וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה נדירה בעיתוני רוסיה נגד מעצר העיתונאי: "אנחנו איוון גולונוב"

10.6.2019 / 15:00

שלושה מהעיתונים הגדולים במדינה קראו לקיים חקירה שקופה בתיק של העיתונאי שמואשם בעבירות סמים. משרד הבריאות: לא נמצאו עקבות סמים בשתן שלו. בקרמלין אמרו כי פוטין עוקב אחרי המקרה, אך דחו טענות על פגיעה באמון הציבור

צילום: רויטרס

במפגן סולידריות נדיר, שלושת העיתונים המרכזיים ברוסיה פרסמו היום (שני) עמודי שער כמעט זהים שבהם תמכו בעיתונאי העצור איוון גולונוב. העיתונים - קומרסנט, ודומוסטי ו-RBK - הם בין העיתונים המכובדים ביותר במדינה ושלושתם פרסמו בכותרת שלהם: "כולנו איוון גולונוב". העיתונים קראו לקיומה של חקירה שקופה נגד העיתונאי החוקר, שעובד עבור האתר העצמאי "מדוזה".

לפי עורך דינו, גולונוב הוכה והוחזק במעצר במשך 12 שעות ללא גישה לעורך דין, אחרי שהוא נתפס במוסקבה על ידי המשטרה ביום חמישי האחרון. ביום שבת הוא הועבר למעצר בית ברקע גל תמיכה ציבורית שלה זכה, אבל הוא עדיין עומד בפני אישומים על סחר בסמים שעלולים לשלוח אותו לכלא ל-20 שנה.

העיתונים דחו את הראיות שהוצגו נגד העיתונאי במשפט, שלטענת עורך דינו הושתלו בתיקו. התקשורת ברוסיה נתונה ללחצים כבדים מצד הקרמלין, ולכן מפגן הסולידריות הזה הוא נדיר.

כותרות שלושה עיתונים המוחות על מעצרו של העיתונאי איוון גולונוב, רוסיה, 10 ביוני 2019. AP
"אנחנו איוון גולונוב". כותרות העיתונים ברוסיה, היום/AP

פבל צ'יקוב, ראש איגוד עורכי הדין "אגורה" המייצג את גולונוב, פרסם היום תוצאות של בדיקות שעבר העיתונאי הכלוא כדי להוכיח את חפותו. לדבריו, הבדיקות הראו כי זה לא סביר שהוא משתמש בסמים באופן קבוע כפי שאמרו במשטרה. יבגני בריון, גורם במשרד הבריאות, אמר ביום ראשון לטלוויזיה הממלכתית כי לא נמצאו עקבות של סמים כלשהם בבדיקות שתן שנערכו לגולונוב.

נסיבות מעצרו עוררו דאגה בענף התקשורת ברוסיה. במה שנראה כמו ניסיון לצייר את גולונוב כסוחר סמים מקצועי, המשטרה פרסמה ביום שישי כמה תמונות, לכאורה מביתו, שבהן הוצגה מה שנראתה כמו מעבדת סמים. לאחר מכן היא חזרה בה מהצהרתה, ואמרה כי התמונות נלקחו ממקום אחר.

דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר היום לכתבים כי הנשיא ולדימיר פוטין עוקב אחרי המקרה. הוא הביע ביטחון שהתביעה תבחן אם זכויותיו של גולונוב הופרו בחקירה, ודחה טענות שלפיהן הטיפול של המשטרה במקרה מערער את אמון הציבור ברשויות אכיפת החוק.

העיתונאי איוון גולונוב בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 8 ביוני 2019. AP
סירב לעזוב את המדינה. גולונוב בבית המשפט, שבת/AP

מחוץ למטה המשטרה במוסקבה מתקיימות הפגנות זה ארבעה ימים ברציפות, בהשתתפות עיתונאים. אלפים כתבו ברשתות החברתיות שהם יצאו להפגנות ביום רביעי, שהוא חג ציבורי, כדי למחות נגד מעצרו של העיתונאי שזכה לתהודה בזכות חקירות של מעשי שחיתות בעירית מוסקבה, בתעשיית ההלוויות ובענף המזון.

בבית המשפט סיפר העיתונאי, שהוחזק בתוך כלוב, כי הוא קיבל איומים בקשר לחקירה בנושא תעשיית שירותי הלוויות. "לא ביצעתי פשע, אני מוכן לשתף פעולה עם החקירה, אין לי שום קשר לסמים", צוטט בסוכנויות הידיעות ברוסיה. מנהלת האתר מדוזה, גלינה טימצ'נקו, אמרה בריאיון לתחנת רדיו מקומית כי גולונוב סיפר לה בחודש מרץ על האיומים שקיבל. היא אמרה כי היא שוחחה עמו על אמצעי בטיחות שעליו לנקוט, אך היא לא הצליחה לשכנע אותו לעזוב את המדינה.

תחת שלטונו של פוטין נרדפו עיתונאים חוקרים רבים, חלקם נרצחו או הועמדו לדין. לפי הוועדה להגנת עיתונאים, 58 עיתונאים נהרגו ברוסיה מאז שנת 1992, 38 מהם נרצחו.

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully