וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה סנקציות על ונצואלה: "כל האופציות על השולחן"

29.1.2019 / 7:40

היועץ לביטחון לאומי ושר האוצר הכריזו על הקפאת נכסיה של המדינה בגובה שבעה מיליארד דולר, כל עוד נשיא ונצואלה מדורו לא מפנה את מקומו. בולטון נימק את הטלת הסנקציות בכך ש"מדובר באינטרס הלאומי של ארה"ב". מדורו תקף: "הבית הלבן הם כמו הקו קלוקס קלאן"

נתניהו הורה להכיר באופוזיציה בוונצואלה כממשלה המקובלת במדינה/צילום: לע"מ

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, ושר האוצר, סטיב מנוצ'ין, הודיעו אמש (שני) במסיבת עיתונאים על הטלת סנקציות נגד חברת הנפט הלאומית של ונצואלה. כמו כן, השניים הורו להקפיא נכסים של המדינה בגובה שבעה מיליארד דולר, כל עוד הנשיא הנוכחי ניקולס מדורו לא מפנה את מקומו, ואף קראו לצבא להפנות גב לממשל הנוכחי בקראקס.

מנוצ'ין הבהיר כי הנכסים שהוקפאו יועמדו לרשות מנהיג האופוזיציה, חואן גוואידו, אם יושלמו חילופי השלטון במדינה, ואילו היועץ לביטחון לאומי נימק את הטלת הסנקציות בכך ש"מדובר באינטרס הלאומי של ארצות הברית". בולטון הזהיר את ונצואלה כי "כל ניסיון לפגוע בדיפלומטים המדינה, או לנקוט באלימות כלפי גוואידו, "ייתקלו בתגובה משמעותית". עם זאת, הוא נמנע מלציין מה תהיה התגובה האמריקנית במקרה שכזה. "כל האופציות על השולחן", אמר.

לקריאה נוספת בנושא
אחרי ארה"ב: נתניהו הורה להכיר באופוזיציה בוונצואלה כממשלה במדינה
הפיכות ובחישות: ההיסטוריה המדממת של ארה"ב באמריקה הלטינית
דיווח: רוסיה שלחה שכירי חרב לוונצואלה כדי להגן על הנשיא מדורו

היועץ הביטחון של ארצות הברית ג'ון בולטון ושר האוצר סטיב מנוצ'ין במסיבת עיתונאים בה הכריזו על סנקציות נגד ונצואלה, 28 בינואר 2019. רויטרס
מנוצ'ין ובולטון, אמש/רויטרס

עוד הוסיף היועץ לביטחון לאומי, כי ישנם גנרלים בצבא ונצואלה אשר התחייבו בשבוע שעבר לעמוד לצדו של מדורו, וכעת מנהלים מגעים עם האופוזיציה. הוא האשים את מדורו בכך שהוא "אפשר לאויבים של ארצות הברית לחדור לוונצואלה", לרבות איראן וקובה, והבהיר כי הדבר "מהווה איום אסטרטגי".

מדורו, מצדו, תקף את ארצות הברית בנאום בוטה בקראקס. "מעולם לא היה ניסיון הפיכה גלוי מצד וושינגטון. בולטון ביקש היום לבצע הפיכה במהלך נואש. בולטון מעליב את החיילים של ונצואלה". לדברי מדורו, "אין גבול לחבורה הקיצונית ששולטת בבית הלבן, הם כמו הקו קלוקס קלאן".

עוד באותו נושא

הכל החל באיום של טראמפ: כך נולד המבצע נגד נשיא ונצואלה

לכתבה המלאה
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו במסיבת עיתונאים בקראקס, 25 בינואר 2019. רויטרס
מדורו במסיבת עיתונאים בקרקאס/רויטרס

במועצת הביטחון של האו"ם נערך ביום ראשון דיון על המצב בוונצואלה לבקשת וושינגטון. שר החוץ של מדורו, חורחה ארזה, אמר כי הממשלה לגיטימית וכי המדינה לא תיכנע ללחץ לקיים בחירות חדשות. "אף אחד לא יציב לנו אולטימטומים או יגיד לנו אם לקיים בחירות או לא".

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, יזם את הדיון וקרא לחברות מועצת הביטחון לבחור צד. הוא תקף את רוסיה ואת סין בשימור משטרו של מדורו ואמר כי "הגיעה העת לתמוך בעם בוונצואלה" באופן מידי. "לא עוד דחיות, לא עוד משחקים. או שאתם עומדים לצד כוחות החירות, או שאתם יחד עם מדורו והכאוס שלו", אמר השר .

דיון במועצת הביטחון של האו"ם בנושא ונצואלה, 26 בינואר 2019. רויטרס
דיון במועצת הביטחון של האו"ם בנושא ונצואלה, יום שבת האחרון/רויטרס

הנספח הצבאי של ונצואלה בארצות הברית, קולונל חוזה לואיס סילבה, ערק בסוף השבוע האחרון ממשטרו מדורו במקביל לצמצום היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. זאת אחרי ההכרה של וושינגטון ומדינות רבות באזור בגוואידו כנשיא הזמני בשל התנגדותן לשלטונו של הנשיא הסוציאליסטי, שזכה בכהונה שנייה בשנה שעברה תוך טענות נרחבות לזיופים ובזמן שארצו סובלת מהמשבר הכלכלי החריף בתולדותיה.

במקביל, פג האולטימטום בן 72 השעות שהציב מדורו לאנשי השגרירות האמריקנית לעזוב את המדינה, אחרי שהכריז על ניתוק היחסים ברביעי בשבוע שעבר. עם זאת, מדורו, שקיבל בסוף השבוע אולטימטום משלו מצד האיחוד האירופי להכריז על בחירות חדשות בתוך שבוע אחרת יכירו בגוואידו, ריכך את דרישתו שעל כל אנשי הסגל לעזוב עד יום שבת האחרון.

במקום זאת, שתי המדינות ינסו להגיע להסדר להחלפת השגרירויות במשרדי אינטרסים בתוך 30 ימים. זאת בדומה לדרך שבה התנהלו היחסים הדיפלומטיים בין קובה לארצות הברית במשך עשורים רבים. ללא הסכם, יתר אנשי הסגל הדיפלומטי יעזבו את שתי המדינות והנציגויות בוושינגטון ובקראקס ייסגרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully