וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתיווך נסראללה: איראן שחררה לבנוני שהורשע בריגול לארה"ב

11.6.2019 / 23:58

טהראן הכחישה כי החנינה שהוענקה לניזאר זכא היא חלק ממו"מ עם ממשלה זרה אלא כמחווה לביירות ולמנהיג חיזבאללה. זאת על אף שלאחרונה הציע זריף לקיים עסקת אסירים עם ארה"ב. "נחוש להיאבק על חופש הביטוי", אמר לאחר שובו. גם בוושינגטון בירכו

צילום: רויטרס

איראן שחררה היום (שלישי) איש עסקים לבנוני ותושב ארצות הברית שהורשע בריגול לטובת וושינגטון - כך אמר גורם רשמי בביירות. ניזאר זכא לווה בחזרה לארצו על ידי מנהל הביטחון הכללי בלבנון, גנרל איברהים עבאס, אחרי שהוחזק באיראן מאז 2015. הוא אחד מכמה אסירים שלהם יש אזרחות מערבית כפולה או קשרים למערב הכלואים ברפובליקה האסלאמית.

מוקדם יותר אישר דובר מערכת המשפט של איראן, רולאם חוסיין אסמאעלי, כי זכא שוחרר על ידי בית משפט והועבר לידי גורמים לבנוניים. שחרורו היה צפוי במשך כמה ימים, וכלי התקשורת הרשמיים באיראן דווח כי זה רק בשל "אות כבוד" למנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, בעל בריתה של טהראן.

זכא, פעיל למען חירות הגלישה באינטרנט, נעצר בספטמבר 2015 כשהיה בדרכו לעזוב את טהראן אחרי שהשתתף בכנס בהזמנתו של אחד מסגניו של הנשיא חסן רוחאני. שנה לאחר מכן הוא נשלח לעשר שנות מאסר באשמת ריגול למען ארצות הברית, אך בני משפחתו ומקורביו הכחישו זאת נמרצות.

בהצהרה ראשונה לאחר שחרורו מן הכלא, אמר זכא כי הוא "נחוש מאי פעם" להיאבק על חופש הביטוי. הוא הוסיף בשיחה עם כתבים כי היוזמה לשחרורו היא לבנונית-מקומית, אך גם ציין כי היא שימשה כדרך להרגיע את המתחים בין איראן וארצות הברית. הוא נפגש לאחר הנחיתה עם הנשיא מישל עאון, שהיה מעורב בבקשת החנינה.

איברהים זקא, איש עסקים מלבנון שנכלא על ידי איראן. אתר רשמי
נעצר כשניסה לצאת מטהראן. ניזאר זכא/אתר רשמי

שחרורו של איש העסקים, שהתגורר בוושינגטון, התקיים בזמן המשבר בין איראן לבין ארצות הברית סביב הסכם הגרעין והסנקציות. בשנה שעברה הציע שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף "דיאלוג רציני" עם ארצות הברית על עסקת חילופי שבויים אפשרית, אולם הוא לא אמר אם זכא יהיה כלול בה. בטהראן מיהרו להבהיר היום כי עונשו לא קוצר כחלק ממשא ומתן או שיחות עם ממשלה כלשהי.

דובר מערכת המשפט אמר כי זה היה "הליך משפטי ותו לא, ללא שום שקילה של עמדות פוליטיות או חילופי (אסירים)". לדבריו, "בחנו את בקשת הנשיא (של לבנון) דרך המועצה לביטחון לאומי וגם חיזבאללה ראה באישור השחרור שלו כמהלך שקול".

כך או כך, וושינגטון בירכה על הצעד, ודוברת מטעם מחלקת המדינה האמריקנית אמרה כי "זהו ללא ספק יום גדול לזכא, משפחתו, וכל אלו שתמכו בו לאורך מאסרו הלא-צודק. אנחנו מקווים ששחרורו הוא סימן חיובי עבור אמריקנים המוחזקים באיראן".

עוד באותו נושא

האו"ם: איראן מימשה את איומיה והגבירה את קצב העשרת האורניום

לכתבה המלאה

זכא עמד בראשון הארגון IJMA3 המקדם הידע הטכנולוגי באזור ומורכב מ-13 מדינות. ב-2016 דיווחה סוכנות הידיעות אי-פי כי תומכיו של איש העסקים כתבו לשר החוץ של ארצות הברית דאז ג'ון קרי ואמרו כי הוא נסע לאיראן בידיעת ובאישור מחלקת המדינה - ובמימונה. הארגון קיבל 730 אלף דולר בחוזים ובמענקים מאז 2009 ממחלקת המדינה ומהסוכנות הממשלתית למאבק בעוני ולקידום דמוקרטיה בעולם, ה- USAID. מחלקת המדינה טרם השיבה לפניות אי-פי על אותם מענקים.

שהינדחת מולאוורדי, יועצת של רוחאני שהייתה זו שהזמינה את זכא, אמרה בספטמבר האחרון כי הממשלה "נכשלה" בלתת עזרה לאיש העסקים הלבנוני. "זה בשום צורה לא אושר על ידי הממשלה", אמרה. "עשינו הכול כדי לעצור זאת, אבל אנחנו רואים שלא הצלחנו להותיר רושם משמעותי".

(עדכון ראשון: 14:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully