וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חרט על דגלו את המאבק בשחיתות": המבקר שלא עשה הנחות לפוליטיקאים

2.5.2019 / 21:27

בשבע שנותיו במשרד מבקר המדינה הוביל מיכה לינדנשטראוס מהפכה. הוא לא חשש להתעמת עם פוליטיקאים בכירים, והאמין באחריות אישית של מי שעומדים בראש הפירמידה. "גם אם הוא נבחר על ידי פוליטיקאים שרצו 'פודל', הוא הוכיח שאפשר להשתחרר מהכבלים שלהם", אמר יועצו לשעבר

מיכה לינדנשטראוס בביתו, ספטמבר 2013. ערן גילווארג
"ההבדל היה שהוא חרט את זה על דגלו". לינדנשטראוס/ערן גילווארג

השופט בדימוס מיכה (מיכאל) לינדנשטראוס הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 82, מי שבתפקידו כמבקר המדינה עסק בשורת פרשיות שעמדו במרכז סדר היום הציבורי. בין היתר, בדק את התנהלות גופי המדינה באסון השריפה הכרמל, את פרשת הרפז ואת משט המרמרה. כמבקר, הדגיש לינדנשטראוס את המלחמה בשחיתות השלטונית, וממצאים שהעביר ליועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, הובילו לפתיחת חלק מהחקירות הפליליות נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

לאחר הגשת כתבי האישום הראשונים נגד אולמרט, מתח לינדנשטראוס ביקרות על הזמן שלקח למזוז להגיש כתב אישום מרגע שהעביר אליו את החומרים. "תוך תקופת ההמתנה, מה לא עשו עם הציבור בישראל?", אמר בראיון לעיתון "הארץ". "הלכו ופיטמו אותו: מבקר המדינה ואחר כך גם היועץ המשפטי ופרקליט המדינה רוצים להוריד ראש ממשלה מכהן. מה יכול להיות יותר גרוע מזה? זה הלא צעד אנטי דמוקרטי מובהק. קמים לך כמה פרופסורים ועוד אנשים אחרים ואומרים: צריך להוציא חוק כמו בצרפת שבו תהיה חסינות לראש ממשלה מפני העמדה לדין בזמן כהונתו... איום ונורא. חוק גרוע ביותר. אם אתה תופס אפילו על חם ראש ממשלה שעובר עבירת שוחד או כל עבירה אחרת, אז מה אתה צריך לומר לעצמך: סטופ, אני לא חוקר?".

עוד בוואלה! NEWS:
"נלחמו עד הכדור האחרון": עדות מוקדמת על מרד גטו ורשה נחשפת
הפגע וברח בירושלים: חשוד נעצר בחשד שסייע לדורס להימלט
בגלל הבדלי גרסאות במסמכים: ניצולת השואה חיה רק מקצבה זעומה

אהוד אולמרט באולפן ILTV 
22 במרץ 2018. ראובן קסטרו
לינדנשטראוס מתח ביקורת על הזמן שעבר עד הגשת כתב האישום. אולמרט/ראובן קסטרו

אחד השינויים המשמעותיים שהוביל לינדנשטראוס במשרד המבקר הוא עריכת ביקורות בזמן אמת, ולא רק בדיעבד. "ביקורת המדינה עברה בשש השנים האחרונות מהפכה משמעותית", אמר בריאיון למעריב ב-2011, חודשים לפני סיום תפקידו. "אני מוזמן עכשיו לדרום אמריקה. על מה? כדי ללמוד איך אני בניתי את העניין הזה של המלחמה בשחיתות. זה לא רק אני, זה כל המשרד. יש פה מהפכה בביקורת. גם לפניי הייתה ביקורת מצוינת עם שופטים של בית המשפט העליון, אבל הזמן חייב ביקורת אחרת. הביקורת האחרת היא ביקורת בזמן אמת, עם פרסום שמות מבוקרים ועם החלטה שלא פונים לש"ג, אלא למי שנמצא בראש הפירמידה. אנחנו דורשים אחריות. במשמרת שלך אירעו מחדלים? אתה צריך לתת את ההסבר לציבור".

עוד באותו נושא

מבקר המדינה לשעבר מיכה לינדנשטראוס הלך לעולמו בגיל 82

לכתבה המלאה

פרשת האונס בשמרת, העבודה עד השעות המאוחרות

הלווייתו של לינדנשטראוס תיערך מחר בשעה 12:30 בבית העלמין שדה יהושע בחיפה. נצ"מ בדימוס מאיר גלבוע שימש משך כשנתיים יועצו של המבקר לינדנשטראוס למלחמה בשחיתות. "אני חושב שהוא היה מאוד אמיץ", אמר היום גלבוע לוואלה!NEWS. "הוא לא היה ראשון שנאבק בשחיתות, וצריך להזכיר בנושא הזה את מרים בן פורת ואליעזר גולדברג, בעיקר בתחום המינויים הפוליטיים, אבל ההבדל היה שהוא חרט את זה על דגלו".

לינדנשטראוס החל את דרכו המשפטית כתובע צבאי ולאחר מכן כשופט צבאי, ובשנת 1972 מונה לשופט תעבורה. בסך הכול השלים 33 שנים על כס השיפוט, ופסק הדין שמזוהה איתו יותר מכל הוא דווקא זיכוי שמונת הנאשמים באונס בקיבוץ שמרת. לינדנשטראוס זיכה את השמונה לאחר שלא האמין לגרסת קורבן האונס, ומשום שקבע כי לא הביעה התנגדות בצורה מפורשת. לאחר מכן ערערה המדינה על זיכויים של ארבעה מהנאשמים, שהורשעו בבית המשפט העליון ונגזרו עליהם עונשי מאסר.

הפגנות נגד השחיתות השלטונית בהבימה, תל אביב 6 בינואר 2018. ראובן קסטרו
"לא תמיד הסכמתי איתו, אבל הדברים האלה התנהלו ברוח טובה". מאיר גלבוע/ראובן קסטרו

גלבוע מזכיר כי עם מינויו של לינדנשטראוס ב-2005, היה חשש כי חברי הכנסת בחרו למנותו דווקא מתוך מחשבה שיקל עליהם. "גם אם הוא נבחר מתוך איזושהי חשיבה של הפוליטיקאים שהוא יהיה מבקר רך, שיטפל בהם בכפפות של משי", אמר גלבוע. "הוא הוכיח שהאנשים האלה - ולא רק מבקרים, אלא גם שופטים וקציני משטרה בכירים - הם בשפת העם 'מתהפכים'. הוא הוכיח שאפשר להשתחרר מהכבלים של הפוליטיקאים, שרוצים אולי 'פודל'".

"הוא עבד המון, והוא עבד קשה", המשיך גלבוע. "היה נשאר עד שעות מאוחרות ואז עוד לוקח את החומר הביתה ומחזיר אותו עם הערות. ברמה האישית הוא היה איש מאוד חביב. היה ניגוד עצום בין הדימוי הציבורי שלו כבולדוג ובין האדם המאוד חביב שהוא היה. נכנסת אליו ותמיד הוא קיבל אותך בחיוך, בנועם הליכות. לא תמיד הסכמתי איתו, אבל הדברים האלה התנהלו ברוח טובה ובחיוכים, באמת בניגוד גמור דימוי הטורפני שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully