וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת תקיפת המכליות במפרץ: צוללנים של מדינה זרה טמנו את המוקשים

איחוד האמירויות, סעודיה ונורבגיה, שמכליות הנפט שלהן הותקפו, הציגו במועצת הביטחון את הממצאים הראשוניים ולפיהם הצוללנים הובאו בסירות מהירות וטמנו את חומרי הנפץ. ואולם, בוושינגטון ובריאד מאשימים את איראן

גרהאם: בכירים בממשל אישרו שאיראן עומדת מאחורי תקיפת מכליות הנפט הסעודיות/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

חוקרים בינלאומיים סבורים כי תקיפת ארבע מכליות הנפט לחופי איחוד האמירויות הערביות בחודש שעבר הייתה מעשה ידיה של מדינה זרה, שהשתמשה בצוללנים על סירות מהירות שהטמינו את המוקשים הימיים בכלי השיט. הם לא נקבו בשמה של איראן, שעליה הטילה ארצות הברית את האחריות למתקפה.

תוצאות החקירה הוצגו על ידי שגרירי איחוד האמירויות, ערב הסעודית ונורבגיה בדיון סגור במועצת הביטחון של האו"ם. ארבע המכליות של שלוש המדינות שנפגעו בתקיפה המסתורית נבחנו על ידי מדענים ומומחים ימיים, שבדקו את השברים, מידע ממכ"ם ואת המקום המדויק שבו הונחו חומרי הנפץ.

לפי הממצאים הראשוניים של החקירה, המתקפה הייתה "מבצע מתוחכם ומתואם" שמטרתו הייתה להסב נזק למכליות אבל לא להטביע אותן, מה שהצריך עבודה מדויקת במיוחד. שלוש המדינות סבורות כי הייתה זו עבודה של כמה צוותים, שתיאמו את הפיצוצים שהתרחשו בתוך פחות משעה.

בחודש שעבר אמר היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, כי הפגיעה בארבע המכליות הייתה באמצעות מוקשים ימיים, שהגיעו "כמעט בוודאות" מאיראן. טהראן דחתה את ההאשמות. גם השגריר הסעודי לאו"ם, עבדאללה אל-מועלמי, אמר כי גם ריאד רואה באיראן, האויבת האזורית שלה, אחראית למתקפה.

עוד ידיעות מהעולם:
בארה"ב מעריכים: איראן עומדת מאחורי החבלה במפרץ הפרסי
השליט הערבי החזק ביותר: "יורש העצר של האמירויות רואה בישראל בעלת ברית"
איראן: המתקפה על הספינות במפרץ מדאיגה, מזהירים ממזימות נגדנו

תמונות של המכליות שהותקפו לחופי איחוד האמירויות הערביות והוצגו לאו"ם, 6 ביוני 2019. רויטרס
תמונות המכליות הפגועות שהוצגו בפני מועצת הביטחון/רויטרס

בתקרית, שהתרחשה לחופי הנסיכות אל-פוג'ירה ב-12 במאי, לא היו נפגעים, אך היא הגיעה בזמן שארצות הברית תגברה את כוחותיה במפרץ הפרסי בשל חשש מתקיפות איראניות. אל-פוג'ירה שוכנת מחוץ למצרי הורמוז, נתיב שיט אסטרטגי לאספקת הנפט והגז העולמית.

המפרץ מפריד בין איראן למדינות המפרץ הערביות. חלקן, בראשות ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, תומכות בקו התקיף של ממשל טראמפ נגד איראן, שכלל פרישה מהסכם הגרעין וחידוש הסנקציות.

טראמפ חזר השבוע על דבריו כי הוא רוצה לשבת עם מנהיגי איראן ולקיים משא ומתן על הסכם חדש, שנה אחרי פרישתה של וושינגטון מהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015 בתמורה להסרת הסנקציות. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר ביום שלישי כי "ארצות הברית לא תוליך אותנו שולל" בהצעתה.

(עדכון ראשון: 6.6, 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully