וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפני שיהיה פה רצח": האלימות כלפי נהגי האוטובוס הפכה לשגרה

5.6.2019 / 6:08

א' ביקש מנוסע לרדת והותקף במכות, שמעון נפצע באורח קשה כששני תוקפים דקרו אותו בראשו ויחיא העיר לאדם שלכלך ואיבד את הכרתו. 50 מקרים דומים מדווחים בכל חודש ובארגון נהגי האוטובוסים בישראל מזהירים: "ראוי ששר התחבורה יתעורר, אחרת יהיה כבר מאוחר מדי"

עריכה: עמית שמחה

א' הוא נהג אוטובוס "דן" בן 64 מפתח תקווה, ובלילה שבין חמישי לשישי בשבוע שעבר הוא שובץ לקו 466 מקווי הלילה. הוא עשה את רוב הדרך מתל אביב לתחנה המרכזית של פתח תקווה, כשבסביבות השעה 03:30 עצר בתחנה בסמוך לבית החולים בילינסון. אז עלה גבר צעיר שהחל בוויכוח עמו על רקע התשלום בעד הנסיעה. מעט אחר כך הוא כבר תקף את א' במכות רבות לפנים ולכל חלקי גופו תוך שהנהג מתגונן עדיין בכסאו, מנסה לתפוס את ידיו של התוקף, תמה "מה אני עשיתי לך" ומפציר בו לעזוב אותו ולרדת מהאוטובוס.

אבל, הנוסע שהתרחק מעט שב ותקף אותו במכות לפלג גופו העליון, השליך עליו את פח האשפה של האוטובוס והמשיך להכותו במכות רבות ובעיטות לבטנו לידיו. א' פונה לבית החולים בילינסון לטיפול רפואי. האירוע נחשף אחר כך באתר וואלה! NEWS.

עוד בוואלה! NEWS:
"היסטוריה בת"א": זוגות מקהילת הלהט"ב נישאו בחתונה הגדולה בישראל
נחמה ריבלין תובא מחר למנוחות: "אישה צנועה, נוחי על משכבך בשלום"
ילדה בת ארבע נלכדה בכלי רכב שעלה באש ליד ירושלים ומתה

שמעון גבאי נהג האוטובוס הדקור מעפולה בבית החולים רמב"ם, חיפה. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
"התחלתי לנסוע ובום תקפו אותי". שמעון גבאי/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

חברת דן הגיבה לתקרית בזעזוע. "אנו המומים מהתופעה המקצינה בחברה שלנו בישראל", מסרו. "נמשיך לדרוש מהמשטרה ורשויות האכיפה לפעול במלוא הכוח כנגד אותם אנשים אלימים".

המשטרה אכן עצרה את הנוסע, יובל ביבי בן ה-30, אף הוא תושב פתח תקווה. הוא הועבר לתחנת העיר שם נחקר, וביום שני הוגש נגדו כתב אישום בגין תקיפת עובד ציבור. סנגורו, עו"ד יזהר קונפורטי, טען בבית המשפט כי "אין המדובר באירוע חמור" וכי "מדובר במכות כמו שבנות בבית הספר מרביצות אחת לשנייה". בית המשפט שחרר את ביבי למעצר בית.

עוד באותו נושא

"נקט באלימות ללא סיבה": בן 30 הואשם בתקיפת נהג אוטובוס

לכתבה המלאה
האוטובוס של פאני שניזוק על ידי אלמונים. אתר רשמי
"התופעה מקצינה". נזקי אוטובוס שנהגו הותקף/אתר רשמי

נהג "סופרבוס" שמעון גבאי בו ה-62 מעפולה הותקף בשנה שעברה ונפצע באורח בינוני-קשה במהלך נסיעה בעירו. הוא סיפר כי כלל לא שוחח עם שני התוקפים, שעלו לאוטובוס שלו ונמלטו לאחר שדקרו אותו בראשו. "הם לא אמרו כלום", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS לאחר ששב להכרתו ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה.

"איך שהם עלו סגרתי דלת, התחלתי לנסוע ובום תקפו אותי". הוא התעלף, האוטובוס התדרדר ובנס לא נגרם אסון גדול. צעיר בן 28 נעצר בחשד לניסיון רצח בעקבות התקיפה. השופט ציין כי "לא השתכנעתי שהחשוד פעל ממניע לאומני", ולאחר כמה ימים הוא שוחרר. איש לא עמד לדין. "אנחנו כל יום מאוימים ומותקפים", תיאר גבאי את המצב.

אפילו יותר מכך: על פי נתוני ארגון נהגי האוטובוסים בישראל, מדובר על 50 מקרים שמדווחים בכל חודש, כמעט כפול ממקרה אחד ביום. 600 מקרי תקיפות בשנה. כשתי תקיפות בממוצע ליום. הנתונים גבוהים בהרבה, שכן הנהגים מפחדים לדווח על כך מחשש להתנכלויות מבעלי החברות או פגיעות נוספות בהם. כ-34% מהתקיפות מוגדרות כאלימות קשה בה הנהגים מותקפים פיזית ונדרשים לטיפול רפואי ורבים מהם אף לאשפוז.

הנהג יחיא שומרי מעוספיא שהותקף על ידי אלמונים. אתר רשמי
איבד את ההכרה תוך כדי התקיפה. שומרי/אתר רשמי
"בכל לילה אני מתעורר מעצבים עם סיוטים מזה. לוקח כדורי הרגעה ושינה. מתקשה לחזור לישון"

נהג אוטובוס דן יחיא שומרי מעוספיה, בן 61, הותקף לפני כשבועיים כשנהג בקו 39 מרמת גן לתל אביב והעז להעיר לנוסע על שהוא מלכלך את האוטובוס בפירורי סנדוויץ' שאכל. הנוסע הפיל אותו אל רצפת האוטובוס, בעט בו, חבט בו וגרם לו לחבלות רבות ולשטפי דם בכל הגוף ולקרע בגיד הרגל. הוא איבד את ההכרה תוך כדי האירוע. אחר כך פונה באמבולנס לבית חולים איכילוב, שם טופל.

"עם כל הכאב מאוד שמח שלא פגעתי בהולכי רגל כי זה מה שעמד מול העיניים שלי", אמר. "הייתי חייב לעצור בלי לדרוס כי אחרת היו יכולות להיות לזה תוצאות קטלניות כמו בפיגוע".

מאז האירוע הוא לא רגוע: "אני נשבע לך, בכל לילה אני מתעורר מעצבים עם סיוטים מזה. לוקח כדורי הרגעה וכדורי שינה שהפסיקו להשפיע עליי. מתקשה לחזור לישון. אשתי אמרה לי שהיא לא רוצה שאני אעבוד בזה יותר אבל לי חשובה החברה. אני איש חזק ורק שיזכרו בחברה שהדם שלנו לא הפקר. צריך הגנה לנהג. אני אומר את זה לא רק למשטרה גם למשרד התחבורה, גם לחברת דן. זו דרישה מינימלית שישימו מצלמה שתתעד הכל, זה מרתיע, ושישימו מחיצה בכל האוטובוסים. זה יכול להציל חיי אדם".

"עד עכשיו אני לא מתפקדת"

לנהגת דן פאני שם טוב בת ה-60, אם חד-הורית, זה קרה בתל אביב בערב אחד של חודש אפריל, בתחנה לפני כלבו שלום כשנהגה את הקטע האחרון של הנסיעה האחרונה שלה לאותו יום בקו 82 לפתח תקווה. "הגעתי לתחנה החשוכה הזו ועלה נוסע שחודשיים לפני כן לא הרשיתי לו לעלות בלי חולצה לאוטובוס. איש גדול ובהמי. איך שיצאנו מהתחנה הוא רץ אליי, התחיל בקללות ואז בום-בום-בום חבט בי בלי להפסיק, בראש, בפנים, בכתף. למזלי לא הייתי בנסיעה מהירה. נעצרתי. נוסע שבא לעזור ומשך אותו ממנו גם חטף מכות ובעיטות".

"בינתיים הוא תפס לי את היד בחזקה. צרחתי. פתחתי דלת צעקתי שיזעיקו משטרה ואחרי שהורדתי אותו הוא עוד חבט בשרשרת על האוטובוס", המשיכה. "שמעתי שאחר כך גם תקף את השוטרים שהגיעו לעצור אותו. את האמת אני מרחמת על האיש. אני עד עכשיו אני לא ממש מתפקדת. חיה מאז על משככי כאבים".

שם טוב סיפרה כי שבה לעבודה, אבל שלחה מכתב פרישה לחברת דן. "מהפחד לקחתי כלב. אני מתכוונת לעזוב את אזור המרכז. אי אפשר עם הג'ונגל הזה. אולי אעבור לחריש. אולי אחזור לעיר הולדתי נהריה. אנהג באוטובוס שם. אני אוהבת את העבודה, לעזור ולשרת את הציבור. זה כל החיים שלי".

הנהגת פאני. אתר רשמי
"חבט בי בלי להפסיק". שם טוב/אתר רשמי

גם בשבוע שעבר הותקף נהג סופרבוס בקו 4 בשכונת רמה בבית שמש. הוא חטף אגרוף לפנים מאדם שטען שלא עצר לבת שלו בתחנה, ופונה לטיפול רפואי בבית חולים. הנהגים שם שבתו אחר כך במחאה על "הטיפול הלקוי של משטרת ישראל והתעלמות משרד התחבורה מריבוי מקרי האלימות".

"כבר תקופה ארוכה שאנחנו מתלוננים על גילוי אלימות חמורים מצד נוסעים", אמר נציג ועד העובדים בבית שמש, מאג'ד מאברוק. "הבהרנו כי בפעם הבאה שנהג יותקף על ידי נוסעים נשבית את הפעילות. לצערנו רק כך נקדם את הנושא - לא בסיסמאות אלא במעשים. אנו מתנצלים בפני ציבור הנוסעים, אך דמנו לא יהיה הפקר. לא ייתכן שנהג מתחיל יום עבודה בחשש לחייו". בכוח לעובדים מתקוממים גם נגד אירועים יומיומיים של אלימות מילולית, לרוב על רקע גזעני.

"ראוי ששר התחבורה יתעורר"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, יחד עם ועדי העובדים בחברות התחבורה הציבורית, החליטו כצעד ראשוני במאבק למיגור האלימות נגד נהגים לצייד אותם בגז מדמיע. והם מבטיחים בהמשך צעדים נוספים שמטרתם לשמור על ביטחונם של הנהגים והנהגות. בר דוד אמר כי "לא נעמוד מנגד כאשר עובדים מותקפים באלימות במהלך יום עבודתם". אדרי הדגיש כי "זהו צעד ראשוני, אך נפעל באמצעים נוספים כדי לשמור על ביטחונם של הנהגים".

יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל, ישראל גנון, מסר בעקבות עליית מדרגה במקרה האלימות הקשים נגד הנהגים: "שוב אנו עדים למקרה אלימות נוסף בו נהגי האוטובוסים הם בשר תותחים לכל נוסע או נוסעת פורעי חוק. הגיע הזמן שנהגי האוטובוסים יזכו למעמד ראוי של עובדי ציבור ובכך החוק יאפשר להגן עליהם יותר. בארגון נהגי האוטובוסים יחד עם ההסתדרות הלאומית נחשפים שוב ושוב למקרי אלימות קשים מנשוא. על המשטרה לנהוג ביד קשה נגד אותם בני עוולה ולהעמידם לדין. ראוי ששר התחבורה יתעורר לפני שיהיה כבר מאוחר מדי. הגיע הזמן לעצור את כדור השלג הזה לפני שנהגים ירצחו חלילה בעת מילוי תפקידם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully