וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: רוסיה שלחה שכירי חרב לוונצואלה כדי להגן על הנשיא מדורו

25.1.2019 / 22:33

גורמים המקורבים לחברה החשאית וגנר דיווחו כי בימים האחרונים נשלחו לוחמים להגנה על המנהיג המבודד. זאת בצל האיומים של ארה"ב לפעול נגד הנשיא הסוציאלסיטי אחרי ההכרה במנהיג האופוזיציה. במוסקבה לא הגיבו

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

שכירי חרב רוסים נשלחו לוונצואלה בימים האחרונים כדי להגן על הנשיא ניקולס מדורו - כך אמרו שני גורמים המקורבים לכוחות המשתייכים לחברה החשאית המכונה "וגנר". גורם שלישי אמר כי אכן יש כוח של שכירי חרב בוונצואלה, אולם הוא לא יודע מתי הם הגיעו ומה תפקידם.

הגעתם של שכירי החרב מגיעה בעקבות האיומים של ארצות הברית לפעול נגד הנשיא הסוציאלסיטי אחרי ההכרה במנהיג האופוזיציה חואן גוואידו כנשיא הזמני. רוסיה, שמגבה את הממשלה הסוציאליסטית של מדורו במאות מיליארדי דולרים, הבטיחה השבוע לעמוד לצדו אחרי הפגנות האופוזיציה נגד מדורו וההכרה בגוואידו כנשיא הזמני על ידי ארצות הברית ומדינות רבות באזור ובמערב.

לקריאה נוספת בנושא
משבר היחסים מעמיק: טראמפ הורה לדיפלומטים לעזוב את ונצואלה
רוסיה מזהירה את ארה"ב: התערבות צבאית נגד ונצואלה תהיה קטסטרופה
עם התקוממות בעם ותמיכה מהשכנות: התסריט שעשוי להציל את ונצואלה

נשיא רוסיה פוטין ונשיא ונצואלה מדורו במוסקבה, 5 בדצמבר 2018. רויטרס
פוטין ומדורו בקרמלין, בחודש שעבר/רויטרס

מנהיג יחידת קוזאקים המקושרת לרוסיה, יבגני שבייב, סיפר כי שמע שייתכן שבוונצואלה נמצאים 40 שכירי חרב רוסים. עם זאת, גורם נוסף טען כי מספרם נמוך יותר. משרד ההגנה הרוסי ומשרד המודיעין בוונצואלה לא הגיבו לפרטים. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר בתגובה כי "אין בידינו מידע כזה".

על פי ראיונות שערכה סוכנות הידיעות רויטרס עם עשרות שכירי חרב ומקורביהם, מרביתם הם אנשי צבא לשעבר, שסייעו בחשאיות בלחימה בסוריה. לדברי שבייב, אנשי "וגנר" טסו לוונצואלה בתחילת השבוע, יום או יומיים לפני שהחלו הפגנות האופוזיציה במדינה. הם עלו על טיסות מיוחדת שנחתו בהוואנה, ומשם הועברו לטיסות מסחריות לוונצואלה. קובה, בת בריתה של ההנהגה הסוציאליסטית בוונצואלה בשני העשורים האחרונים, טרם הגיבה לטענות אלו.

הרשויות בוונצואלה הודיעו כי סיכלו ביום שני ניסיון מרד על ידי קציני צבא כקילומטר מהארמון הנשיאותי בקראקס. מדורו, יורשו של הוגו צ'אבס, יוצא לרחובות בזהירות מוקפדת, מאז שהציבור החל לבקר את מדיניותו.

עוד באותו נושא

המהנדס שרוצה להציל את ונצואלה מציפורני הרודנות

לכתבה המלאה
חואן גאידו מנהיג האופוזציה מכריז על עצמו כנשיא המדינה במקום מדורו במהלך עצרת בקרקס 23 בינואר 2019. רויטרס
גוויאדו מכריז על עצמו כנשיא הזמני, השבוע/רויטרס

אחד משני הגורמים הרוסים, אמר כי שכירי החרב הגיעו לפני הבחירות לנשיאות בחודש מאי אשתקד, אך יחידה נוספת הגיעה "לאחרונה". כשנשאל אם פריסת הכוחות קשורה להגנה על מדורו, ענה כי "יש קשר ישיר". שכירי החרב לא טסו לוונצואלה דרך מוסקבה, אלא ממדינות אחרות שם ביצעו משימות, הוסיף. גורם שלישי, המקורב לאנשי "וגנר", אמר כי הכוחות נמצאים במדינה, אך אינו יכול לספק פרטים נוספים. "הם לא הגיעו בהמוניהם", ציין.

נתוני מעקב טיסות הראו כי כמה מטוסים השייכים לממשל הרוסי נחתו בוונצואלה או בסמוך אליה במהלך השבועות האחרונים. עם זאת, אין עדות כי הטיסות מקושרות לשכירי חרב של הצבא. על פי הנתונים, מטוס מסוג אילושין-96 נחת בהוואנה בערב יום רביעי, לאחר שהמריא ממוסקבה וטס דרך סנגאל ופרגוואי. ממידע שזמין לציבור נמצא כי המטוס נמצא בבעלות מחלקה של ממשל רוסיה. במהלך חודש דצמבר האחרון, נרשמו תנועות של שלושה מטוסים רוסיים לכיוון קראקס.

נשיא ארה"ב טראמפ במטה הפנטגון, ארלינגטון, וירג'יניה, 17 בינואר 2019. רויטרס, רויטרס
מכיר בגוויאדו כנשיא הזמני. טראמפ/רויטרס, רויטרס

רוסיה הזהירה אתמול את ארצות הברית מפני התערבות בוונצואלה, אחרי שהממשל האמריקני הכיר בגוואידו כנשיא הזמני. סגן שר החוץ סרגיי ריבקוב אמר כי תרחיש כזה יהיה "קטסטרופה". מדורו הוא אחד מבעלי בריתה הקרובים של רוסיה, שלפי דיווחים בסוף השנה שעברה שוקלת להקים בסיס צבאי במדינה הדרום אמריקנית.

ריבקוב אמר כי מוסקבה עומדת לצדה של קראקס כדי להגן על ריבונותה של ונצואלה ועל מדיניות "האי-התערבות" בענייניה הפנימיים. הוא הוסיף כי רוסיה צופה שארצות הברית ומדינות אחרות יגבירו את הלחץ שלהן על מדורו, שהוכרז כמנצח בבחירות בשנה שעברה למרות טענות האופוזיציה לזיופים. הוא הזהיר כי צעד כזה יוביל לשפיכות דמים.

תומכי האופזיציה בונצואלה, במהלך הכרזת מנהיג האופוזיציה חואן גאידו כנשיא במקום מדורו 23 בינואר 2019. רויטרס
תומכי מנהיג האופוזיציה בעת הכרזתו, השבוע/רויטרס

בתוך כך, ממשל ארצות הברית הורה הלילה לדיפלומטים ואנשי צוות שאינם חיוניים לשגרירות המדינה בוונצואלה לעזוב את המדינה השסועה. לדברי מחלקת המדינה, ארצות הברית נוקטת בצעדים ביטחוניים בלבד וכי השגרירות בבירה, בקראקס, תישאר פתוחה.

המהלך של ארצות הברית נעשה בצל דחיית ממשלת הנשיא דונלד טראמפ את הצו של הנשיא מדורו, שהורה לכלל הדיפלומטים האמריקנים לעזוב את המדינה עד לסוף השבוע. לדברי הממשל האמריקני, הצו של מדורו אינו חוקי משום שארצות הברית אינה מכירה במדורו כמנהיגה הלגיטימי של ונצואלה, ועל כן אין בידיו את הסמכות לגרש דיפלומטים אמריקנים.

לאחר שטראמפ הכריז שלשום כי מנהיג האופוזיציה - מי שנשבע אמונים והכריז על עצמו כנשיא בעצמו - הוא הנשיא הזמני והלגיטימי של המדינה, החליט מדורו לנתק את יחסיו עם וושינגטון.

(עדכון ראשון: 19:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully