וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמי מחאת יוצאי אתיופיה: קוראים למפגינים לא לאלימות

מארגני ההפגנה הצפויה להתקיים מחר בתל אביב, הציגו את דרישותיהם, בהן כינוס חירום ממשלתי ושיפוט חוקר לתקריות האלימות האחרונות נגד בני העדה. יוזמי המחאה הצהירו כי אין בכוונתם לפעול באלימות, וביקשו זאת גם מהמשטרה, שלדבריהם "מנסה לצייר אותנו כטרוריסטים"

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

מסיבת העיתונאים של מארגני המחאה - כל הפרטים:

- יוזמי המחאה: "קוראים למפגינים לא לאלימות"
- המארגנים למשטרה: "גלו רגישות ואיפוק"
- דרישות המוחים: כנס חירום ממשלתי ושיפוט חוקר
- "על המשטרה: "מנסה להציג אותנו כטרוריסטים"

מארגני מחאת העדה האתיופית אמרו היום (שלישי) כי "לצערנו אנחנו נאלצים שוב פעם לצאת במחאה גדולה". במסיבת עיתונאים שקיימו לקראת ההפגנה הצפויה מחר בתל אביב, הסבירו כי ייצאו למחות "בעקבות ההרג של יהודה ביאדגה, אבל המחאה היא של כל החברה הישראלית. יש הרבה ישראלים שנפגעים מאלימות משטרתית".

יוזמי המחאה הדגישו כי הם פועלים בשיתוף פעולה עם המשטרה, למרות הפרסומים. "יש אישור, המחאה מסודרת ואנחנו משתפים פעולה. חבל שמשטרת ישראל מגיעה למהדורות החדשות ומציירת אותנו כטרוריסטים. מציירים אותנו כקהילה אלימה, אבל אנחנו לא אלימים. אנחנו באים למחות נגד אלימות משטרתית". עם זאת, הוסיפו המארגנים כי "אנחנו מניחים שיהיו גורמים אנרכיסטים שירצו לפגוע בתדמית שלנו. זאת אחריות המשטרה לאסוף מודיעין כזה טרם המחאה, אבל אם נזהה אותם אנחנו נשתף פעולה עם המשטרה".

לקריאה נוספת בנושא
הסתובב 52 דקות בלי לפגוע באיש: גרסת משפחת הצעיר שנורה בבת ים
ארדן ביקר בבית הצעיר שנורה בבת ים; השוטר שירה יצא לחופשה
אקדחים שלופים מול הצעיר הירוי: תיעוד הרגעים שאחרי הירי בבת ים

יהודה ביאדגה. באדיבות המשפחה
מוחים על רקע מותו. ביאדגה/באדיבות המשפחה

אחד ממארגני המחאה, שחר מולא, הזכיר כי בני העדה יצאו למחאה בשנת 2015, אך לדבריו "לא נעשו מאז שינויים. מולא הציג את דרישות העדה, אותן ידרשו במהלך המחאה, בהן המפגינים דורשים כינוס חירום ממשלתי, הקצאת שופט לחקירת מח"ש שלטענתם "לא עושה את תפקידה" ובדיקת המלצות ועדת פלמור שהוקמה לאחר המחאה הקודמת. בנוסף לכך, דרשו מארגני המחאה למנות קצין בודק במחוז תל אביב. "שלושת האירועים האחרונים - יהודה ביאדגה, שחר ממן ודמאס פיקדה - קרו בתחנה אחת, בבת ים. אם מישהו צריך לשלם בתפקידו שישלם, ואם מישהו לא עושה את עבודתו שילך הביתה".

נציג המנהיגות הרוחנית, קייס אליאס סמאי, סיפר כי נועד עם חלק ממארגני המחאה ופעילי הקהילה, שהחליטו "כן למחאה ולא לאלימות". לדבריו, "יהודי אתיופיה הם יהודים ציונים. הדור שלנו הוא חלק מההוויה הישראלית". עם זאת, הסביר סמאי כי "לא היינו צריכים למצוא את עצמנו עם מחאה מיותרת, אם לא היינו חווים את האלימות המיותרת כמו שחווה יהודה". הפעיל קרא לשוטרים לגלות "רגישות ואיפוק", והוסיף: "אני מקווה שזו תהיה המחאה האחרונה שלנו".

מסיבת העיתונאים לקראת הפגנת יוצאי העדה האתיופית במחאה על הריגתו של יהודה ביאדגה, 29 בינואר 2019. אבי כהן
"כן למחאה ולא לאלימות". מסיבת העיתונאים, היום/אבי כהן

"אלימות משטרתית היא נורמה שגויה, היום זה יהודה ומחר זה אחי. צריך להבין שמשטרה זה גוף שצריך להגן ולשרת אותנו. לא ייתכן שאימא מתקשרת לבקש עזרה ובמקום זה היא מקבלת לוויה", אמרה רחל יוסף, ממארגנות המחאה. "צריך להבין שהליקויים האלה קורים ערב ערב. כמעט כל יום אפשר להיתקל בנער שמספר שיש לו מפגש עם שוטרים שמבקש קבלה על נעליים חדשות, או נייד שיש להם".

"צריך לשים לזה סוף", הדגישה יוסף. "אי אפשר שנעשה הכול למדינה וכשנחזור הביתה נהיה חשופים, ונצטרך ללכת ליד מצלמות כדי שנוכל להוכיח ששוטרים פגעו בנו ולא להיפך". לדבריה, "המחאה היא כדי שהמשטרה תהיה טובה יותר. לא ייתכן שבארץ זבת חלב ודבש נאכל מרור".

ארדן: "כולי תקווה שהמחאה תסתיים בצורה מכובדת וראויה"

כעשרת אלפים בני אדם צפויים להפגין במחאה על מותו ביאדגה, שנורה בידי שוטר בבת ים לפני כשבועיים. על פי המתווה שאישרה המשטרה, המפגינים יתכנסו במתחם עזריאלי בשעה 15:00, ויצעדו לכיוון כיכר רבין, שם תתקיים העצרת המרכזית. אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב שגויסו מרחבי הארץ יוצבו לאבטח את האירוע.

במהלך ההיערכות להפגנות אמר השר לביטחון פנים גלעד ארדן כי "כבר בתחילת השבוע הנחיתי שכל השוטרים שיוצבו לאבטחת המחאה יצוידו במצלמות גוף, על מנת לאפשר מחאה הולמת ולעודד מתינות. כמו כן, הנחיתי לקיים שיחות מקדימות עם הנהגת הקהילה ומארגני המחאה לשם הרגעת הרוחות והדגשת השותפות בין משטרת ישראל לקהילת יוצאי אתיופיה. כולי תקווה כי המחאה תסתיים בצורה מכובדת וראויה".

במשטרה חוששים מהשיח המתפתח ברשתות החברתיות, שם נשמעות קריאות לפגוע פיזית בשוטרים ובכלל זה לירות לעבר תחנות משטרה. בתגובה נערכים כוחות המשטרה לתרחישי קיצון מסוג זה, ואף הזהירו את ציבור המפגינים כי תרחיש כזה "הוא חמור ביותר והמשטרה תגיב לו בעוצמה רבה ביותר".

(עדכון ראשון: 13:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully