אזרח צופה בחדשות על המתיחות עם הודו בעיר קראצ'י, פקיסטן, 27 בפברואר 2019. רויטרס
אזרח צופה בחדשות על המתיחות עם הודו בעיר קראצ'י, פקיסטן, 27 בפברואר 2019/רויטרס

החבל שעשוי להוביל לעימות גרעיני: מדריך לסכסוך בין הודו לפקיסטן

28.2.2019 / 12:40

בימים האחרונים החריפה המתיחות בין הודו לבין פקיסטן, השכנות הגרעיניות שנלחמו כבר שלוש פעמים מאז התפצלו וקיבלו עצמאות מבריטניה ב-1947. שורש הסכסוך הוא מחוז קשמיר שבהרי ההימליה, שאותו הן תובעות לעצמן אך שולטות רק בחלק ממנו. בעולם דוחקים בהן להימנע מהסלמה נוספת.

לקריאה נוספת על המשבר
הסלמה בין השכנות הגרעיניות: פקיסטן הפילה מטוסים הודיים ותקפה בקשמיר

הודו פקיסטן קשמיר מפה. אתר רשמי
הודו פקיסטן קשמיר מפה/אתר רשמי

על מה הסכסוך?

הפיצול של המושבה הבריטית בתת-היבשת ההודית ב-1947 יצר שתי מדינות - פקיסטן, עם רוב מוסלמי, והודו, עם רוב הינדי. עם זאת, המעמד של המחוז ג'אמו וקשמיר, שבו יש רוב מוסלמי, לא היה ברור והוא נשלט על ידי נסיך מקומי. הלחימה בין שתי השכנות פרצה במהירות, כשהודו כבשה שני שלישים מהמחוז ופקיסטן את השליש הנותר.

על אף שהנסיך חתם על הסכם שמעביר את הטריטוריה להודו, האו"ם המליץ כי יש לקיים בחירות שבהן יכריעו התושבים - אך אלו מעולם לא התקיימו והחבל נותר מחולק לפי "קו השליטה", שמעברו מנהלים הצדדים חילופי אש מעת לעת. בנוסף לכך, ארגונים בדלניים ואסלאמסטיים פועלים נגד הכוחות ההודיים בקשמיר ובעומקה של הודו. פקיסטן מצדה מכחישה זאת וטוענת כי התמיכה שלה היא פוליטית בלבד.

זירת פיגוע בסמוך לבירת חבל קשמיר, הודו, 14 בפברואר 2019. רויטרס
זירת הפיגוע בקשמיר, בתחילת החודש/רויטרס

מה גרם למשבר האחרון?

הסיבה המידית הייתה פיגוע התאבדות נגד שיירה של כוחות הודיים בדרום קשמיר, שבו נהרגו יותר מ-40 שוטרים. הייתה זו המתקפה הקטלנית ביותר במחוז מאז תחילת ההתקוממות בו לפני 30 שנה.

לצד זאת, שתי המדינות מונהגות על ידי ראשי ממשלה שנחושים להוכיח את עוצמתן - ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עומד בפני בחירות במאי, והציבור במדינה קורא לנקום על הפיגוע. מולו ניצב ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן, שזכה בבחירות בשנה שעברה בתמיכת הצבא, שלו יש השפעה על מדיניות החוץ של המדינה. חאן מנסה להוכיח כי הוא יכול לעמוד מול הודו, חרף המשבר הכלכלי החריף של ארצו.

מה הייתה התגובה לפיגוע?

ביום שלישי תקף חיל האוויר של הודו בשטח הפקיסטני של קשמיר, לראשונה מאז המלחמה הגדולה האחרונה ב-1971. הוא טען כי הרג חמושים רבים משורות הארגון ג'יש א-מוחמד, שקיבל אחריות על הפיגוע בקשמיר, בעוד שפקיסטן טענה כי כלל לא היו נפגעים אך הבטיחה להגיב.

למחרת, יצא חיל האוויר הפקיסטני לגיחה בצד ההודי של קשמיר ותקף מבלי להתכוון לגרום לנזק או לנפגעים אלא כדי להוכיח את יכולותיו. הודו, בתגובה, שלחה מטוסי קרב משלחה, אך אחד מהם התרסק. פקיסטן אמרה כי היא הפילה אותו, והיא שבתה את אחד הטייסים. הודו דורשת את שחרורו.

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

מה השלב הבא?

ארצות הברית, בעלת בריתה של הודו, וסין, בעלת בריתה של פקיסטן, דוחקות בהן להימנע מהרחבת הלחימה. ערב הסעודית, שיורש העצר שלה ביקר בשתי המדינות בתחילת החודש, אמור לשלוח מסר מיוחד דרך שר החוץ שלו, שיגיע לאסלאמאבאד, וגם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציע לתווך בין השכנות הגרעיניות.

הכדור נמצא כעת במגרש של הודו - פקיסטן הציעה להשיב את הטייס השבוי אם זה יסייע להפחתת המתיחות, ואם מודי לא יבחר לנקוט פעולה נוספת על הפלת מטוסי הקרב ייתכן שניתן יהיה להכיל את העימות המוגבל. ואולם, ללא שיחות משמעותיות על ליבת הסכסוך, התלקחות נוספת היא רק עניין של זמן בין שתי המדינות שבהן חיים כמיליארד וחצי איש.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, 9בפברואר 2019. AP
עומד בפני בחירות בהמשך השנה. ראש ממשלת הודו, החודש/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully