וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מוכנים לקיים שיחות עם איראן ללא תנאים מוקדמים

2.6.2019 / 15:20

שר החוץ של ארה"ב הגיע לביקור בשוויץ, שם מתקיימות שיחות סודיות, והביע טון מפויס ביחס לטהראן. עם זאת, הוסיף: "עליה להתנהג כמו מדינה נורמלית". צבא ארה"ב ערך תרגיל במפרץ בהשתתפות נושאת המטוסים

צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר היום (ראשון) כי וושינגטון מוכנה לפתוח במשא ומתן "ללא תנאים מוקדמים", אבל הוסיף כי עליה להתנהג "כמו מדינה נורמלית". אתמול רמז נשיא איראן חסן רוחאני כי טהראן תהיה מוכנה לנהל שיחות עם וושינגטון אם זו תפגין כבוד כלפיה, אך הדגיש כי ארצו לא תעשה זאת תחת לחץ.

פומפאו, המבקר בשוויץ, נשאל לגבי דבריו של רוחנאי, והביע טון מפויס יותר ביחס לעמדתו בעבר: "אנחנו מוכנים לפתוח בשיחות ללא תנאים מקדימים, אנחנו מוכנים לשבת". עם זאת, הוא הדגיש כי וושינגטון תמשיך לפעול "כדי לשנות את הפעילות הזדונית" של איראן במזרח התיכון. לדבריו, טראמפ אמר זה זמן רב כי הוא מוכן לקיים שיחות עם איראן, אך המנהיג העליון עלי חמינאי אמר ביום רביעי כי טהראן לא תפתח במשא ומתן עם וושינגטון. זאת על אף שרוחאני כבר אמר כי הוא יהיה מוכן לשיחות עם ממשל טראמפ בהנחה שהסנקציות יוסרו.

בשנה שעברה ציין פומפאו 12 נקודות לשינוי, כולל הפסקת התמיכה בארגונים שונים במזרח התיכון ועצירת תכנית הטילים שלה, לפני הסרת הסנקציות. הוא גם קרא לאיראן לעצור את העשרת האורניום, לא לעבד פלוטוניום ולסגור את כור המים הכבדים שלה. פומפאו אמר כי על טהראן לחשוף את כל ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין שלה ולנטוש אותם לחלוטין ובדרך ברת-קיימא.

שר החוץ של ארה"ב פומפאו בשוויץ, 2 ביוני 2019. רויטרס
מו"מ ללא תנאים מוקדמים. פומפאו בשוויץ, היום/רויטרס

בתגובה לדבריו של פומפאו, אמר רוחאני כי על ארצות הברית לשוב לשולחן המשא ומתן ולהמשיך למלא את מחויבויותיה בהסכם הגרעין. "הצד השני שעזב את השולחן והפר את ההסכם צריך לשוב ולהתנהג כמו מדינה נורמלית", אמר נשיא איראן. לדבריו, שפורסמו באתר הרשמי שלו, הצעתה של וושינגטון לקיים שיחות ללא תנאים מקדימים היא עדות לחוזקה של איראן. "הם איימו עלינו כאילו שהם מעצמה צבאית, אבל עכשיו הם אומרים שהם לא רוצים מלחמה", אמר.

דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסוואי, אמר כי "הרפובליקה האסלאמית של איראן לא מייחסת תשומת לב למשחקי המלים ולאג'נדה נסתרת בצורות חדשות".

עוד באותו נושא

ארה"ב מימנה חשבון אנטי-איראני שהכפיש את מבקרי מדיניות טראמפ

לכתבה המלאה
נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך ישיבת ממשלה בטהראן, איראן 5 במאי 2019. AP
"עדות לעוצמתה של איראן". רוחאני, בחודש שעבר/AP

היחסים המתוחים בין שתי המדינות התדרדרו עוד יותר מאז שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש לפני שנה מהסכם הגרעין עם איראן, ומאז הטיל מחדש את הסנקציות עליה והידק אותן עוד יותר. בחודש שעבר הודיע הבית הלבן כי הוא שולח נושאת מטוסים, מפציצים וכוחות צבאיים נוספים למפרץ בשל איומים איראניים שאותם הוא לא פירט.

נושאת המטוסים, "אברהם לינקולן", ערכה תרגיל במי המפרץ שבו השתתף גם מפציץ B-52. חיל האוויר של ארצות הברית אמר היום כי בתרגיל השתתפו גם מטוסי קרב מדגם F/A-18 סופר הורנטס, מסוקי סי הוק MH-60 ומטוסי פיקוד מדגם E-2 הוקאיי. חיל האוויר אמר כי נושאת המטוסים "דימתה פעולות תקיפה" במהלך התרגיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully