וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין כמו משבר ביטחוני לפני הבחירות: החשש מעימות גרעיני מחזק את מודי

8.3.2019 / 17:45

אחרי שממשלת הודו טענה ש-300 טרוריסטים נהרגו בתקיפה אווירית בפקיסטן, האשימה אותה האופוזיציה ב"תרמית" ו"גימיק לבחירות". אלא שבינתיים המתיחות הצבאית רק מחזקת את שיעורי הפופולריות של מודי, למרות הביקורת על מדיניותו הכלכלית: "האופוזיציה מעודדת את אויבינו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

עם התקרבות הבחירות בהודו שייערכו בחודש מאי הקרוב, העימות בין הדמוקרטיה הגדולה בעולם לבין פקיסטן גרם למחלוקת ציבורית - וחיזק את מעמדו של ראש הממשלה נרנדרה מודי. אחרי שנחלש בסקרים בעקבות ביקורת על מדיניותו הכלכלית, מודי ניצל את המומנטום כדי להשתלח באופוזיציה על הספקות שהטילה לגבי תוצאות תקיפת חיל האוויר ההודי בחודש שעבר.

"בעת שהצבא שלנו עסוק בהבסת הטרור, הן בארצנו והן מחוצה לה, יש אנשים במדינה שלנו שמנסים לשבור את המורל, מה שמעודד את אויבינו", אמר מודי באחת מעצרות הבחירות. "אני רוצה לדעת מדוע מפלגת הקונגרס ושותפותיה מצהירות הצהרות שמועילות לאויבינו".

עוד בוואלה! NEWS:
טרור בקשמיר: הרוג ועשרות פצועים מרימון שהושלך לתחנת אוטובוס
המתיחות עוברת לים: הצי של פקיסטן שלח אזהרות לצוללת הודית
"מחווה של רצון טוב": פקיסטן החזירה את הטייס ההודי שנפל בשבי

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, 9בפברואר 2019. AP
נהנה משיעורי הפופולריות הגבוהים ביותר מאז אמצע 2017. מודי/AP

לפני שהחלה ההתחממות הנוכחית בין המדינות, סקרי דעת הקהל ניבאו כי מפלגת העם ההודית (BJP) בראשות מודי תתקשה להשיג רוב בגלל ההאטה הכלכלית, העוני באזורים הכפריים והמחסור במקומות עבודה. עם זאת, סקרים חדשים מראים כי התמיכה במודי נמצאת בעלייה, בין היתר בגלל היתרון שממנו נהנות מפלגות הימין כשהשיח הציבורי מתמקד בנושאי ביטחון.

"זה לא משנה מה הודו עשתה או מה פקיסטן עושה, לפחות מנקודת מבט אלקטורלית", הסביר רהול ורמה, עמית ב"מרכז למחקר מדיניות" הפועל מניו דלהי. "מה שמשנה הוא התחושה שהתקשורת ושמפלגתו של מודי יוצרות. אם היא מציגה משבר: 'עשינו משהו, ואנחנו צריכים גבר חזק שינהיג את המדינה', היא נהנית מיתרון. הפרטים לא משנים".

עוד באותו נושא

החבל שעשוי להוביל לעימות גרעיני: מדריך לסכסוך בין הודו לפקיסטן

לכתבה המלאה

"טרוריסטים או עצים?"

הסכסוך עם פקיסטן, שנחשבת ליריבתה המושבעת של הודו, מעמיד באור בעייתי כל טענה שעשויה להיתפס כביקורת על הכוחות המזוינים. ואולם, זה לא מנע ממנהיגי האופוזיציה להעלות שאלות לגבי טענתה של הממשלה כי "מספר רב מאוד" של טרוריסטים נהרגו בתקיפה שבוצעה ב-26 בפברואר בתגובה לפיגוע בקשמיר.

בפיגוע ההתאבדות, שעליו קיבל אחריות ארגון הטרור הפקיסטני ג'יש א-מוחמד, נהרגו לפחות 40 שוטרים צבאיים - המתקפה החמורה ביותר זה שלושה עשורים בחבל הארץ בעל הרוב המוסלמי, ששתי המדינות טוענות לבעלות עליו. בכיר בממשלה טען שלפחות 300 טרוריסטים נהרגו בתקיפת הנגד ההודית, כאשר גם במפלגת השלטון ההודית הציגו מספרים דומים. אולם, פקיסטן טענה כי ההפצצות פגעו בעיקר בשטחים ריקים באזור באלאקוט שבצפון-מזרח המדינה - ללא נפגעים.

סוחרים מכינים לבוש מסורתי מסוג סארי עם עם הדפס של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי והצבא ההודי בסוראט ב-8 במרץ 2019. רויטרס
האטה בכלכלה ומחסור במקומות עבודה. סוחרים בבגד המסורתי סארי עם הדפס של מודי על רקע צבא הודו/רויטרס

"300 טרוריסטים נהרגו, כן או לא?" אמר מנהיג מפלגת הקונגרס, נאווג'וט סינג סידהו, בציוץ בטוויטר. "אם כך, מה הייתה המטרה? עקרתם טרוריסטים או עצים? האם מדובר בגימיק לבחירות? תרמית במסווה של לחימה באויב זר. הפסיקו לעשות שימוש פוליטי בצבא, הוא קדוש כמו ארצנו".

הסוקרים טוענים שמפלגת האופוזיציה שגתה כשהחליטה להטיל ספק במדיניות הביטחון של מודי בעת הנוכחית. לדעתם, היה עליה להתמקד בכישלונותיה של מפלגת השלטון ביצירת מקומות עבודה ובהתמודדות עם מצוקת החקלאים. אלה הם הנושאים שהביאו לירידה בכוחה של BJP בשלוש מדינות מחוז בשנה שעברה.

דובר מפלגת הקונגרס אמר כי "זה מצטער מאוד ולא מוסרי פוליטית מצדה של ה-BJP לעשות הון פוליטי ממאמצי הצבא בזמן המתיחות עם פקיסטן. ראש הממשלה נרנדרה מודי ומפלגתו אחראיים באופן בלעדי להידרדרות השיח הפוליטי בארצנו".

מטוס של חיל האוויר ההודי מפעל מערכת הרתעה באימון במדינת רג'סטאן ב-16 בפברואר 2019. רויטרס
העיסוק בנושא הביטחוני מחזק את הימין. מטוס בחיל האוויר ההודי/רויטרס

יאשוואנט דשמוק, מייסד סוכנות הסקרים C-Voter, אמר כי שיעורי הפופולריות של ראש הממשלה נסקו לרמה הגבוהה ביותר מאז אמצע שנת 2017. הוא הסביר כי "אם האופוזיציה תמשיך לנהל קמפיין בנושא ביטחון לאומי, אני חושש שהיא לא הולכת להצליח ורק תסייע בכך למודי".

מחבובה מופתי, שעמדה בראש מדינת ג'אמו וקשמיר כחלק מהקואליציה של מפלגת השלטון בעבר, אמרה על הניסיון להציג את הפקפוק באמיתות תוצאות התקיפה כאילו הוא נובע ממניעים אנטי-לאומיים כי אלה הן "טענות מביכות". עם זאת, היא אמרה כי על האופוזיציה להתמקד בנושאים אחרים בתקופת הבחירות: "אסור לה ליפול למלכודת ולשנות את השיח בבחירות מהעניינים הדחופים לתקיפות האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully