וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט מבהיר לפרקליטי נתניהו: השימוע לא יידחה ויתקיים ביולי

28.4.2019 / 19:28

לאחר שביקשו להימנע ממסירת חומרי החקירה עד הבחירות, סנגורי ראש הממשלה טרם הגיעו לאסוף אותם ממשרדי הפרקליטות בטענה כי שכר טרחתם לא הוסדר. בעקבות זאת, שיגר היועמ"ש מכתב בו הדגיש כי העיכוב לא יוביל לדחיית השימוע, וכי עליהם לתאם מועד לקיומו עד 10 במאי

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניב מעוז

הבהרת היועמ"ש לפרקליטי נתניהו - כל הפרטים:

  • העיכוב באיסוף חומרי החקירה לא דוחה את השימוע
  • אם ברצונם לקיים הליך שימוע, יש לתאם זאת עד 10 במאי
  • השימוע אמור להתקיים עד ל-10 ביולי
  • הסנגורים: החומרים לא נאספו כי שכר הטרחה לא הוסדר
  • היועמ"ש: "אין בסוגיית שכר הטרחה כדי להצדיק כל עיכוב"

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הבהיר הערב (ראשון) כי העיכוב של סנגורי ראש הממשלה בנימין נתניהו לאסוף את חומרי חקירתו לא יוביל לדחיית השימוע בעניינו. בהודעה נמסר כי אם ברצונם של באי כוחו של נתניהו לקיים הליך שימוע, עליהם לתאם מועד עד ל-10 במאי. השימוע אמור להתקיים עד ל-10 ביולי.

עורכי הדין של ראש הממשלה, נבות תל צור, טל שפירא ועמית חדד, ביקשו לפני כחודשיים להימנע ממסירתם של חומרי החקירה לידי החשודים בתיקים אלו, עד לאחר מועד הבחירות. זאת, בשל חשש מפני הדלפות של חומרים לאמצעי התקשורת, שישפיעו לטענתם על ציבור הבוחרים. בפנייתם אז הדגישו הסנגורים כי מדובר ב"דחיה קצרה של כ-40 יום בלבד במסירת החומרים". מנדלבליט אישר את בקשתם.

לקריאה נוספת בנושא
"לחצים פוליטיים": יו"ר ועדת ההיתרים שפסל את מימון נתניהו התפטר
נתניהו עתר לבג"ץ כדי לאפשר את קבלת מימון מקורביו להגנה משפטית
עם הפנים לבג"ץ: המהלך הבא שעשוי לקבוע את גורל נתניהו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך עצרה לתקשורת בהתייחסות למציאת גופתו של הנעדר זכריה באומל, משרד רה"מ, 3 באפריל 2019. רויטרס
סנגוריו לא הגיעו לאסוף את חומרי החקירה. נתניהו/רויטרס

לסנגורים נמסר כי חומרי החקירה עומדים לרשותם במשרדי פרקליטות מיסוי וכלכלה בתל אביב החל מיום לאחר הבחירות, אולם עד כה לא הגיעו לאסוף אותם. לאחרונה פנו מטעם היועמ"ש לפרקליטי נתניהו, שמסרו כי אין בכוונתם לאסוף את החומרים כל עוד לא הוסדר נושא שכר הטרחה שלהם.

במכתב ששוגר לסנגורים באמצעות עוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר גיל לימון, הובהר כי "סוגיית הסדרת שכר הטרחה אינה עומדת לפתחנו. על כן, אין בה כדי להצדיק כל עיכוב בהעברת ליבת חומרי החקירה לרשות ראש הממשלה או לידי באי כוחו, וממילא אין בדבר כדי להשפיע על מועד קיום השימוע". עוד הובהר במכתב, כי ככל שראש הממשלה יבחר שלא לקיים את הליך השימוע, יקבל היועץ המשפטי לממשלה החלטה סופית בעניינו על סמך חומרי הראיות שבפניו.

צוות ההגנה של נתניהו מסר הצהרה בתום הפגישה
עם מנדלבליט: "פועלים להבטיח משחק הוגן". אתר רשמי
נדרשים לתאם מועד לשימוע עד 10 במאי. עורכי הדין חדד, תל צור ושפירא/אתר רשמי

בתוך כך, בחודש שעבר יו"ר הוועדה למתן היתרים, השופט בדימוס עוני חבש, הגיש מכתב התפטרות. חבש עמד בראש הוועדה שמנעה מנתניהו לקבל כספים מאנשי עסקים למימון הגנתו. במכתב ההתפטרות כתב חבש כי הסיבה היא פרסומים שונים שגרמו לתחושה שמופעלים על הוועדה לחצים פוליטיים. חמישה ימים לפני כן נתניהו עתר לבג"ץ בדרישה להפוך את החלטת הוועדה ולאפשר לו לקבל כספים ממקורביו לצורך מימון הגנתו המשפטית.

נתניהו, שעומד בפני הגשת כתב אישום כפוף לשימוע בשלושה תיקים בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, ביקש לקבל עד שני מיליון דולר מבן דודו נתן מיליקובסקי ומאיש העסקים ספנסר פרטרידג'. ראש הממשלה נדרש להיתר מיוחד, שכן על פי כללי ועדת אשר למניעת ניגוד עניינים של חברי ממשלה, אסור לשר לקבל כל שכר או טובת הנאה מלבד משכורתו מהמדינה.

ועדת ההיתרים דחתה את בקשתו וקבעה כי מימון הוצאות משפט הנובעות מחקירה פלילית, הכוללת חשש למעשים פליליים בקשר עם בעלי הון שונים, לא ראוי שייעשה בידי בעלי הון. "מימון זה עלול לפגוע באמון הציבור בשלטון בהקשר של טוהר המידות", נכתב. עוד נקבע כי על נתניהו להחזיר למיליקובסקי 300 אלף דולר שכבר קיבל למטרה זו.

אביחי מנדלבליט בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, 20.12.18. תמר מצפי, גלובס, אתר רשמי
שיגר הבהרה לסנגורי נתניהו. מנדלבליט/אתר רשמי, תמר מצפי, גלובס

לאחר החלטתו מנדלבליט להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד ראש הממשלה, השלב הראשון הוא העברת עיקר חומרי החקירה לסנגורים, כדי שיוכלו להיערך לשימוע. בעבר היה מדובר בתהליך ארוך של סינון החומרים שיש להעביר לכל חשוד, ואז צילומם ושליחתם בארגזים. כיום מדובר בתהליך פשוט יותר, שכן החומרים מועברים על הארדיסק.

לפני פרסום החלטת היועמ"ש ביקשו סנגוריו של ראש הממשלה לעכב את העברת חומרי החקירה עד לאחר הבחירות. זאת, בשל החשש שמרגע שהחומרים יצאו מידי הפרקליטות, גדל החשש כי יודלפו לתקשורת, מה שעשוי לראייתם לפגוע בבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully