וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הורגים חוואים לבנים": דרום אפריקה זועמת על טראמפ

נשיא ארה"ב התערב ברפורמת הקרקעות שמתכננת המדינה כדי לתקן על הפערים שנותרו עוד מתקופת האפרטהייד. בפרטוריה זעמו על דבריו והחוואים המקומיים קראו לא לעסוק בצרותיו שלו. "הוא לא יודע דבר על חקלאות"

חווה בדרום אפריקה,. רויטרס
הממשלה טוענת כי רק 4% מהקרקעות מוחזקים בידי שחורים/רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עורר סערה בדרום אפריקה, אחרי שטען כי רפורמות הקרקעות המתוכננת בה כולל "הרג של חוואים לבנים". הממשלה בפרטוריה הגיבה בזעם וגורמים רשמיים אמרו לעמיתיהם האמריקניים כי דבריו של הנשיא היו "שגויים, לא מדויקים ומוטעים".

התבטאותו של טראמפ התבססה ככל הנראה על דיווח ברשת "פוקס ניוז" השמרנית על תכניתה של פרטוריה לשנות את החוקה כך שניתן יהיה לחלק מחדש אדמות ללא פיצוי, על מנת לאזן את הבעלות על הקרקעות במדינה. דבריו נגעו בעצב הרגיש של סוגיית הקרקעות בדרום אפריקה, שטרם נפתרה גם רבע מאה אחרי נפילת משטר האפרטהייד.

לפי הנשיא סיריל רמפוזה, שמחזיק בשטח חקלאי עצום בחוותו, קהילה הלבנה, שחלקה באוכלוסייה הוא כ-8%, מחזיקה ב-72% מהחוות בדרום אפריקה. לעומת זאת, לטענתו, רק 4% מהחוות נמצאות בבעלותם של שחורים, שמהווים 80% מאוכלוסיית המדינה.

ההבדלים העצומים נובעים מרכישת קרקעות ומהשתלטות עליהן בתקופת הקולוניאליזם, מדיניות שהושרשה בחוק בזמן האפרטהייד.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב להרשעתו של מנפורט. רויטרס, רויטרס
עוד משבר דיפלומטי. טראמפ/רויטרס, רויטרס

דבריו של טראמפ נאמרו לפני כינוס "פתרון האדמות", שהתקיים ביום חמישי ושישי. רבים מהחוואים דחו את התערבותו של טראמפ ואמרו כי הוא מנסה ליצור הסחת דעת מהחקירות שבו הוא ומקורביו מעורבים עד צוואר.

"אנשים זעמו על טראמפ ואני חושבת שהם עדיין זועמים", אמרה פרלין סוורט, חוואית שחורה בת 37 שמגדל חיטה ובקר עם בעלה ממזרח לקייפ טאון, לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אני חושבת שעליו לקחת את שיערו הארוך ולעזוב את האנשים שלנו בשקט". לדבריה, "הוא לא יודע דבר לגבי חקלאות".

בשולי הכינוס, שהתקיים כ-160 ק"מ ממזרח ליוהנסבורג, היא אמרה כי ככל הנראה טראמפ "רוצה משהו חדש לדבר עליו", אחרי ההתפתחויות בחקירת עורך דינו לשעבר מייקל כהן ומנהל הקמפיין שלו לשעבר פול מנפורט.

ג'ני דה וילייה, שעומדת בראש איגוד סחר החיטה של דרום אפריקה, דחתה את ההשוואה שעשו ב"פוקס ניוז" בין הרפורמה האגררית המתוכננת לבין ההשתלטות של רודן זימבבואה לשעבר רוברט מוגאבה על חוות בבעלות לבנים. "זה ממש לא הפתרון של זימבבואה, אבל עלינו לטפל בבעיה וזהו לא תהליך קל. יש קונצנזוס שכשלנו ברפורמת הקרקעות עד עתה", אמרה.

זימבבואה חוותה קריסה כלכלית לאחר שהממשלה החלה בסילוק החוואים הלבנים מאדמותיהם בשנת 2000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully