וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: המתקפה על הספינות במפרץ מדאיגה, מזהירים ממזימות נגדנו

בטהראן קראו לפתוח בחקירת "פעולות החבלה" בארבעת כלי השיט שלפי איחוד האמירויות וסעודיה הותקפו בסמוך למצרי הורמוז. על רקע הנוכחות הצבאית המוגברת של ארה"ב באזור, התריעו במשרד החוץ מפני "הרפתקנות של זרים". פומפאו ידון עם ראשי האיחוד על המצב

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

איראן קראה היום (שני) להבהרות התקרית במפרץ הפרסי אתמול, שבה נעשו "פעולות חבלה" בארבע ספינות משא, בהן שתי מכליות נפט סעודיות. דובר משרד החוץ עבאס מוסאווי הביע חשש מהפגיעה בכלי השיט לחופי איחוד האמירויות הערביות ואמר כי יש לקבל מידע נוסף על מה שבדיוק קרה.

לדבריו, שצוטטו על ידי סוכנות הידיעות אירנ"א, לאבטחת נתיבי השיט והמסחר הימיים באזור יש חשיבות משמעותית. הוא הזהיר מפני "מזימות שאותן מתכננים דורשי רעה" ו"הרפתקנות של זרים" דרך פגיעה ביציבות וביטחון האזור.

התקרית התרחשה על רקע המתיחות הגדולה במפרץ עם הגברת הנוכחות הצבאית של ארצות הברית באזור מחשש למתקפות איראניות. היום יגיע שר החוץ מייק פומפאו לביקור בבריסל, כדי לדון עם ראשי האיחוד האירופי על איראן ועל נושאים נוספים. בינתיים, שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, אמרה כי הגוש ממשיך לתמוך בהסכם הגרעין - שממנו פרשה ארצות הברית לפני שנה - ורוצה להימנע מהסלמה.

לקריאה נוספת
איחוד האמירויות: 4 ספינות, בהן שתיים סעודיות, הותקפו ב"פעולות חבלה"

מסוק בשמי המפרץ הפרסי חג מעל מכלית נפט וספינה אמריקנית, דצמבר 2018. רויטרס
המתיחות באזור הולכת וגדלה. מסוק חג בשמי המפרץ, דצמבר/רויטרס

איחוד האמירויות, בעלת ברית קרובה של ארצות הברית ויריבה של איראן, לא ציינה אתמול מי אחראי לאותן פעולות חבלה שבוצעו בסמוך לחופי הנסיכות אל-פוג'ירה, אחד ממוקדי תעבורת הדלקים הגדולים ביותר בעולם, השוכן מחוץ למצרי הורמוז האסטרטגיים. היא אמרה כי לא היו נפגעים, וזכתה לתמיכת בעלות בריתה הערביות, ערב הסעודית, מצרים ובחריין.

ערב הסעודית, מצדה, אמרה הבוקר כי שתיים מהספינות היו מכליות נפט שלה. שר האנרגיה חאליד אל-פאליח אמר שתי הספינות הועמסו בנפט גולמי לקראת העברתן לחברה אמריקנית, ואילו המתקפה נועדה לפגוע באספקת הנפט.

אל-פאליח ציין כי נזק משמעותי נגרם למכליות והוסיף כי קיימת אחריות משותפת לקהילה הבינלאומית בהגנה על השיט ובבטיחותן של מכליות הנפט. משרד החוץ הסעודי אמר כי מדובר ב"איום מסוכן על הביטחון הבינלאומי". הוא אמר כי לא היו נפגעים, אך נגרם נזק משמעותי למבנה המכליות. השר ציין כי לא הייתה דליפת דלק לתוך מי המפרץ.

אינטרטנקו, איגוד של בעלי מכליות ומפעילים עצמאיים, מסר כי הוא "ראה תמונות שבהן נראו לפחות שתי ספינות עם חורים בצדיהן שנגרמו כתוצאה מפגיעת כלי נשק". גורמי מסחר וספנות אמרו כי המכליות הסעודיות שנפגעו הן אמג'אד, של חברת "בהרי", ואל-מרזוקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
לוחם בצי האמריקני בתעלת סואץ עם נושאת המטוסים אברהם לינקולן ב-9 במאי 2019. AP
סכנה לכלי שיט באזור. חייל על סיפון "אברהם לינקולן" בדרך למפרץ, בשבוע שעבר/AP

מוקדם יותר החודש הזהיר מנהל הביטחון הימי של ארצות הברית כי ספינות משא אמריקניות, כולל מכליות נפט, עשויות לשמש מטרה לאיראן בזמן מעברן בנתיבי שיט באזור. זה הוזכר כאחד האיומים לאינטרסים האמריקניים באזור, שהובילו לתגבור הנוכחות הצבאית שלה במפרץ. בין היתר, פרס צבא ארצות הברית נושאת מטוסים, מפציצים וסוללות "פטריוט" כדי להרתיע את טהראן או את בעלי בריתה באזור מפני פגיעה בכוחות או באינטרסים אמריקניים. באיראן מכנים זאת "מלחמה פסיכולוגית".

אתמול אמרו במנהל הביטחון הימי כי אופיין של התקריות לחופי אל-פוג'ירה, אחת משבע הנסיכויות המרכיבות את איחוד האמירויות, עדיין לא ידוע, וקרא לנהוג במשנה זהירות בזמן המעבר באזור.

מצרי הורמוז, שדרכם עוברת כחמישית מאספקת הנפט העולמית, מפרידים בין מדינות המפרץ לבין איראן. טהראן איימה לחסום אותם אם היא לא תצליח למכור נפט, כפי שרוצה ארצות הברית. ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ הטיל סנקציות על איראן מאז שפרש מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 על ידי קודמו ברק אובמה, בטענה שהוא מלא פגמים. הוא אמר בשבוע שעבר שהוא מחכה לשיחה מהנהגת איראן כדי לדון בהסכם חדש, אך בכירי המשטר דחו זאת.

"נוכחות האמריקנים במפרץ הפרסי הגיעה לקצה ועליהם לעזוב אותו", אמר אתמול בערב מפקד חיל הים של איראן, חוסיין חאנזאדי. לפניו, אמר מפקד חיל הים במשמרות המהפכה כי "אם ארצות הברית תעשה תזוזה, היא תקבל מכה בראש". לדבריו, הנוכחות הצבאית האמריקנית באזור נתפסה בעבר כאיום, ואילו היום היא "הזדמנות".

(עדכון ראשון: 9:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully