וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: איראן מימשה את איומיה והגבירה את קצב העשרת האורניום

יו"ר סבא"א סירב לפרט באיזו רמה טהראן נמצאת כעת, אך היא איימה לעשות זאת אם יתר החתומות על הסכם הגרעין, בהן מדינות אירופה, לא יפצו אותה על הסנקציות האמריקניות. נתניהו בתגובה: "לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני שיסכן אותנו ואת העולם כולו"

צילום: לע"מ

יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), יוקיה אמנו, אמר היום (שני) כי איראן מימשה את איומיה ומגבירה את קצב העשרת האורניום שלה. במסיבת עיתונאים שכינס אמנו, שארגונו אחראי על פיקוח יישום הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, הוא סירב לפרט מהו הקצב הנוכחי. ההסכם הטיל מגבלות על כמות האורניום המועשר והמים הכבדים שאיראן יכולה לייצר, ואמנו אמר כי לאור השינויים בקצב הייצור, לא ברור מתי תגיע טהראן לרף שנקבע.

אמאנו הוסיף ואמר כי הוא "מודאג מהמתח הגובר בנושא הגרעין האיראני", והביע תקווה כי "ניתן למצוא דרכים להקטנת המתחים הנוכחיים באמצעות דיאלוג. חיוני שאיראן תיישם באופן מלא את התחייבויותיה בתחום הגרעיני", כלומר במסגרת העסקה.

לקריאה נוספת בנושא:
דיווח בבריטניה: מלאי חומרי נפץ של חיזבאללה נתפסו בלונדון ב-2015
בצל המתיחות: ארה"ב הטילה סנקציות חדשות על איראן
בצל המתיחות: "ארה"ב תבקש מרוסיה לפעול נגד השפעת איראן באזור"

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ושר החוץ של גרמניה הייקו מאס בטהראן, 10 ביוני 2019. רויטרס
מנסים להציל את הסכם הגרעין. זריף ומאס, היום/רויטרס

איראן הזהירה בחודש שעבר כי היא מצמצמת את מחויבויותיה להסכם, בעקבות פרישתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהטיל עליה סנקציות מחדש, שנה קודם לכן. היא הציבה אולטימטום של 60 יום שלאחריו תיסוג מהתחייבויות נוספות ותגביר את רמת העשרת האורניום ללא הגנה על מגזרי הנפט והבנקאות שלה מפני הסנקציות האמריקניות.

החל מחודש מאי הגבירה וושינגטון את הסנקציות, והורתה על כל המדינות והחברות לעצור כל ייבוא של נפט איראני - אחרת יוחרמו מהמערכת הפיננסית הבינלאומית. איראן אמרה בחודש שעבר כי היא ממשיכה לעמוד בתנאי ההסכם, אולם תכפיל פי ארבעה את הייצור של אורניום מועשר - מהלך שעלול להוציא אותה מאיזון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להאצת תכנית הגרעין האיראנית ותקף את שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף. "זריף שוב משקר. איראן היא זו שמאיימת בגלוי בהשמדה", אמר נתניהו. "ראשי המשטר מאיימים יום יום בהשמדת ישראל. איראן מנסה להתבסס צבאית בסוריה, והיום פורסם שהיא מאיצה את תוכנית הגרעין שלה. אני חוזר ואומר: לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני שיסכן אותנו ואת העולם כולו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה ראשונה לאחר החלטה על בחירות, 30 במאי 2019. אמיל סלמן, הארץ, אתר רשמי
"ראשי המשטרה מאיימים יום יום בהשמדת ישראל". נתניהו/אתר רשמי, אמיל סלמן, הארץ

מוקדם יותר היום אמרו בטהראן כי אירופה נכשלה בשימור הסכם הגרעין, בזמן ביקורו של שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, שארצו היא אחת החתומות על ההסכם יחד עם בריטניה וצרפת. מאס, מצדו אמר כי הוא אופטימי מכך שמנגנון עוקף הסנקציות יתחיל לפעול בקרוב.הוא אמור להיפגש עם הנשיא חסן רוחאני בהמשך היום.

"עד כה לא ראינו צעדים פרקטיים ומוחשיים מצד המדינות האירופיות להבטיח את האינטרסים של איראן", אמר דובר משרד החוץ, עבאס מוסוואי. הוא הוסיף כי טהראן לא תדון על סוגיות נוספות פרט להסכם הגרעין. טראמפ פרש מההסכם שנחתם בתקופת כהונתו של קודמו בתפקיד, ברק אובמה, בטענה שהוא מלא חורים ולא עוסק בתכנית הטילים ובפעילות האיראנית במזרח התיכון. טהראן מסרבת לדון על תכנית הטילים שלה או לחדש את השיחות עם וושינגטון בעקבות הטלת העיצומים מחדש.

לפני הפגישה עם רוחאני, אמר מאס כי המנגנון שהקימו מדינות אירופה כדי להמשיך ולסחור עם איראן חרף הסנקציות האמריקניות צפוי להתחיל לפעול בקרוב. המנגנון, "אינסטקס", אמור לפצות על חלק מהנזקים שנגרמו לכלכלה האיראנית מהעיצומים האמריקניים הכואבים, על מנת להשאיר את איראן בהסכם שהטיל מגבלות על תכנית הגרעין שלה. "זה מנגנון מסוג חדש, ולכן לא פשוט להפעיל אותו", אמר שר החוץ של גרמניה לכתבים. "עם זאת, כל הדרישות הרשמיות כבר מולאו, כך שאני מניח שהוא יהיה מוכן לשימוש בעתיד הנראה לעין".

שר החוץ של איראן אמר כי השיחות עם מאס היו "כנות ורציניות". במסיבת עיתונאים משותפת עם מאס, אמר הדיפלומט האיראני, אחד מאדריכלי ההסכם: "טהראן תשתף פעולה עם החברות מהאיחוד החתומות על ההסכם כדי להציל אותו". הוא הוסיף כי איראן לעולם לא תפתח במלחמה, "אך תשמיד כל מי שיפלוש" אליה.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ונשיא איראן חסן רוחאני בתפילות לרגל עיד אל-פיטר בטהראן, 5 ביוני 2019. רויטרס
חמינאי ורוחאני בתפילות לרגל עיד אל-פיטר בשבוע שעבר/רויטרס

המתיחות בין ארצות הברית ואיראן גברה בשבועות האחרונים עוד יותר בעקבות החלטתה של וושינגטון לתגבר את כוחותיה במזרח התיכון, בין היתר באמצעות נושאת מטוסים וטילי פטריוט. זאת על מנת להוכיח את כוחה נגד מה שכינו בכירים אמריקניים כאיומים איראניים על חיילי המדינה והאינטרסים שלה באזור.

בשל החשש מהתלקחות של עימות בין איראן לבין ארצות הברית, שפרשה מהסכם הגרעין לפני שנה, נעשים מאמצים לתווך בעקיפין בין הצדדים כדי להפיג את המתיחות. מלבד גרמניה, גם קטאר, יפן ושוויץ מעבירות מסרים עקיפים בין הצדדים, שניתקו את יחסיהם אחרי המהפכה האסלאמית ב-1979. ראש ממשלת יפן שינזו אבה יגיע לטהראן ברביעי, לביקור ראשון של מנהיג יפני באיראן זה כמה עשורים. הוא אמור להעביר מסרים מנשיא ארצות הברית, שביקר בחודש שעבר ביפן.

טראמפ ממשיך לומר כי הוא מעוניין לקיים שיחות עם איראן, אך ביום שישי הודיע משרד האוצר על הטלת סנקציות חדשות על התעשייה הפטרוכימית באיראן, כולל על החברה הגדולה ביותר בתחום. שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין הודיע כי הסנקציות מכוונות נגד "מרכיבים מרכזיים במגזר הפטרוכימי באיראן שמספקים תמיכה המשמרות המהפכה". איראן אמרה כי הסנקציות החדשות מוכיחות כי הצעתה של ארצות הברית לקיים שיחות אינה כנה ו"חלולה".

נושאת המטוסים אברהם לינקולן במפרץ הפרסי, 3 ביוני 2019. רויטרס
חשש מעימות אזורי. נושאת המטוסים "לינקולן" במפרץ הפרסי, בשבוע שעבר/רויטרס

על רקע המתיחות, חשפה אתמול איראן טילי נ"מ חדשים מתוצרת מקומית ופרסמה תמונה של סוללת "חורדאד 15" הדומה לטילי "הוק" שבעבר מכרה ארצות הברית למשטרו של השאה. אלו הועברו גם לידי הרפבוליקה האסלאמית בשנות ה-80, בעת המלחמה עם עיראק, במה שנודעה כסקנדל "איראן-קוטנראס".

(עדכון ראשון: 9:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully