וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס בשיגור אוטומטי: ישראל ממשיכה לשלם על הכנסת הכסף הקטארי

13.6.2019 / 14:22

לירי הרקטה קדמו דיווחים על עיכוב השליח שהיה צפוי לחלק 30 מיליון דולרים במסגרת ניסיונה של דוחא לתחזק את הפסקת האש. מאז ההחלטה האומללה לאפשר זאת, הרעב של חמאס לכסף רק הולך וגדל - ובארגון הבינו שעם קצת שרירים וכוח, נתניהו וממשלתו הזמנית יעדיפו לשלם

צילום: משה ברוכי, יערן קק״ל, עריכה: ליר שפיגלר

ושוב, כמו בסיוט שחוזר על עצמו, הסבב הבא של הלחימה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה כבר כמעט כאן. ללא סיבה יוצאת דופן, ללא פעולות חריגות של אחד משני הצדדים, אלא מתוך כרוניקה של הסלמה שכמו כתובה על הקיר, לנוכח המצב הבלתי אפשרי ברצועה. ייתכן שמדובר בעיכוב בהכנסת הכסף הקטארי לרצועה, זה שנועד לשלם קצבאות לעשרות אלפי משפחות עניות, ייתכן גם שמדובר בניסיון של חמאס לגנוב את הפוקוס מהפסגה הכלכלית שמתכננים האמריקנים בבחריין.

רק שלשום הודיע הבית הלבן שירדן ומצרים ישתתפו בפסגה יחד עם מדינות המפרץ, ובכך הציג שוב את אוזלת ידו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וחוסר יכולתו להשפיע על הזירה האזורית, למרות שניסה שוב ושוב לשכנע את שליטי שתי המדינות שלא לשתף פעולה עם המהלך של ממשל טראמפ. ועכשיו רק ניתן לדמיין כיצד תראה פסגה שכזו, בזמן שבשטח עזה מתחוללת הסלמה בניצוחו של חמאס.

עוד בוואלה! NEWS:
שנה לפסגה ההיסטורית: הרומן של טראמפ וקים חזר לנקודת ההתחלה
ארדואן: מערכות ה-S400 שנרכשו מרוסיה יועברו לידינו בחודש הבא
אחרי שחרור העיתונאי: 400 עצורים, בהם מנהיג האופוזיציה, בהפגנה במוסקבה

בלונים שאליהם חובר חפץ חשוב במועצה האזורית שער הנגב. מועצה אזורית שער הנגב, אתר רשמי
לעת עתה - הבוקר שלמחרת לא נראה טוב. בלונים עם חפץ חשוד שאותרו היום/אתר רשמי, מועצה אזורית שער הנגב
רק ניתן לדמיין כיצד תראה פסגה שכזו, בזמן שבשטח עזה מתחוללת הסלמה בניצוחו של חמאס

ההסלמה הפעם החלה בעלייה במספר בלוני התבערה ששוגרו מרצועת עזה בימים האחרונים. אתמול כבר נספרו 12 שריפות בעוטף עזה כתוצאה מהם. לפי דיווחים שונים בתקשורת, אין מדובר הפעם ביוזמה מקומית של כמה פרחחים עזתיים, אלא בפעולה מכוונת של חמאס שנועדה להזהיר את ישראל מעיכוב של הבנות הפסקת האש מהחודש שעבר. במקביל, הוועדה המארגנת של ההפגנות על הגדר ברצועה אף הודיעה כי בכוונתה לחדש את הפעילות של "היחידה הלילית" שגרמה ללא מעט כאבי ראש לצד הישראלי במסגרת פעילותם על הגבול בחודשים הקודמים.

הפרחת הבלונים הביאה להצרת המרחב הימי המותר לדיג. בכל פעם מחדש, מודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, כמיל אבו רוקון, על הגדלה או הקטנה של מרחב הדיג, בהתאם למספר הבלונים הנראה בשטח. אתמול, עם העלייה הניכרת בשיגור הבלונים, באה ההחלטה לעצור לחלוטין את הדיג מהרצועה ולהטיל מצור ימי על עזה. המשמעות הכלכלית של צעד שכזה, הינה קריטית עבור תושבי הרצועה, שהמעטים מהם שעדיין עובדים - מתפרנסים מענף הדיג.

עוד באותו נושא

כיפת ברזל יירטה רקטה מהרצועה; צה"ל תקף בתגובה

לכתבה המלאה

הבוקר שלמחרת

שוב חלפו כמה שעות ובעזה נפוצו לכל עבר הדיווחים כי ישראל החליטה לעכב את כניסתו של השליח הקטארי מוחמד אל עמאדי לרצועת עזה - שגם כך התעכבה. אל עמאדי אמור היה לחלק למשפחות עניות את 30 מיליון הדולרים שהתחייבה דוחא להעביר לרצועה בכל חודש - במסגרת הניסיון של קטאר לתחזק את הפסקת האש.

ואז, כמעט כמו בתגובה אוטומטית, הגיע שיגור הרקטה מרצועת עזה לעבר המועצה האזורית אשכול שיורט על ידי מערכת כיפת ברזל. ושוב חולפות כמה שעות, ושוב תגובה אוטומטית, הפעם מהצד הישראלי - תקיפה של שני יעדים של חמאס, האחד באזור רפיח והשני באזור שכונת זייתון, ללא נפגעים בצד הפלסטיני.

אישה פלסטינית עומדת מול חנות צ'יינג' בעיר עזה ב-29 באפריל 2019. AP
הרעב של חמאס לדולרים רק גדל. אישה פלסטינית בעזה מול חנות צ'יינג'/AP
המכניזם השתנה, אך הרעב אצל חמאס לכסף קטארי רק הלך וגדל. מאז אותה החלטה, בארגון הבינו שעם קצת שרירים וכוח, נתניהו וממשלותיו הזמניות והקבועות, יעדיפו לשלם דמי פרוטקשן מאשר הליכה להסלמה

ולאן הבוקר שלמחרת מוביל? לעת עתה זה נראה לא טוב. אנשי המודיעין המצרי עדיין לא הגיעו לרצועת עזה, והם אלה שינסו להנמיך את הלהבות בהקדם האפשרי. והכסף - אותו כסף קטארי שאמור היה להיכנס לרצועה ועיכובו גרם להסלמה הקודמת - עומד שוב במרכזה של ההתדרדרות הנוכחית. חמאס התריע זה זמן שעיכובו של הכסף והדרישות של ישראל לפקח עליו, יביאו לסבב אלים נוסף. והנה הסבב הבא כבר בפתחנו.

בכל פעם מחדש נראה שאנו משלמים עדיין על אותה החלטה אומללה של ממשלת ישראל, להכניס 15 מיליון דולר קטאריים לתשלום משכורות חמאס. מאז, המכניזם השתנה, אך הרעב אצל חמאס לכסף קטארי רק הלך וגדל. מאז אותה החלטה, בארגון הבינו שעם קצת שרירים וכוח, נתניהו וממשלותיו הזמניות והקבועות, יעדיפו לשלם דמי פרוטקשן מאשר הליכה להסלמה. ויש בכך הרבה הגיון בניסיון למנוע מלחמה, אך יש לכך מחיר והוא ההסלמות החוזרות ונשנות אחת לחודש או חודשיים.

אבו מאזן עם פמלייתו בדרך לכינוס הליגה הערבית בקהיר, מצרים 21 באפריל 2019. רויטרס
בהודעה על הפסגה הכלכלית - הציג הבית הלבן את אוזלת ידה של הרשות. אבו מאזן/רויטרס

גם אם הכסף הקטארי ייכנס וההסלמה הזו תיעצר, לא נראה באופק הסדר של ממש שיביא ליציבות באזור. לאחר ההסלמה הזו תבוא גם אחרת, אם תבוא גם רגיעה ביניהן: המצב ההומניטרי ברצועה מידרדר, האבטלה עולה, הפרויקטים לשיקום התשתיות בעזה מתעכבים ובעורפו של חמאס נושפים כל הזמן הגי'האד האסלאמי שלוחץ - בעידוד איראני - ללכת להסלמה צבאית. גם הרשות הפלסטינית שעושה לא מעט כדי לפגוע בכלכלת עזה. חמאס, בתפיסתו, רואה את הבחירות בפתח בישראל וחש שוב שנתניהו לחיץ ואולי זה הזמן עבורו להגיע להישגים נוספים, בין היתר באמצעות דרדור מכוון ומחושב של המצב בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully