וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליהנות מכל העולמות: נתניהו מקווה שמנדלבליט ימצמץ ראשון

10.5.2019 / 15:57

רה"מ טוען שאין לו די זמן להתכונן לשימוע - אך סנגוריו טרם אספו את חומרי החקירה שממתינים כבר חודש. אחרי שהבהיר פומבית שאין הצדקה לדחייה, כל שינוי מצד מנדלבליט ייתפס כהתקפלות. דחיית הבקשה תותיר לנתניהו זמן מועט להתכונן, אך תאפשר לו לטעון, שוב, שרודפים אותו

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניב מעוז

המכתב ששיגר היום (שישי) סנגורו של ראש הממשלה, עו"ד נבות תל צור, ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, הוא עוד מהלך במשחק הפוקר המתמשך בין החשוד מס' 1 וראש מערכת אכיפת החוק. עד כה נעתר מנדלבליט לחלק מדרישותיו של נתניהו ודחה אחרות, כל עוד ההליך הפלילי המשיך, פחות או יותר, להתקדם. אלא שעם הוויתורים מצד היועץ, התיאבון רק גדל, ונתניהו ביקש לקבל הליך פלילי - בתנאים שלו.

סקירה קצרה של תולדות חקירות נתניהו בעת החדשה - רצף כהונותיו הנוכחי - תבהיר כי ראש הממשלה זכה לתנאים שחשודים רגילים יכולים רק לחלום עליהם בלילות אפופי הליזול בתא המעצר. בתור התחלה, כחבר כנסת החוק מעניק לו חסינות מפני מעצר, חיפוש והאזנת סתר. יתרה מכך, מועדי חקירותיו תואמו איתו, וגם כשכבר הסכים לפנות מלוח הזמנים שלו ולהיחקר - הוא זכה לעשות זאת במגרשו הביתי, מעון ראש הממשלה, ולא בחדרי החקירות של להב 433.

עוד בוואלה! NEWS:
השעון להרכבת הממשלה מתקתק, וכולם נערכים להפתעה של הרגע האחרון
מנדלבליט מבהיר לפרקליטי נתניהו: השימוע לא יידחה ויתקיים ביולי
היועמ"ש על תיקי נתניהו: אין הטיה או רדיפה נגד ראש הממשלה

ישיבת ממשלה,5 במאי 2019. רויטרס
ביקש לקבל הליך פלילי - בתנאים שלו. נתניהו/רויטרס

לאחר מכן ניסה לעכב את ההכרזה על העמדתו לדין בכפוף לשימוע. הוא התייצב מול המצלמות ודרש כי ייערך לו עימות עם עדי המדינה, ולאחר מכן נשלח בשמו מכתב ליועץ שדרש מהם לבצע השלמות חקירה. הבקשות נדחו. משנוכח כי השימוע בוא יבוא - הקדים ראש הממשלה את הבחירות, ואז טען שלא ניתן לזמנו לשימוע לפניהן.

הפעם היועמ"ש ופרקליט המדינה סירבו להיענות, והודיעו על כוונתם להעמידו לדין בשלושה תיקים, בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים.

עוד באותו נושא

פרקליטי נתניהו: מבקשים עוד זמן לקיום השימוע

לכתבה המלאה

כדי להמתיק מעט את הגלולה, הסכימו לדחות את מסירת חומרי החקירה עד לאחר הבחירות, כדי למנוע הדלפות שיוכלו לשמש נגד המועמד נתניהו. זו התבררה כטעות. הבחירות חלפו, חומרי החקירה הועמדו לרשות הסנגורים במשרדי פרקליטות מיסוי וכלכלה בתל אביב, ושם הם ממתינים כאבן שאין לה הופכין מאז ה-10 באפריל. חודש תמים, במהלכו נמנעו חמשת סנגוריו - עורכי הדין נבות טל צור, טל שפירא, עמית חדד, פיני רובין ועודד מודריק - מלקחת את חומרי החקירה ולהתחיל להיערך לשימוע.

הסיבה לעיכוב באיסוף החומרים היא שנתניהו טרם הסדיר מול סוללת הפרקליטים סוגיות הקשורות לייצוגו, לרבות תשלום שכר טרחתם. כעת, מי שיכול היה לקבל לידיו את חומרי החקירה כבר לפני חודשיים, ומסיבותיו בחר שלא לעשות זאת, מבקש לדחות את השימוע בטענה שהזמן שניתן לו להתכונן אינו מספיק. ברקע עומדת האפשרות של שינוי חוק החסינות כדי למנוע את העמדתו לדין - אפשרות שדורשת זמן.

בלי למצמץ

גם בנושא שכר הטרחה נתניהו מבקש להחזיק במקל משני קצותיו. לחברי כנסת מותר לקבל מימון חיצוני עבור הגנה משפטים, אך בתנאים נוקשים. בין היתר, בנוסח הפניה לתורמים אסור שיהיה משום הטלת דופי ברשויות, או טענות לרדיפת חבר הכנסת. עבור חברי ממשלה, ועליהם כמובן נמנה גם ראש הממשלה, ההסדר מחמיר אפילו יותר: אסור להם באופן גורף לקבל מימון חיצוני, לכל מטרה, אלא אם קיבלו לכך היתר מיוחד מוועדת ההיתרים.

נתניהו רוצה היתר לחרוג מהכלל - אך ללא מגבלות. לשם כך פנה לוועדת ההיתרים ונדחה פעמיים. למרות זאת, שופטי בג"ץ הורו לוועדה לתת לסנגורי ראש הממשלה לטעון בפניה ולדון מחדש בבקשה, לאחר שימציאו להם את כל המסמכים הנדרשים. השבוע, לפי פרסומים, כתב עו"ד תל צור לוועדת ההיתרים כי נתניהו מסרב להגיש לוועדה חלק מהמסמכים שהתבקשו. שוב מתברר שכל כלל, פסיקה, או הנחיה הם עבור ראש הממשלה לכל היותר נקודת פתיחה למשא ומתן.

אביחי מנדלבליט בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, 20.12.18. תמר מצפי, גלובס, אתר רשמי
מכתבו הפומבי נועד לאותת כי הפעם הוא רציני. מנדלבליט/אתר רשמי, תמר מצפי, גלובס

בחזרה לשימוע. גורם בסביבת היועמ"ש אמר לאחרונה בשיחה פרטית כי הזמן שהוקצה לסנגורי נתניהו כדי להיערך הוא סביר לחלוטין. זאת, אף שגם בתיקים פשוטים יותר הנוגעים לאישי ציבור ניתנו בדרך כלל חודשים רבים יותר כדי להתכונן. באופן פומבי, יועצו הקרוב של מנדלבליט, עו"ד גיל לימון, כתב לפני כשבועיים לסנגורים כי אי הסדרת סוגיית שכר הטרחה לא תהווה הצדקה לדחיית השימוע מעבר ל-10 ביולי. המכתב נועד לאותת כי הפעם מנדלבליט רציני, אך נתניהו לא מצמץ, השווה והעלה לסכום ההימור.

במכתב ששלח היום סנגורו של ראש הממשלה, הנימוק לא היה אי תשלום שכר הטרחה, אלא היקף החומר הנרחב בשלושת התיקים. ועדיין, ברור כי אי הסדרת הייצוג היא שמנעה עד כה מהסנגורים להתחיל להתכונן לשימוע. נתניהו, במסגרת מאמציו ליהנות מכל העולמות, מסתכן בקיצור זמן ההערכות לשימוע והחזיר את הכדור למנדלבליט, אולם סכום ההימור עלה: המכתב הפומבי ששלח לפני שבועיים מסנדל אותו, ויגרום לכל שינוי במועד להיראות כהתקפלות מפוארת. האם הפעם יסמן היועמ"ש קו בחול - ויעמוד על התאריך שנקבע?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully