מתניהו אנגלמן נבחר לתפקיד מבקר המדינה

67 חברי כנסת בחרו במועמדו של רה"מ לתפקיד מבקר המדינה מול 48 שהצביעו למועמד האופוזיציה גיורא רום. אנגלמן, מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה - שאינו שופט, נבחר חרף כישלון הרכבת הממשלה. בסביבת נתניהו אמרו כי "זה ניצחון גדול". המבקר הנבחר: "נכנס לתפקיד בענווה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תומר לוי

בחירת מבקר המדינה - כל העדכונים:

  • אנגלמן נבחר ברוב של 67 ח"כים בהצבעה חשאית בכנסת
  • 48 הצביעו עבור מועמד האופוזיציה, אלוף (במיל') גיורא רום
  • ישראל ביתנו התחייבו להצביע עם הקואליציה חרף כישלון הרכבת הממשלה
  • בסביבת נתניהו אומרים: "זה הסתיים בניצחון גדול"
  • אנגלמן: "נכנס לתפקיד בענווה, חדור שליחות לאומית"

הכנסת בחרה היום (שני) במתניהו אנגלמן לתפקיד מבקר המדינה הבא. אנגלמן, מועמדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד, נבחר ברוב של 67 חברי כנסת לעומת 48 שהצביעו למועמד האופוזיציה גיורא רום וחמישה נמנעים. הבחירה התבצעה בחשאי במליאת הכנסת.

עם היוודע תוצאות ההצבעה, נתניהו התקשר לאנגלמן ובירך אותו על בחירתו לתפקיד. "אנשים התרשמו מהיושרה והמקצועיות שלך", אמר נתניהו לאנגלמן. "אתה תעשה עבודה נהדרת ואני בטוח שתפעל לטובת המדינה ולטובת אזרחי ישראל - בלי שום שיקול אחר".

לפני ההצבעה, נתניהו שוחח עם ח"כים וביקש מהם להצביע עבור אנגלמן, ואף כינס את סיעת הליכוד כדי ליישר קו. בסביבתו אמרו כי "זה הסתיים בניצחון גדול".

לקריאה נוספת בנושא
יאיר נתניהו, הקשר לסער והציוץ: מדוע הוסרה מועמדת הקואליציה למבקר?
ברגע האחרון: נתניהו נסוג ממועמדות מיכל רוזנבוים לתפקיד המבקר
מועמדי הקואליציה למבקר: מנכ"ל המל"ג ועו"ד שקודמה ע"י החרדים

מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן במהלך הצהרה לתקשורת לאחר היבחרו 3 ביוני 2019. דוברות הכנסת - יצחק הררי, אתר רשמי
נבחר ברוב של 67 ח"כים. אנגלמן/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יצחק הררי

אנגלמן קיבל את מינויו הרשמי מוועדת הקלפי בלשכתו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שאמר כי הוא "רוצה לברך בשמי ובשם הכנסת כולה את מבקר המדינה הנבחר שחרף התהפוכות הפוליטיות, נבחרת בהליך דמוקרטי וחשאי. אני מאחל לך שנגיעות אלה יהיו נגיעות של רופא, לתקן ולשפר. סמוך ובטוח שעם הרקורד העשיר שיש לך , תצליח לעשות התפקיד הזה . הצלחתך היא הצלחתנו".

אנגלמן אמר אחרי דברי אדלשטיין כי "זהו כבוד גדול עבורי ועבור משפחתי. משרד מבקר המדינה הוא מאבני היסוד של מדינת ישראל. כולי תקווה שאמלא את שליחותי נאמנה. אני רואה לנגד עיני את טובת המדינה ואזרחיה". בנוסף לכך, הוא הודה לראש הממשלה על התמיכה "לאורך כל הדרך" ולחברי הכנסת על התמיכה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו והמבקר הנכנס, מתניהו אנגלמן לאחר היבחרו של הראשון 3 ביוני 2019. ללא, אתר רשמי
נתניהו ואנגלמן, היום/אתר רשמי, ללא
מבקר המדינה הנכנס מתניהו אנגלמן במהלך קבלת המינוי הרשמי מועדת הקלפי בלשכת היו״ר, כנסת, ירושלים 3 ביוני 2019. אתר רשמי
אנגלמן במהלך המינוי הרשמי בלשכת יו"ר הכנסת/אתר רשמי

מבקר המדינה הנוכחי, השופט בדימוס יוסף שפירא, התקשר לאנגלמן כדי לברך אותו על בחירתו. השניים סיכמו להיפגש ולהתחיל בהליך העברת התפקיד "באופן מסודר ומועיל" ושפירא איחל הצלחה למבקר הנבחר.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר "ברכות מעומק הלב" למבקר הנכנס. "מוסד מבקר המדינה הוא מהמוסדות החשובים והמרכזיים בדמוקרטיה הישראלית וכוחו בעצמאותו", אמר ריבלין. "מבקר המדינה מסמל מחויבות בלתי מתפשרת לשלטון החוק ולביקורת עצמית יעילה ונוקבת, ללא מגור ללא מורא. מתניהו יקר, שא ברכה במשימתך החשובה ותצלח דרכך למען המדינה ואזרחיה".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שוחח גם כן עם מבקר המדינה הנבחר ואיחל לו הצלחה בתפקיד החדש. היועץ המשפטי לממשלה הדגיש את שיתוף הפעולה הפורה בין מערכות האכיפה למערכת הביקורת, שיתוף פעולה שיישמר ויימשך גם כעת, לטובת קידום שלטון החוק והמינהל התקין במערכות השלטון.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין ומבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן במהלך הצהרה לתקשורת לאחר היבחרו 3 ביוני 2019. דוברות הכנסת - יצחק הררי, אתר רשמי
אנגלמן ואדלשטיין, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יצחק הררי

טרם ההצבעה, בליכוד התקשו להעריך אם יהיו ח"כים מורדים בתוך הקואליציה שיסרבו מאחורי הפרגוד ליישר קו עם התמיכה באנגלמן. יו"ר הקואליציה דוד אמסלם אמר היום לחברי הליכוד כי "ההצבעה על המבקר היום היא על הכבוד שלנו".

גורם בליכוד אמר כי "זהו ניצחון ענק לנתניהו בהצבעה על מבקר המדינה. התמיכה במתניהו היא הצבעת מחאה נגד הניסיון להחליף את הרשות המבצעת בגורמי ביקורת שלא נבחרו. זאת התפיסה של המבקר הנכנס כפי שהביע אותה בפגישות עם הח"כים". לטענתו, "ח"כים רבים ציינו כי הם התרשמו מאוד מניסיונו של אנגלמן ומכוונתו לבצע שינויים במערכת כך שהיא תבצע ביקורת ותיקון ולא ניהול בפועל שמחליף את גורמי הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ודודי אמסלם בהצבעה על זהות מבקר המדינה, 3 ביוני 2019. -, צילום מסך
נתניהו ואמסלם בהצבעה למבקר המדינה/צילום מסך, -
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך בחירת מבקר המדינה, כנסת, ירושלים 3 ביוני 2019. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נתניהו מצביע, היום/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת

בישראל ביתנו הבהירו מוקדם יותר כי למרות המשבר בהרכבת הקואליציה, בכוונתם לעמוד בהבטחתם לתמוך במועמד מטעמה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "עמדתנו ברורה. התחייבנו לליכוד לתמוך במועמד שלהם. מכיר היטב את גיורא רום, עבדנו יחד, מעריך אותו אבל אצלנו מילה זו מילה ולכן אנחנו בצורה ברורה הולכים להצביע למועמד של הקואליציה כל נושא ההצבעות החשאיות בכנסת זה דבר שאבד עליו הקלח. נשתדל לשנות את המצב בכנסת הקרובה, הגיע הזמן שלנבחרי ציבור יהיה אומץ להצביע בגלוי עבור האיש שהם תומכים בו".

בהמשך לדברי ליברמן, צילמו עצמם חלק מנציגי ישראל ביתנו במהלך ההצבעה החשאית על מבקר המדינה, כדי שלא יואשמו בכך שהפרו את הבטחתם לתמוך במועמד הקואליציה.

הקשר לבנט והמתמודדת שמועמדותה בוטלה

היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון קבע כי למרות פיזור הכנסת, ההצבעה עומדת במגבלות החוק. כהונתו של השופט בדימוס יוסף שפירא תסתיים ב-3 ביולי וחוק המבקר קובע כי גם אם הכנסת נתונה בפגרה, יש לכנס אותה במיוחד לשם כך. אנגלמן, מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה, מונה לתפקיד על ידי שר החינוך היוצא נפתלי בנט וכיהן קודם כמשנה לנשיא הטכניון ויו"ר פורום המנכ"לים של ועד ראשי האוניברסיטאות. מולו התייצב גיורא רום, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שכיהן קודם כמנכ"ל רשות התעופה האזרחית. שני המועמדים אינם שופטים.

מאחורי מינויו של אנגלמן לתפקיד המבקר עומד בין היתר עדן ביזמן, יועצו הבכיר של בנט. ביזמן, שהביא גם למינויו של אנגלמן למנכל המל"ג בזמנו, הציע את המועמדות לח"כ סמוטריץ וזה פעל מול נתניהו.

גיורא רום במשפט צ'יקו תמיר נובמבר 2009. אורי לנץ
שני המועמדים אינם שופטים. אלוף/אורי לנץ

שעות ספורות לפני סגירת רשימת המועמדים לתפקיד מבקר המדינה, הכריזו בלשכת ראש הממשלה כי באופן חריג יהיו שני מועמדים לקואליציה, אנגלמן ועו"ד מיכל רוזנבוים שמועמדותה קודמה על ידי סגן השר יעקב ליצמן ושאר נציגי הסיעות החרדיות. ברגע האחרון, שעה וחצי לפני סגירת הרשימות, נתניהו החליט לסגת ממועמדותה של רוזנבוים בטענה כי הקואליציה צריכה להתמקד במועמד אחד בלבד.

גורמים פוליטיים ביהדות התורה טענו כי החלטת נתניהו נבעה כתוצאה מהשפעה של בנו יאיר נתניהו כתוצאה מטענות על שייכות פוליטית לכאורה של רוזנבוים לשמאל או קרבה ליריבו בליכוד ח"כ גדעון סער. רוזנבוים הכחישה את הדברים ואמרה: "לא היה ולא נברא".

(עדכון ראשון: 6:02)

אביגדור ליברמן במהלך בחירת מבקר המדינה, כנסת, ירושלים 3 ביוני 2019. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ליברמן מצביע, היום/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין במהלך בחירת מבקר המדינה, כנסת, ירושלים 3 ביוני 2019. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
אדלשטיין מצביע, היום/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully