וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שחרור העיתונאי: 400 עצורים, בהם מנהיג האופוזיציה, בהפגנה במוסקבה

12.6.2019 / 17:29

תומכיו של איוואן גולונוב, שהואשם בסחר בסמים עד שהמשטרה נכנעה ללחץ הציבורי, דורשים להעניש את האחראים. כאלף מהם התקבצו בבירה, אך הרשויות אמרו כי מדובר במחאה לא חוקית ועצרו גם את מתנגדו של פוטין, נבלני

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

משטרת רוסיה עצרה היום (רביעי) יותר מ-400 איש במחאה במוסקבה על רקע מעצרו של העיתונאי איוואן גולונוב, ששוחרר אתמול על רקע מחאה ציבורית חריגה - כך לפי הארגון OVD-Info. בין העצורים גם מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, שתועד מפונה מהמקום על ידי שוטרים. כעבור כמה שעות הוא שוחרר. המפגינים דרשו להעניש את השוטרים שהיו מעורבים בחקירת העיתונאי חושף השחיתויות בטענה שהיה ניסיון להפליל אותו.

גולונוב, בן 36, חקר פרשות שחיתות בעיריית מוסקבה ובעסקי ההלוויות, והוא נעצר ביום חמישי האחרון. הוא הואשם בסחר בסמים, אך בוויתור נדיר של הרשויות הוא שוחרר אתמול לחופשי. תומכיו של גולונוב מאמינים כי הוא נעצר רק בשל דיווחיו, אך למרות שחרורו והבטחות להעניש את האחראים להפללתו לכאורה, הם יצאו להפגין היום.

המעצר של גולונוב הוביל למחאה חריגה בכלי התקשורת ברוסיה, שרובם נאמנים לקרמלין לאור הלחץ המופעל על עיתונים וערוצים עצמאיים, בזמן שהנשיא ולדימיר פוטין כבר סובל מירידה בפופולריות שלו בשל ירידה באיכות החיים.

כתב של סוכנות הידיעות רויטרס העריך כי יותר מאלף איש צעדו במוסקבה וצעקו "רוסיה תהיה חופשיה", "רוסיה בלי פוטין" ו"הלאה הצאר", בזמן שהמשטרה התריעה בפניהם שלא לעבור על החוק וחסמה את הגישה לכמה רחובות.

לקריאה נוספת:
מחאה נדירה בעיתוני רוסיה נגד מעצר העיתונאי: "אנחנו איוון גולונוב"
עיתונאי חוקר שחיתויות ברוסיה הואשם בסחר בסמים: "זו הפללה"

שוטרים עוצרים את מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בהפגנה בבירת רוסיה, מוסקבה, 12 ביוני 2019. רויטרס
שוטרים עוצרים את מנהיג האופוזיציה נבלני, היום/רויטרס

כמה מהמפגינים לבשו חולצות שבהן נכתב "אני/אנחנו איוואן גולונוב", כמו המשפט שנכתב בעמוד הראשי של שלושת העיתונים המובילים ברוסיה ביום שני. הסיסמה היא על משקל "אני שארלי", שהושמעה כאות סולידריות אחרי הטבח במערכת המגזין שארלי הבדו בפריז ב-2015. במקביל להפגנה, צעירה שלבשה חולצה שכזו הצליחה להתיישב בכיסא בשורה הראשונה בטקס בקרמלין, בזמן שפוטין חילק עיטורים רשמיים.

לפי הארגון OVD-Info, נגד חלק מ-400 העצורים הוגשו אישומים בעוד שאחרים שוחררו. המשטרה מנתה 200 עצורים. רבים מהצועדים והעצורים היו עיתונאים ופעילים בולטים. לפי החוק הרוסי, יש לקבל אישור על הפגנות של יותר מאדם אחד. מארגני האירוע רצו שאנשי עיריית מוסקבה ינהלו עמם משא ומתן על כך בזמן שידור ישיר בטלוויזיה, אולם האחרונים דחו זאת.

קירה ירמיש, דוברת של נבלני, אמרה כי הוא הואשם בהפרת חוקי ההפגנות במדינה, עבירה שהוא הורשע בה שוב ושוב והוא עשוי להישלח לעד 30 יום מאסר. נבלני, שאמר כי המשטרה האשימה אותו בארגון הצעדה, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא שמח לצעוד "יחד עם אנשים הגונים".

מפגין שהזדהה בשם וסוולוד, בן 24, אמר כי "הגענו כדי להראות לרשויות שאנחנו מגובשים ומאוחדים. אנחנו דורשים לבחון מחדש מאות אלפי תיקים שבגללם אנשים יושבים בכלא בצורה לא הוגנת".

מפגין אחר, איוואן, בן 28, הסביר מדוע המפגינים צעדו בניגוד להוראות המשטרה שהזהירה כי ההפגנה אינה חוקית ויכולה להוות "איום על ביטחון הציבור". לדבריו, "השחרור של גולונוב לא היה ניצחון, אלא צעד טקטי של הרשויות כדי למנוע אי-סדר היום. זאת הסיבה שהגענו בכל מקרה".

עוד באותו נושא

הקרמלין נכנע ללחץ הציבורי: העיתונאי שהואשם בסחר בסמים שוחרר ממעצר

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס בקרמלין, 12 ביוני 2019. רויטרס
רוסיה מדורגת במקום ה-149 במדד חופש העיתונות. פוטין בקרמלין, היום/רויטרס

גולונוב הוא עיתונאי חוקר שעבד בין היתר עבור "מדוזה", אתר חדשות מלטביה. הוא היה בדרכו לפגוש עיתונאי אחר בשבוע שעבר כשהוא נעצר לחיפוש על ידי השוטרים. השוטרים אמרו שהם גילו אצלו בתיק סם מסוג "מפרון", ובחיפוש שנערך בבית הם גילו סמים נוספים ומשקל מאזניים, המעידים על מעורבות במכירת החומרים שנמצאו. מעצרו של גולונוב, שבמהלכו הוא הוכה, הביאו להאשמות כי גורמים רשמיים מנסים להשתיק את העיתונאי ואת חופש העיתונות.

לאחר שחרורו אתמול, הודה גולונוב למי שתמכו בו כשהוא נרגש. "אמשיך את עבודתי ואפרסם את החקירות שערכתי", הבטיח. "אני צריך להצדיק את האמונה שמי שתמכו בי הראו לי. אני מקווה שזה לא יקרה יותר לאף אחד במדינה שלנו".

תחת שלטונו של פוטין נרדפו עיתונאים חוקרים רבים, חלקם נרצחו או הועמדו לדין. לפי הוועדה להגנת עיתונאים, 58 עיתונאים נהרגו ברוסיה מאז שנת 1992, 38 מהם נרצחו. רוסיה מדורגת במקום ה-149 מתוך 180 מדינות בעולם במדד חופש התקשורת שנערך על ידי "עיתונאים ללא גבולות"

קבוצת העיתונאים אמרה אתמול כי "אנחנו מברכים על ההתגייסות ההיסטורית של החברה הרוסית, עכשיו יש לשפוט את אלה שניסו להפיל את גולונוב".

הפגנה למען העיתונאי איוואן גולונוב, מוסקבה, רוסיה, 12 ביוני 2019. רויטרס
כל הפגנה בת יותר מאדם אחד זקוקה לאישור. אנשי משמר לאומי במוסקבה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully