וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות: ארה"ב הטילה סנקציות חדשות על איראן

7.6.2019 / 18:39

משרד האוצר האמריקני הודיע על הטלת סנקציות חדשות על התעשייה הפטרוכימית באיראן, כולל החברה הגדולה ביותר בתחום, בשל תמיכתה במשמרת המהפכה. בשבוע האחרון חזר ממשל טראמפ על רצונו לקיים משא ומתן על הסכם חדש, אך בטהראן השיבו כי וושינגטון "לא תוליך אותם שולל"

צילום: רויטרס

ארצות הברית הודיעה היום (שישי) על הטלת סנקציות חדשות על התעשייה הפטרוכימית באיראן, כולל על החברה הגדולה ביותר בתחום. שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין הודיע כי הסנקציות מכוונות נגד "מרכיבים מרכזיים במגזר הפטרוכימי באיראן שמספקים תמיכה המשמרות המהפכה".

משרד האוצר הודיע, בין היתר, כי הוא הטיל סנקציות על קבוצת האחזקות PGPIC, לה 39 חברות בת בתחום וסוכני מכירות ברחבי העולם. הקבוצה מחזיקה בנתח של כ-40% מיכולת הייצור הפטרוכימי באיראן ואחראית לכ-50% מהייצוא שלה בתחום זה.

עוד בוואלה! NEWS:
חקרית תקיפת המכליות במפרץ: צוללנים של מדינה זרה טמנו את המוקשים
בצל המתיחות: "ארה"ב תבקש מרוסיה לפעול נגד השפעת איראן באזור"
ארה"ב מימנה חשבון אנטי-איראני שהכפיש את מבקרי מדיניות טראמפ

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 3 ביוני 2019. רויטרס
הצהיר שהוא רוצה לשבת עם מנהיגי איראן לשיחות. טראמפ/רויטרס

עוד נמסר בהודעה כי שר הנפט האיראני העניק לחאתם אל-אנבייה, זרוע של משמרות המהפכה הפועלת המגזר העסקי, עשרה פרויקטים של התעשיות הפטרוכימיות והנפט בשווי של 22 מיליון דולר - פי ארבעה מהתקציב הרשמי של משמרות המהפכה. "הפעולה הזאת היא בגדר אזהרה שאנו נמשיך לפעול נגד קבוצות אחזקה וחברות במגזר הפטרוכימי ובכל מקום אחר שמספק צינור חיים כלכלי למשמרות המהפכה", אמר מנוצ'ין בהצהרה.

פקידי ממשל בכירים בממשל טראמפ, שדיברו בעילום שם, תיארו את הסנקציות כדוגמה האחרונה לפעילות האמריקנית נגד הכלכלה האיראנית, אשר תסייע לייבש את מקורות המימון של משמרות המהפכה. "זה ימשיך את המשפעה המקררת מאוד על התקוות לכל שיקום עתידי של הכלכלה האיראנית", אמר אחד הפקידים, "התעשיות הללו, יחד עם תעשיית הנפט, שירתו במשך 40 השנה האחרונות כמעין מימון ממסדי למשמרות המהפכה".

בכיר לשעבר במשרד האוצר האמריקני ואנליסט של איראן בהווה, שדיבר אף הוא בעילום שם, אמר כי לסנקציות הללו צפויה להיות השפעה צנועה בלבד משום שחברות לא-אמריקניות - אשר הן אלו שיושפעו ממנו בעיקר - ממילא מתרחקות ממסחר עם החברות הפטרוכימיות באיראן בשל הסנקציות הקודמות על טהראן. "אני לא חושב שרוב החברות הבינלאומיות הגדולות עובדות איתן ממילא. זאת דרך טובה להשאיר את הלחץ הפוליטי על סדר היום", הוא אמר.

עוד באותו נושא

ארה"ב: מוכנים לקיים שיחות עם איראן ללא תנאים מוקדמים

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני במצעד צבאי בטהראן, אפריל 2019. רויטרס
רמז שאיראן מוכנה לקיים משא ומתן. רוחאני/רויטרס

טראמפ חזר השבוע על דבריו כי הוא רוצה לשבת עם מנהיגי איראן ולקיים משא ומתן על הסכם חדש, שנה אחרי פרישתה של וושינגטון מהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר ביום שלישי כי "ארצות הברית לא תוליך אותנו שולל" בהצעתה.

גם שר החוץ בממשלו, מייק פומפאו אמר השבוע כי וושיגנטון מוכנה לפתוח במשא ומתן "ללא תנאים מוקדמים", אבל הוסיף כי עליה להתנהג "כמו מדינה נורמלית". זאת, לאחר שנשיא איראן חסן רוחאני רמז כי טהראן תהיה מוכנה לנהל שיחות עם וושינגטון אם זו תפגין כבוד כלפיה, אך הדגיש כי ארצו לא תעשה זאת תחת לחץ.

אף שהביע טון מפויס יותר ביחס לעמדתו בעבר, פומפאו הדגיש בביקורו בשוויץ כי וושינגטון תמשיך לפעול "כדי לשנות את הפעילות הזדונית" של איראן במזרח התיכון. בשנה שעברה ציין פומפאו 12 נקודות לשינוי, כולל הפסקת התמיכה בארגונים שונים במזרח התיכון ועצירת תכנית הטילים שלה, לפני הסרת הסנקציות. הוא גם קרא לאיראן לעצור את העשרת האורניום, לא לעבד פלוטוניום ולסגור את כור המים הכבדים שלה. פומפאו אמר כי על טהראן לחשוף את כל ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין שלה ולנטוש אותם לחלוטין ובדרך ברת-קיימא.

היחסים המתוחים בין שתי המדינות התדרדרו עוד יותר מאז הפרישה מההסכם שגררה הטלה מחדש של הסנקציות, שאותן ממשל טראמפ הידק אף יותר מכך. בחודש שעבר הודיע הבית הלבן כי הוא שולח נושאת מטוסים, מפציצים וכוחות צבאיים נוספים למפרץ בשל איומים איראניים שאותם הוא לא פירט. נושאת המטוסים, "אברהם לינקולן", אף ערכה תרגיל במי המפרץ שבו השתתף גם חיל האוויר של ארצות הברית, ובו "דימתה פעולות תקיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully