וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה לשעבר מיכה לינדנשטראוס הלך לעולמו בגיל 82

2.5.2019 / 15:24

לינדנשטראוס שימש בתפקיד המבקר בין השנים 2012-2005 ובנוסף כיהן כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה בשנים 2005-1999. בעת מינויו למבקר המדינה הצהיר כי יתרכז במלחמה בשחיתות. "ייזכר כלוחם ללא חת בשחיתות הציבורית"

יח"צ - חד פעמי

מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס מיכה (מיכאל) לינדנשטראוס הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 82. לינדנשטראוס שימש בתפקיד המבקר בין השנים 2005-2012. בנוסף כיהן כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה בשנים 1999-2005.

השופט לינדנשטראוס נולד בברלין בשנת 1937 לאם לבורנטית בבית חולים ולאב שהיה עורך דין ונציג הסוכנות בברלין. הוא עלה מגרמניה עם הוריו בהיותו בן שנתיים לפני מלחמת העולם השנייה ומשפחתו התיישבה בתל אביב.

עוד בוואלה! NEWS:
"להזכיר לעולם את הזוועות": מצעד החיים ה-31 יוצא לדרך
"היתקלות עם היהודים": חיזבאללה פרסם תיעוד חדש מאסון השייטת
הפרקליטות על גיל מסינג: "לא נחשד בעבירה, פעל לבקשת המשטרה"

מיכה לינדנשטראוס. אייל יצהר, גלובס, אתר רשמי
בן 82 היה במותו. לינדנשטראוס/אתר רשמי, אייל יצהר, גלובס

בצה"ל הוא שירת בקבע כתובע צבאי ומפקד בית דין צבאי. את השכלתו המשפטית רכש לינדנשטראוס באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1965 סיים תואר שני במשפטים מהאוניברסיטה. בתקופת לימודיו שיחק כשוער קבוצת הכדורגל הפועל ירושלים וכיהן כמזכיר תא הסטודנטים של מפא"י עד להדחתו. עוד שימוש כיו"ר ארגון הסטודנטים של חברי ההסתדרות.

בסך הכל השלים 33 שנים על כס השיפוט, ופסק הדין שמזוהה איתו יותר מכל הוא דווקא זיכוי שמונת הנאשמים באונס בקיבוץ שמרת. לינדנשטראוס זיכה את השמונה לאחר שלא האמין לגרסת קורבן האונס, ומשום שקבע כי לא הביעה התנגדות בצורה מפורשת. לאחר מכן ערערה המדינה על זיכויים של ארבעה מהנאשמים, שהורשעו בבית המשפט העליון ונגזרו עליהם עונשי מאסר.

השופט לינדנשטראוס טען אז כי גרסתה של הנאנסת לא אמינה. "העדה עשתה עלי רושם של צעירה אינטֶליגנטית, בעלת כושר הבעה טוב, המוכנה נפשית היטב ל'מערכה' עם הסניגורים הנכבדים", אמר. כמו כן קבע כי כיוון שהנאנסת לא הביעה מפורשות סירוב לקיום יחסי מין, אין הדבר מהווה אונס. הפרשה עוררה הדים רבים בישראל והביאה לשינוי בהתייחסות החוק למעשה אונס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

נלחם בשחיתות השלטונית - וממצאיו הובילו לחקירת אולמרט

הוא מונה ב-2005 למבקר המדינה במקום אליעזר גולדברג. הצהיר כי יתרכז במלחמה בשחיתות יחד עם יועצו, יעקב בורובסקי (לשעבר ניצב במשטרה). כמבקר המדינה עסק בשורת פרשיות שעמדו במרכז סדר היום הציבורי. בין היתר בדק את התנהלות גופי המדינה באסון השריפה הכרמל, את פרשת בועז הרפז ואת משט המרמרה. כמבקר הדגיש לינדנשטראוס את המלחמה בשחיתות השלטונית, וממצאים שהעביר ליועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, הובילו לפתיחת חלק מהחקירות הפליליות נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

לאחר הגשת כתבי האישום הראשונים נגד אולמרט מתח לינדנשטראוס ביקורת על הזמן שלקח למזוז להגיש כתב אישום מרגע שהעביר אליו את החומרים. "תוך תקופת ההמתנה, מה לא עשו עם הציבור בישראל?", אמר בראיון לעיתון "הארץ". "הלכו ופיטמו אותו: מבקר המדינה ואחר כך גם היועץ המשפטי ופרקליט המדינה רוצים להוריד ראש ממשלה מכהן. מה יכול להיות יותר גרוע מזה? זה צעד לא אנטי דמוקרטי מובהק. קמים לך כמה פרופסורים ועוד אנשים אחרים ואומרים: צריך להוציא חוק כמו בצרפת שבו תהיה חסינות לראש ממשלה מפני העמדה לדין בזמן כהונתו... איום ונורא. חוק גרוע ביותר. אם אתה תופס אפילו על-חם ראש ממשלה שעובר עבירת שוחד או כל עבירה אחרת, אז מה אתה צריך לומר לעצמך: סטופ, אני לא חוקר?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצהיר כי יתרכז במלחמה בשחיתות. לינדנשטראוס בתקופתו כמבקר המדינה, 2011/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד השינויים המשמעותיים שהוביל לינדנשטראוס במשרד המבקר הוא עריכת ביקורות בזמן אמת, ולא רק בדיעבד. "ביקורת המדינה עברה בשש השנים האחרונות מהפכה משמעותית", אמר בראיון למעריב ב-2011, חודשים לפני סיום תפקידו.

"אני מוזמן עכשיו לדרום אמריקה. על מה? כדי ללמוד איך אני בניתי את העניין הזה של המלחמה בשחיתות. זה לא רק אני, זה כל המשרד. יש פה מהפכה בביקורת. גם לפניי הייתה ביקורת מצוינת עם שופטים של בית המשפט העליון, אבל הזמן חייב ביקורת אחרת. הביקורת האחרת היא ביקורת בזמן אמת, עם פרסום שמות מבוקרים ועם החלטה שלא פונים לש"ג, אלא למי שנמצא בראש הפירמידה. אנחנו דורשים אחריות. במשמרת שלך אירעו מחדלים? אתה צריך לתת את ההסבר לציבור".

עם ההודעה על מותו מסרה לשכת עורכי הדין כי חבריה מרכינים את ראשם עם מותו של מבקר המדינה לשעבר. "לינדנשטראוס עבר כברת דרך ארוכה ומרשימה במסגרות שונות במערכת המשפט, ששיאה כהונה כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. תרומתו לחברה הישראלית היתה משמעותית גם לאחר פרישתו ממערכת המשפט והוא הטביע את חותמו בעת שכיהן כמבקר המדינה ואף זכה באות אביר איכות השלטון על פועלו בתפקיד זה. לשכת עורכי הדין משתתפת בצער המשפחה ושולחת את תנחומיה.

אהוד אולמרט. ענת מוסברג,
חלק מחקירותיו הפליליות החלו בשל ממצאים שהעביר לינדנשטראוס. אולמרט/ענת מוסברג

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, מנכ"ל המשרד וכל עובדי וגמלאי מוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור אבלים על מותו של מבקר המדינה לשעבר, נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס".

"המבקר לינדנשטראוס היה ויישאר אחד ממבקרי המדינה המשפיעים ביותר, וייזכר כלוחם ללא חת בשחיתות הציבורית ולמען טוהר המידות בשירות הציבורי. הוא זכה להכרה אישית ומקצועית בארץ ובעולם. המבקר לינדנשטראוס השאיר אחריו מורשת ערכית וציבורית שלא תישכח. באישיותו שילב המבקר לינדנשטראוס בין עולמות שונים - משפטן ושופט; איש חינוך וחברה ואיש ספר. יהי זכרו ברוך", כך משרד המבקר.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי: "תרומתו לחברה הישראלית בלטה רבות במאבקו למיגור תופעת השחיתות השלטונית. אנו מאמינים שמורשתו החברתית והמשפטית עוד תשמש כמודל ראוי להערכה גם עבור הדורות הבאים".

(עדכון ראשון: 14:46)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עריכת ביקורות בזמן אמת, ולא רק בדיעבד. שינוי משמעותי במשרד מבקר המדינה. לינדרשטראוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully