וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל עובד הוא עולם ומלואו": המתווה לפתרון המשבר במפעל פניציה

14.5.2019 / 21:41

יצרנית הזכוכית בירוחם נקלעה לחובות בסך 15 מיליון שקלים, בין היתר עקב החרם במגזר החרדי בטענה לחילול שבת. במשרד הכלכלה החליטו לפטור את המפעל מתשלום החוב, בתמורה להתחייבות שלא לפטר עובדים בחמש השנים הקרובות. השר כהן: קורה שיש משברים, ואנחנו לא נשארים אדישים

צילום: ערן גילווארג, עריכה: גדי ויסטוק

מפעל "פניציה" בירוחם סובל מקשיים כלכליים במשך תקופה ארוכה, חלקם נגרמו בשל חרם של כמה מרבני גור בעקבות טענתם על חילול שבת במקום. המפעל עובד על פי הנהלים של רבנים מוכרים, אך עובדה זו לא משכנעת את קבוצת המיעוט בקרב החרדים שמאיימת להחרים חברות שיירכשו את הבקבוקים המיוצרים בפניציה.

למען פתרון המשבר מנסים בהנהלת המפעל לגייס עובדים לא יהודים, לפי המתווה שהציע שר הכלכלה אלי כהן. המתווה נוגע לביטול חובות בהיקף 15 מיליון שקלים כחלק מחוק עידוד השקעות הון, לאחר שבפניציה לא עמדו בכמה מסעיפי החוק ונדרשו להחזיר את המענקים.

השר כהן, שהגיע היום (שלישי) לירוחם אמר כי "במהלך השנתיים וחצי האחרונות אנחנו עובדים בצורה מאוד אינטנסיבית, ויש עשרות מפעלים טובים ואיכותיים שהוקמו. יחד עם זאת, קורה שיש משברים, וכשיש משברים אנחנו נמצאים כאן. כל עובד הוא עולם ומלואו, ואנחנו לא נשארים אדישים בנושא הזה".

עוד בוואלה! NEWS
חשד לפשע אנטישמי בשבדיה: יהודיה כבת 60 נפצעה קשה בדקירות
החגיגות נמשכות: כל הפרטים והחסימות לקראת אירועי האירוויזיון
כחלון בשיחות סגורות: לא אחתום על הסכם עם הליכוד לפני ליברמן

הרי זכוכית במפעל למחזור זכוכית פניציה שבירוחם, ינואר 2016. AP
חרם בטענה על חילול שבת. עובד במפעל פניציה/AP

כהן הציג את הפתרונות אליהם הגיעה הממשלה בשיתוף פעולה עם משרד הכלכלה. "בעניין הסוגיה הראשונה, גיבשנו עם פניציה הסדר בהיקף של 15 מיליון שקלים שיבטיח את הביטחון התעסוקתי של העובדים בחמש השנים הקרובות", פירט. "אנחנו נעבוד מול פניציה גם לקדם מסלולי פריון, ונפעל על מנת שיוכלו להתמודד באותם המסלולים".

בנושא סוגיית השבת, אמר כהן כי "ברמה האישית, הגישה שלי היא שמירה על הסטטוס קוו. המפעל הזה פועל בנושא הזה עשרות שנים". השר קרא לאזרחים להמשיך לקנות פניציה: "זה כחול לבן, זו תוצרת ישראלית. החברה מקדמת מתווה של גוי של שבת. צריך גם להבהיר שכל חברות הזכוכית בעולם עובדות 24/7".

עוד הוסיף שר הכלכלה כי "מתחילת 2017 העברנו באופן ישיר 596 מיליון שקלים, מתוכם 270 מיליון למפעלים. רמת האבטלה במחוז הדרום נמצאת ברמה הנמוכה ביותר - זו הפעם הראשונה שאחוז האבטלה במחוז ירד מ-4%".

עוד באותו נושא

"תקעו לנו סכין בגב": אלו הפנים של מפוטרי מפעל חרסה בבאר שבע

לכתבה המלאה
אל כהן במטה מפלגת כולנו בבת ים , פברואר 2019. ראובן קסטרו
"הגישה שלי היא שמירה על הסטטוס קוו". אלי כהן/ראובן קסטרו

נחום איצקוביץ', מנהל הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה במשרד הכלכלה, אמר בתגובה כי "ההסדר שגובש עם פניציה הוא ייחודי". לטענתו, "היא עמדה במעלה מ-85% בכל יעד התכנית שנבחנו על ידנו במהלך השנה האחרונה. הם לא עמדו בתנאי של יצואנים. אנחנו בעצם מוותרים על 15 מיליון שקלים שהם צריכים לשלם כי הם לא עמדו ביעד, ומנגד הם מתחייבים שלא לפטר את העובדים בחמש השנים הבאות".

מהנהלת פניציה ירוחם נמסר: "אנו מודים לשר הכלכלה מר אלי כהן, מנכ"ל משרדו שי רינסקי ומנהל מרכז השקעות מר נחום איצקוביץ ולראשי הערים ירוחם ודימונה על הסיוע הצמוד והתמיכה אותה אנו מקבלים. מדובר באישור אי החזרת מענק שניתן לפניציה ממרכז ההשקעות על תכנית שהוגשה כבר ב-2010, צעד מוערך המסייע להמשך קיומה ולפעילותה של פניציה בירוחם. עם זאת יודגש כי לצערנו לא הושג עדיין הסדר בסוגיית השבת מול חסידות גור וזאת למרות המתווים הרבים שהוצעו והמאמצים הרבים המושקעים בעניין, גם כאן אנו פועלים ללא לאות עם כלל הגורמים למציאת המתווה המתאים לכל הצדדים וכן בסיוע שר הכלכלה וצוות משרדו".

(עדכון ראשון 17:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully