וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אפריקה: מפלגת השלטון ניצחה בבחירות, אך בתוצאה הגרועה אי-פעם

12.5.2019 / 12:01

ה-ANC, שמנהיגה את הכלכלה הגדולה ביותר באפריקה מאז תום האפטרהייד ב-1994, זכתה ברוב המושבים והבטיחה לנשיא רמפוזה כהונה שנייה. עם זאת, היא נענשה על פרשות השחיתות ואי-השוויון הגזעי וקיבלה פחות מ-60% תמיכה. "הבה נבנה דרום אפריקה לכולם", אמר הנשיא

דרום אפריקה: מפלגת השלטון ניצחה בבחירות, אך בתוצאה הגרועה אי-פעם/צילום: רויטרס

מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני ניצחה בקלות את הבחירות הכלליות בדרום אפריקה, אך בתוצאה הגרועה ביותר שלה מאז שעלתה לשלטון תחת הנהגתו של נלסון מנדלה עם תום משטר האפרטהייד ב-1994. התוצאות משקפות את זעם הציבור על פרשות שחיתות ואי-שוויון גזעי, שלא נעלם במשך 25 שנות שלטונה. ניצחון ה-ANC יבטיח לנשיא סיריל רמפוזה כהונה שנייה של חמש שנים, אבל אין לו מספיק כוח פוליטי כדי להילחם ביריביו המתנגדים לרפורמות שלו לחיזוק הכלכלה ולמאבק בשחיתות.

"הבה נעבוד יחד, שחורים ולבנים, נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, כדי לבנות דרום אפריקה שבאמת שייכת לכל מי שחי בה", הוא אמר בנאום הניצחון של מפלגתו. לפי התוצאות, ה-ANC הבטיחו 57.5% מהקולות, אחרי שעד הבחירות האחרונות היא מעולם לא ירדה מרף 60% התמיכה. גם מפלגת האופוזיציה המרכזית, החזית הדמוקרטית (DA), ירדה בכוחה עם 20.8% מהקולות. לעומת זאת, מפלגת השמאל "לוחמי החירות הכלכלית" הגדילה את כוחה, מ-6% ב-2014 ל-10.8%.

ועדת הבחירות אמרה כי אחוז ההצבעה בבחירות האחרונות היה נמוך יותר בהשוואה לבחירות הקודמות לפני חמש שנים, כשרק 66% מימשו את זכותם לעומת 73.5% ב-2014. ל-ANC יהיו 230 מושבים מתוך 400 המושבים בפרלמנט, לעומת 249 בפרלמנט היוצא. שיטת הבחירות בדרום אפריקה היא ייצוגית.

לקריאה נוספת:
דרום אפריקה: השגריר יוחזר לצמיתות, דרג היחסים עם ישראל יורד
שני חקלאים לבנים בדרום אפריקה רצחו נער שחור שגנב חמניות
"משבר לאומי": נשיא דרום אפריקה מנסה למגר את מגיפת האונס
25 שנה אחרי האפרטהייד: תלמידים בדרום אפריקה הופרדו לפי גזעם

נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה חוגג לאחר תוצאות הבחירות לנשיאות 12 במאי 2019. רויטרס
הנשיא חוגג את ניצחונו, הלילה/רויטרס

יו"ר ה-ANC, גוודה מנטשה, אמר כי המפלגה קיבלה "בלון חמצן נוסף" מהמצביעים, אחרי שהיא רשמה תוצאות טובות יותר מאלו בבחירות המקומיות ב-2016. "כך שאנחנו מתאוששים מהאסון הזה", אמר. מנגד, מנהל התקשורת של ה-DA מבינה סיבה אמר כי המפלגה רואה בחיוב את תוצאות הבחירות. "גדלנו בקהילות מסוימות כפי שלא גדלנו מעולם", אמר.

בוועדת הבחירות אמרו כי ההצבעה התנהלה בצורה חלקה ברובה, אולם 27 מפלגות קטנות, מתוך 48 המפלגות שהתמודדו, טענו לאי-סדרים ואיימו בצעדים משפטיים. ועדת הבחירות אמרה כי היא מתנגדת לכך, וגם משקיפים בינלאומיים אמרו כי הבחירות היו הוגנות וחופשיות.

לפני הבחירות, מומחים אמרו כי תוצאות חלשות יחזקו את מתנגדיו של רמפוזה, שהחליף את הנשיא הקודם ג'ייקוב זומה בפברואר 2018, שהסתבך בפרשות שחיתות. עם זאת, מנהל הקמפיין של המפלגה פיקילה מבלולה אמר כי "אנשים אוהבים אותו" וכי הוא "בטוח מאוד" מפני אתגרים פנימיים על שלטונו. לדבריו, רמפוזה, מנהיג איגוד עובדים שהפך לטייקון עסקי, שיקם את תדמיתה של ה-ANC.

המפלגה גם שמרה על כוחה בשמונה מתוך תשעת הפרובינציות של דרום אפריקה בבחירות נפרדות, כשה-DA נותרה המפלגה הגדולה ביותר בווסטרן קייפ - הפרובינציה שבה שוכנת העיר קייפטאון, וכן הפרלמנט.

עוד באותו נושא

נשיא דרום אפריקה ניסה לרדת אל העם - ונתקע שעות ברכבת

לכתבה המלאה
נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה חוגג עם תומכיו לאחר תוצאות הבחירות לנשיאות 12 במאי 2019. AP
תומכיו של רמפוזה חוגגים את ניצחונו/AP

רמפוזה ביקש להלהיב את הבוחרים שתמיכתם ב-ANC נשחקה בעקבות חוסר הצלחתה של מפלגת השלטון למגר את השחיתות, לטפל באבטלה ולסגור את הפערים החברתיים בדיור, בשירותים הציבוריים ובחלוקת הקרקעות. לפי הבנק העולמי, הכלכלה המתקדמת ביותר של אפריקה נותרה אחת הכי פחות שוויוניות ביותר בעולם.

מי שהתחזקה הייתה "חזית החירות" השמרנית, על חשבון ה-DA, בשל התכנית לחלק מחדש את הקרקעות מבלי לפצות את בעליהן. הלבנים, שחלקם רק 9% מכלל 56 מיליון התושבים במדינה, עדיין מחזיקים ב-70% מהקרקעות החקלאיות במדינה. חזית החירות, שאמרה כי היא מגנה על האינטרסים של האפריקנרים, הריצה קמפיין תחת הסיסמה "נלחמים בחזרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully