וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרמלין נכנע ללחץ הציבורי: העיתונאי שהואשם בסחר בסמים שוחרר ממעצר

שר הפנים הרוסי הודיע כי לא נמצאו הוכחות לאישומים נגד איוון גולונוב, העיתונאי שנעצר בשבוע שעבר בגין סחר בסמים, ושני שוטרים הושעו מתפקידם. הודעתו מגיעה לאחר המחאה הציבורית שהתעוררה למען שחרורו. "אמשיך את עבודתי, צריך להצדיק את האמונה של מי שתמכו בי", אמר

צילום: רויטרס

העיתונאי הרוסי איוון גולונוב שוחרר ממעצר והאישומים נגדו בגין סחר בסמים בוטלו - כך הודיע היום (שלישי) שר הפנים הרוסי, ולדימיר קולוקולטסב. שחרורו מגיע על רקע המחאה הציבורית שהתעוררה בדרישה לשחרורו. גולונוב הואשם בסחר בסמים, אך עורכי דינו אמרו כי הסמים שנמצאו נשתלו במכוון על ידי הרשויות.

בהודעה על שחרורו אמר שר הפנים הרוסי כי להאשמות נגד גולונוב "לא היו הוכחות" וששני שוטרים הושעו מתפקידם. לדבריו, ההחלטה מגיעה לאחר "בדיקה משפטית, ביולוגית, בדיקת טביעות אצבעות ובדיקות גנטיות". הוא הוסיף כי "הוא ישוחרר מבית הכלא היום, כל האישומים נגדו בוטלו. אני מאמין שזכויותיו של כל אזרח, ללא קשר למקצועו, צריכים להיות מגונות". שר הפנים הרוסי אמר כי הוא יבקש מנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לשחרר את שני השוטרים הבכירים שאחראים על המקרה הזה, ראש אגף הפנים לענייני המחוזות המנהליים המערביים של מוסקבה, גנרל פוצ'קוב, וראש אגף הפיקוח על הסמים, הגנרל דוויאטקין.

עוד בוואלה! NEWS:
318 אתרי מוות: תעשיית ההוצאות להורג בצפון קוריאה נחשפת
בהחלטה היסטורית: בוטסואנה ביטלה את האיסור על יחסים חד-מיניים
בתיווך נסראללה: איראן שחררה לבנוני שהורשע בריגול לארה"ב

איבן גולונוב, העיתונאי הרוסי ששוחרר מהכלא לאחר מחאת העיתונים. רויטרס
עבר בדיקה משפטית, ביולוגית וגנטית. גולונוב משתחרר ממעצרו בדמעות/רויטרס

לאחר שחרורו הודה גולונוב למי שתמכו בו כשהוא נרגש. "אמשיך את עבודתי ואפרסם את החקירות שערכתי", הבטיח. "אני צריך להצדיק את האמונה שמי שתמכו בי הראו לי. אני מקווה שזה לא יקרה יותר לאף אחד במדינה שלנו".

גאלינה טימצ'נקו, העורכת הראשית של האתר "מדוזה" שעובדת עם גלונוב, אמרה לאחר שחרורו כי "זאת התוצאה של קמפיין עיתונאי בינלאומי חסר תקדים ושל סולידריות האזרחים. אנחנו שמחים שהרשויות הקשיבו לחברה. זה איך שדברים צריכים להתנהל כשחוסר צדק כזה מתרחש".

לפני שהמשטרה חזרה בה ממעצרו של גולונוב, קרוב ל-25 אלף אנשים חתמו בדף פייסבוק על כוונתם להגיע מחר למצעד תמיכה בעיתונאי. גורמים רשמיים בשלטון מסרו כי ההפגנה לא קיבלה אישור וקיומה יכול היה להוות סכנה לציבור. החתימה ההמונית כאות תמיכה בגולונוב הייתה יכולה לגרום מבוכה בקרמלין, שהיה נאלץ לפזר את המחאה בכוח ולהסתכן כי יעורר כעס גדול אף יותר. במקרה אחר, אם היה בוחר לתת מקום למחאה, ייתכן הקרמלין היה נתפס כחלש בקרב אויביו.

עוד באותו נושא

מחאה נדירה בעיתוני רוסיה נגד מעצר העיתונאי: "אנחנו איוון גולונוב"

לכתבה המלאה
כותרות שלושה עיתונים המוחות על מעצרו של העיתונאי איוון גולונוב, רוסיה, 10 ביוני 2019. AP
מחאת העיתונים הרוסים השיגה את מטרתה. כותרות שלושה עיתונים המוחות על מעצרו/AP

קבוצה של עובדים עירוניים, שנמצאת במיעוט ארצי, אך עם כוח רב במוסקבה, תמכה גם היא בגלונוב וקראה לשחרורו. גולונוב ומנהלת האתר בו עבד ייעצו לתומכים לצאת לרחובות ביום רביעי.

"אלו חדשות נהדרות", כתב ראש האופוזיציה אלכסיי נבלני בטוויטר. "זאת דוגמנ מעוררת השראה ומוטיבציה של איזו סולידריות פשוטה אנשים נרדפים יכולים להשיג". בזמן קבלת גולונוב לאחר שחרורו, דוברת האיחוד האירופי לענייני חוץ, מאיה קוצ'יאנצ'יק, אמרה כי המצב ברוסיה בנוגע לחופש התקשורת "עדיין מדאיג" והוסיפה בטוויטר כי "קולות עצמאיים הם קריטים וחיוניים בכל חברה תוססת".

רוסיה מדורגת במקום ה-149 מתוך 180 מדינות בעולם במדד חופש התקשורת שנערך על ידי "עיתונאים ללא גבולות". קבוצת העיתונאים צייצה אף היא בטוויטר כי "אנחנו מברכים על ההתגייסות ההיסטורית של החברה הרוסית, עכשיו יש לשפוט את אלה שניסו להפיל את גולונוב".

איבן גולונוב, העיתונאי הרוסי שנעצר בחשד לסחר בסמים, מודה לכולם לאחר שחררו מהכלא על רקע מחאת העיתונים בעדו. רויטרס
"דוגמה מעוררת השראה ומוטיבציה". איוון גולונוב מודה לכולם בעת שחרורו מהכלא/רויטרס

גולונוב, בן 36, הוא עיתונאי חוקר שעבד בין היתר עבור "מדוזה", אתר חדשות מלטביה. הוא היה בדרכו לפגוש עיתונאי אחר בשבוע שעבר כשהוא נעצר לחיפוש על ידי השוטרים. השוטרים אמרו שהם גילו אצלו בתיק סם מסוג "מפרון", ובחיפוש שנערך בבית הם גילו סמים נוספים ומשקל מאזניים, המעידים על מעורבות במכירת החומרים שנמצאו. מעצרו של גולונוב, שבמהלכו הוא הוכה, הביאו להאשמות כי גורמים רשמיים מנסים להשתיק את העיתונאי ואת חופש העיתונות.

במפגן סולידריות נדיר, העיתונים הרוסים התאחדו סביב המקרה. שלושת העיתונים המרכזיים ברוסיה פרסמו עמודי שער כמעט זהים שבהם תמכו בעיתונאי העצור. העיתונים - קומרסנט, ודומוסטי ו-RBK - הם בין העיתונים המכובדים ביותר במדינה ושלושתם פרסמו בכותרת שלהם: "כולנו איוון גולונוב". העיתונים קראו לקיומה של חקירה שקופה נגד העיתונאי החוקר.

בבית המשפט סיפר העיתונאי, שהוחזק בתוך כלוב, כי הוא קיבל איומים בקשר לחקירה בנושא תעשיית שירותי הלוויות. "לא ביצעתי פשע, אני מוכן לשתף פעולה עם החקירה, אין לי שום קשר לסמים", צוטט בסוכנויות הידיעות ברוסיה. מנהלת האתר מדוזה אמרה בריאיון לתחנת רדיו מקומית כי גולונוב סיפר לה בחודש מרץ על האיומים שקיבל. היא אמרה כי היא שוחחה עמו על אמצעי בטיחות שעליו לנקוט, אך היא לא הצליחה לשכנע אותו לעזוב את המדינה. תחת שלטונו של פוטין נרדפו עיתונאים חוקרים רבים, חלקם נרצחו או הועמדו לדין. לפי הוועדה להגנת עיתונאים, 58 עיתונאים נהרגו ברוסיה מאז שנת 1992, 38 מהם נרצחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully