וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיכות ובחישות: ההיסטוריה המדממת של ארה"ב באמריקה הלטינית

26.1.2019 / 14:10

מהפלישה למקסיקו וסיפוח מה שהיום ידוע כמערב ארצות הברית, ועד התמיכה במנהיג האופוזיציה של ונצואלה. ב-200 השנים האחרונות וושינגטון הרבתה להתערב במתרחש במדינות אמריקה הלטינית, קצת בגלל אידיאולוגיה, הרבה בגלל כסף

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ההתנגשות בין נשיא ונצואלה ניקולס מדורו לארצות הברית, שהכירה ביריבו חואן גוואידו כנשיא הזמני, היא רק אחת מפעמים רבות בהן הסתבכה וושינגטון בהתערבות באזור, אם מדינית ואם צבאית.

מאז שהנשיא האמריקני ג'יימס מונרו הכריז על מעין חסות על האזור בתחילת המאה ה-19, במה שכונה מאז "דוקטרינת מונרו", ארצות הברית קשרה עצמה בעניינים היומיומיים של מדינות אמריקה הלטינית, לעתים קרובות בשם האינטרסים המסחריים של צפון אמריקה, או כדי להגן על מנהיגים מפני כוחות סוציאליסטיים.

המעורבות הצבאית של ארצות הברית באמריקה הלטינית הסתיימה לאחר תום המלחמה הקרה, אם כי ארצות הברית הואשמה בכך שהעניקה גיבוי בשתיקה לניסיון ההפיכה בוונצואלה ב-2002 ובהונדורס ב-2009. תמיכתו של ממשל טראמפ בגוואידו, מחזירה את ארצות הברית למקום אסרטיבי יותר בהתנהלותה מול אמריקה הלטינית, יותר מכפי שהיה במשך שנים ארוכות.

עוד בוואלה! NEWS:
משבר היחסים מעמיק: טראמפ הורה לדיפלומטים לעזוב את ונצואלה
דיווח: רוסיה שלחה שכירי חרב לוונצואלה כדי להגן על הנשיא מדורו
המהנדס שרוצה להציל את ונצואלה מציפורני הרודנות

הפגנה בקראקס, נגד נשיא ונצואלה ניקולס מדורו  24 בינאור 2019. רויטרס
הפגנות בוונצואלה, השבוע/רויטרס

1846: ארצות הברית פולשת למקסיקו ומשתלטת על מקסיקו סיטי שנה אחר כך. הסכם שלום שנחתם ב-1848 מעניק לארצות הברית יותר ממחצית השטח המקסיקני, עליו יושב מרבית החלק המערבי של ארצות הברית.

1903: בעקבות סירוב קולומביה לתנאים שהציבה ארצות הברית לחפירת תעלת פנמה, תומכת וושינגטון באליטות המקומיות שניסו להציג עצמאות לפנמה. ארצות הברית הייתה הראשונה להכיר במדינה החדשה.

1903: קובה וארצות חותמות על הסכם המאפשר שליטה כמעט מוחלטת בענייניה הפנימיים של קובה. ארצות הברית מקימה בסיס ימי במפרץ גואנטנמו.

תחילת המאה ה-20: ארצות הברית מתערבת באופן תדיר במתרחש במדינות מרכז אמריקה ובאיים הקריביים במהלך הרבע הראשון של המאה, לעתים קרובות כדי להגן על האינטרסים העסקיים של ארצות הברית, ברגעים של חוסר יציבות פוליטית.

עוד באותו נושא

משבר היחסים מעמיק: טראמפ הורה לדיפלומטים לעזוב את ונצואלה

לכתבה המלאה
חייל אמריקני בבסיס אמריקני בגואנטנמו קובה – 13 במאי 2008. AP
חייל אמריקני בבסיס בקובה ב-2008/AP

1914: חיילים אמריקניים משתלטים על הנמל המקסיקני בוורקרוס למשך שבעה חודשים, בניסיון להשפיע על התפתחויות המהפכה המקסיקנית.

1954: נשיא גואטמלה, ג'ייקובו ארבנז, מודח בהפיכה הנתמכת על ידי ה-CIA.

1961: הפלישה למפרץ החזירים בקובה נכשל, וארצות הברית לא מצליחה למוטט את משטרו של פידל קסטרו. וושינגטון ממשיכה במאמצים להתנקש בקסטרו, ולהפיל את משטרו. הפלישה בוצעה על ידי חיילים קובניים שאומנו והודרכו על ידי ה-CIA.

1964: הנשיא הברזילאי השמאלני ז'ואאו גולאר מודח בהפיכה בגיבוי ארצות הברית. במדינה מוקמת ממשלה צבאית שהחזיקה מעמד עד שנות השמונים.

1965: כוחות ארצות הברית נוחתים ברפובליקה הדומיניקנית ומתערבים במלחמת האזרחים במדינה.

שנות ה-70: ארגנטינה, צ'ילה ומדינות דיקטטוריות נוספות בדרום אמריקה פותחות ב"מבצע קונדור", במטרה לרדוף ולחסל מתנגדי משטר. המבצע התרחש בתמיכתה של ממשלת ארצות הברית.

משמאל: גנרל חורחה וידלה, דיקטטור ארגנטינאי. Keystone, GettyImages
הדיקטטור הארגנטיני חורחה רפאל וידלה. מבצע לחיסול מתנגדי משטר/GettyImages, Keystone

שנות ה-80: ממשל רייגן תומך בכוחות אנטי-קומיניסטיים שפועלים נגד החזית הסנדיניסטית בניקרגואה. ארצות הברית מממנת צבא שכירי חרב שלחמו מלחמת גרילה נגד הממשלה הסנדיניסטית השמאלית.

1983: כוחות ארצות הברית פולשים לאי הקריבי גרנדה אחרי שהממשלה הואשם בשיתוף פעולה עם קובה הקומוניסטית.

1989: ארצות הברית פולשת לפנמה, כדי להדיח את מנואל נורייגה, השליט הצבאי של המדינה.

1994: פלישה בראשות ארצות הברית להאיטי, שנועדה להפיל את הממשל הצבאי שהוקם במדינה בהפיכה ב-1991 בה הודח הנשיא ז'אן-ברטראן אריסטיד. בעקבות שיגור הכוחות הצבאיים מארצות הברית מוחזר אריסטיד לשלטון.

2002: נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס מודח ליומיים לפני שהוא מצליח לחזור לשלטון. הוא ובני בריתו מאשימים את ארצות הברית בתמיכה שבשתיקה בניסיון ההפיכה.

2009: נשיא הונדורוס מנואל זלאיה מודח על ידי כוחות צבא. ארצות הברית מואשמת בהחרפת המצב, בכך שלא גינתה את ההפיכה.

אזרחי ונצואלה מפגינים כדי לקבל מידע על מצבו הרפואי של הוגו צ'אווס. קראקס, פברואר 2013. AP
הפגנות בוונצואלה לפני מותו של צ'אווס, ב-2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully