וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25 שנה אחרי האפרטהייד: תלמידים בדרום אפריקה הופרדו לפי גזעם

11.1.2019 / 0:05

עיירה קטנה במדינה עלתה לכותרות אחרי שבתמונה מהיום הראשון ללימודים נראו הילדים הלבנים ישובים בשולחן במרכז הכיתה, ואילו השחורים בשולחן מאחור. לטענת בית הספר, המורה המושעה עד להשלמת חקירה עשתה זאת על בסיס שפתם. "חרפה מוחלטת"

ShutterStock

מורה בדרום אפריקה הושעתה אחרי שהפרידה תלמידים בכיתה לפי צבע עורם - כך דיווחה אמש (חמישי) רשת BBC. הרשויות המקומיות בעיירה שווייצר-רנקה גינו את התקרית ופתחו בחקירה.

העיירה הקטנה, שבה חיים פחות מ-50 אלף איש, היא שמרנית ומוקפת על ידי קהילה חקלאית שרובה לבנה. סלו להארה, שר החינוך של הפרובינציה הצפון-מערבית, שבה שוכנת העיירה, אמר כי ההסבר של בית הספר היה שהמורה הפרידה בין התלמידים על בסיס דוברי אפריקנאס ואנגלית. הוא הוסיף: "השענו אותה (את המורה) על מנת שהחקירה תהיה הוגנת וחופשיה".

"זה היה אמור להיות יום מרגש עבורי, אבל זה לא", אמרה לאתר "TimesLive" אם של אחד הילדים השחורים בכיתה. לדבריה, היא חשבה שיומו הראשון בלימודים היה טוב, עד שראתה את התמונה.

לקריאה נוספת בנושא
דרום אפריקה: תלמיד כיתה א' נרצח בשירותי בית הספר
"הורגים חוואים לבנים": דרום אפריקה זועמת על טראמפ

ילדים שהופרדו בבית ספר על פי צבע עורם, דרום אפריקה, ינואר 2019. צילום מסך
התלמידים מופרדים בכיתה, רביעי/צילום מסך

התמונה צולמה ביום רביעי, היום הראשון ללימודים בבית הספר היסודי בעיירה. ככל הנראה, על מנת להרגיע את ההורים שהכול כשורה, שיתפה המורה את התמונה בקבוצת הווטסאפ הפרטית של בית הספר. חלק מהמשתתפים בשיחה הבחינו בכך שהילדים הלבנים יושבים סביב שולחן במרכז הכיתה, בעוד שכמה ילדים שחורים יושבים בשולחן שמאחור.

התמונה שותפה ברשתות החברתיות ואחרי תלונות של ההורים נשלחה תמונה אחרת, שבה נראים התלמידים מעורבבים. עם זאת, הזעם לא שככך ואתמול בבוקר התאספו מפגינים מחוץ לבית הספר, רבים מהם - לפי דיווחים מקומיים - תומכי מפלגת האופוזיציה EFF. כמה הורים של תלמידים לבנים לקחו אותם מבית הספר מחשש לביטחונם.

הגזענות עדיין טבועה עמוק בדרום אפריקה, גם בחלוף 25 שנה מנפילת משטר האפרטהייד של המיעוט הלבן. מדיניות השפה שימשה באופן היסטורי לאפליית תלמידים שחורים.

"מה שככל הנראה קרה זאת חרפה מוחלטת", כתב בטוויטר פרופ' ג'ונת'ן ג'נסן, מומחה לחינוך ואחד האקדמאים השחורים הבולטים ביותר במדינה, בתגובה לתקרית. "מי שלא יכול לקבל ילדים כמו שהם, אז שיצא מהכיתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully