וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב מעריכים: איראן עומדת מאחורי החבלה במפרץ הפרסי

14.5.2019 / 0:57

הנשיא שיגר טראמפ אזהרה להנהגה בטהראן: אם תעשו משהו - זאת תהיה טעות. במקביל, שר החוץ פומפאו חשף בפני אנשי נאט"ו את המודיעין שהיה לארה"ב בנוגע לאיומים האיראניים, שהוביל אותה לשלוח את נושאת המטוסים לאזור. "איראן היא איום מסלים", אמר השליח האמריקני למדינה

צילום: מתוך הטוויטר של Joyce Karam ‏

ארצות הברית מעריכה שאיראן אחראית לפעולת החבלה בארבע מכליות הנפט לחופי איחוד האמירויות הערביות, אולם אינה יכולה להוכיח זאת בשלב זה - כך אמר הלילה גורם אמריקני הבקיא במידע המודיעיני שיש בידי וושינגטון. "זאת שיטת הפעולה שלהם", אמר הגורם, ששמר על עילום שם. לדבריו, הצהרותיה של איראן על כך שהיא לא הייתה מעורבת בתקרית הן ניסיון "ליצור בלבול". גם בוול סטריט ג'ורנל דווח כי על פי ההערכה הראשונית של ארצות הברית, איראן היא זו שעומדת מאחורי פעולות החבלה.

המתקפה התרחשה בסמוך לנסיכות אל-פוג'ירה, אחד ממוקדי הסחר בנפט הגדולים ביותר בעולם השוכן מחוץ למצרי הורמוז האסטרטגיים, והסתיימה ללא נפגעים. עם זאת, היא החריפה עוד יותר את המתיחות במפרץ, שאליו שלחה ארצות הברית נושאת מטוסים, מפציצים וכוחות צבאיים נוספים בימים האחרונים מחשש למתקפה של איראן או של בעלי בריתה על כוחות או אינטרסים אמריקניים באזור.

לקריאה נוספת בנושא
מפקד חיל הים האיראני: "על הכוחות האמריקנים לצאת מהמפרץ הפרסי"
בסיסים אוויריים ונושאת מטוסים: הכוח של ארה"ב במפרץ מול איומי איראן
רוחאני יצלצל? ארה"ב העבירה מספר טלפון ישיר של טראמפ

תיעוד: הנזק שנגרם ל-"אנדרה ויקטוריה", ספינת מסחר נורווגית שנפגעה בפעולת חבלה " ליד המים הטריטוריאליים של איחוד האמירויות. אתר רשמי
לארה"ב אין מספיק הוכחות נגד איראן. נזק שנגרם למכלית נורבגית/אתר רשמי

ארצות הברית מאיימת בתגובה חריפה לכל מהלך צבאי איראני, ואתמול אמר הנשיא דונלד טראמפ כי "נראה מה קורה עם איראן, אם היא תעשה משהו זאת תהיה טעות גדולה".

שר החוץ שלו, מייק פומפאו, הגיע מוקדם יותר לביקור בבריסל כדי לדון עם ראשי האיחוד האירופי בנושא איראן. שליח ארצות הברית לאיראן, בריאן הוק, אמר כי פומפאו שיתף מידע עם אנשי נאט"ו במהלך פגישתם על המודיעין שהיה ברשות וושינגטון בנוגע לאיומים איראניים, בעקבותיהם שלחו את נושאת המטוסים לאזור. לדברי הוק, "איראן היא איום מסלים, ושר החוץ רצה לחלוק חלק ממה שאמרנו כבר בפומבי. אנחנו מאמינים שאיראן צריכה לנסות את השיחות במקום להשמיע איומים, אבל היא בחרה להתמקד בהם".

הוק הוסיף כי פומפאו שוחח בבריסל גם בנושא הדיווחים על פעולות חבלה בארבע ספינות משא, בהן שתי מכליות נפט סעודיות. כשנשאל אם השר מאשים את איראן במתקפה, ענה השליח כי "דנו במה שנראה כמו מתקפות על כלי שיט מסחריים שעגנו לחופי אל-פוג'ירה, התבקשנו על ידי איחוד האמירויות לסייע בחקירה, ואנחנו שמחים לעשות זאת".

עוד באותו נושא

איראן: המתקפה על הספינות במפרץ מדאיגה, מזהירים ממזימות נגדנו

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך ארוחות ערב בבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב 13 במאי 2019. רויטרס
מזהיר את איראן. טראמפ, אתמול/רויטרס

איראן קראה להבהרות התקרית במפרץ הפרסי. דובר משרד החוץ עבאס מוסאווי הביע חשש מהפגיעה בכלי השיט לחופי איחוד האמירויות הערביות ואמר כי יש לקבל מידע נוסף על מה שבדיוק קרה. לדבריו, שצוטטו על ידי סוכנות הידיעות אירנ"א, לאבטחת נתיבי השיט והמסחר הימיים באזור יש חשיבות משמעותית. הוא הזהיר מפני "מזימות שאותן מתכננים דורשי רעה" ו"הרפתקנות של זרים" דרך פגיעה ביציבות וביטחון האזור.

איחוד האמירויות, בעלת ברית קרובה של וושינגטון ויריבה של טהראן, לא ציינה מי אחראי לאותן פעולות חבלה. היא אמרה כי לא היו נפגעים, וזכתה לתמיכת בעלות בריתה הערביות, ערב הסעודית, מצרים ובחריין.

(עדכון ראשון: 21:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully