וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריקה דרמטית: הנספח הצבאי של ונצואלה בוושינגטון הכיר בנשיא הזמני

27.1.2019 / 15:17

קולונל חוזה לואיס סילבה פרסם סרטון מהשגרירות ובו קרא לחבריו לכוחות המזוינים לתמוך בגוואידו. "לא אומנו להגן על הממשלה בנשק", אמר. במשרד ההגנה בקראקס כינו אותו בוגד. ארה"ב וונצואלה ינסו להגיע להסכם על השארת צוות דיפלומטי מצומצם

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הנספח הצבאי של ונצואלה בארצות הברית ערק אתמול (שבת) ממשטרו של ניקולס מדורו במקביל לצמצום היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. זאת אחרי ההכרה של וושינגטון ומדינות רבות באזור במנהיג האופוזיציה חואן גוואידו כנשיא הזמני בשל התנגדותן לשלטונו של הנשיא הסוציאליסטי, שזכה בכהונה שנייה בשנה שעברה תוך טענות נרחבות לזיופים ובזמן שארצו סובלת מהמשבר הכלכלי החריף בתולדותיה.

"היום אני מדבר אל העם בוונצואלה, ובמיוחד לאחיי בכוחות המזוינים של האומה, להכיר בנשיא חואן גוואידו כנשיא הלגיטימי היחידי", אמר קולונל חוזה לואיס סילבה בסרטון שהוקלט בשגרירות בוושינגטון, כשהוא יושב לשולחן לצד דגל ונצואלה. "צמרת הצבא והנשיאות מחזיקה את הכוחות המזוינים כבני ערובה. יש רבים, שאינם מרוצים", אמר סילבה. "המסר שלי לכוחות המזוינים הוא - 'אל תפגעו בעם שלכם'. ניתן לנו נשק כדי להגן על האומה שלנו, לעולם לא אומנו לומר: "זה כדי לתקוף את העם שלכם, להגן על הממשלה שבשלטון".

סילבה אמר לרויטרס כי גורם בקונסוליה ביוסטון ואחד אחר בעיר נוספת הכירו גם הם בגוואידו, אבל הוסיף כי הוא הדיפלומט היחיד בוושינגטון שהוא מכיר שנקט צעד כזה. אין לדבריו אימות נוסף. בעוד שבחודשים האחרונים פרצו מרידות קטנות נגד מדורו, לא הייתה כל התקוממות צבאית משמעותית נגדו. הנשיא, שנמצא בשלטון מאז 2013, מאשים את ארצות הברית בתכנון הפיכה נגדו. הנשיא דונלד טראמפ ובכירים אחרים בממשל הזהירו כי "כל האפשרויות מונחות על השולחן".

לקריאה נוספת בנושא:
דיווח: רוסיה שלחה שכירי חרב לוונצואלה כדי להגן על הנשיא מדורו
בתמיכת טראמפ: מנהיג האופוזיציה בוונצואלה הכריז על עצמו נשיא

הנספח הצבאי של ונצואלה בארה"ב מודיע על עריקתו ממשטר מדורו, 26 בינואר 2019. רויטרס
מנסה לגייס תומכים נוספים. הנספח הצבאי של ונצואלה, אתמול/רויטרס

גוואידו בירך את סילבה וקרא לאחרים לעקוב אחריו, ומנגד משרד ההגנה קרא לו פחדן, והציג תמונה שלו שעליה הוטבעה המילה "בוגד" באותיות גדולות ואדומות. דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, גארט מרקיז, אמר כי העריקה היא דוגמה לעיקרון שלפיו "תפקידו של הצבא הוא להגן על הסדר החוקתי, לא כדי להחזיק דיקטטורים ולדכא את עמו. יש לעודד אחרים לעשות את אותו הדבר".

במקביל, פג הלילה האולטימטום בן 72 השעות שהציב מדורו לאנשי השגרירות האמריקנית לעזוב את המדינה, אחרי שהכריז על ניתוק היחסים ברביעי. משרד החוץ בקראקס אמר כי חלק מאנשי הסגל חזרו לארצות הברית ביום שישי, כשוונצואלה החזירה חלק מנציגיה בוושינגטון אתמול.

עם זאת, מדורו, שקיבל אתמול אולטימטום משלו מצד האיחוד האירופי להכריז על בחירות חדשות בתוך שבוע אחרת יכירו בגוואידו, ריכך את דרישתו שעל כל אנשי הסגל לעזוב עד אתמול. במקום זאת, שתיהן ינסו להגיע להסדר להחלפת השגרירויות במשרדי אינטרסים בתוך 30 ימים. זאת בדומה לדרך שבה התנהלו היחסים הדיפלומטיים בין קובה לארצות הברית במשך עשורים רבים. ללא הסכם, יתר אנשי הסגל הדיפלומטי יעזבו את שתי המדינות והנציגויות בוושינגטון ובקראקס ייסגרו.

"נשמור על משרד אינטרסים, עם מינימום של כוח אדם, ומשרד לייצוג של אינטרסים כפי שפעל בקובה. זו דיפלומטיה אמיתית", אמר מדורו בשידור חי עם נערים. "אנחנו לא רוצים להיות מושבה צפון אמריקנית", הוא שר במהלך השידור, שבמהלכו הוא גם הלם בתופים.

לעת עתה, הצוות הנותר יכול לבצע את פעילותו רק בתוך משלחות דיפלומטיות, נאמר בהצהרה של משרד החוץ של ונצואלה. מחלקת המדינה בוושינגטון לא הגיבה בנושא.

עוד באותו נושא

המהנדס שרוצה להציל את ונצואלה מציפורני הרודנות

לכתבה המלאה
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו במסיבת עיתונאים בקראקס, 25 בינואר 2019. רויטרס
לא מוותר על השלטון. מדורו, אתמול/רויטרס

אתמול התקיים דיון סוער במועצת הביטחון של האו"ם על המצב בוונצואלה. שר החוץ של מדורו, חורחה ארזה, אמר כי הממשלה לגיטימית וכי המדינה לא תיכנע ללחץ לקיים בחירות חדשות. "אף אחד לא יציב לנו אולטימטומים או יגיד לנו אם לקיים בחירות או לא".

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, יזם את הדיון וקרא לחברות מועצת הביטחון לבחור צד. הוא תקף את רוסיה ואת סין בשימור משטרו של מדורו ואמר כי "הגיעה העת לתמוך בעם בוונצואלה" באופן מידי. "לא עוד דחיות, לא עוד משחקים. או שאתם עומדים לצד כוחות החירות, או שאתם יחד עם מדורו והכאוס שלו", אמר פומפאו.

רוסיה, שלפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס שלחה כמה מאות שכירי חרב להגנה על מדורו, הזהירה את ארצות הברית מבני התערבות צבאית בוונצואלה. רוסיה, חברה קבועה במועצת הביטחון כמו ארצות הברית, אמרה כי התמיכה הזרה בגוואידו מפרה את החוק הבינלאומי ועלולה להוביל לשפיכות דמים. שגריר רוסיה באו"ם, ואסילי נבנזיה, האשים את וושינגטון בתכנון הפיכה נגד מדורו. לדבריו, המועצה לא הוקמה על מנת לתמוך בשינוי משטר וקרא לדיאלוג כדי למצוא פתרון למשבר.

לצד רוסיה, גם סין, טורקיה, מקסיקו, קובה, איראן, בוליביה, סוריה ומשטרים סוררים נוספים הביעו תמיכה במדורו.

(עדכון ראשון 11:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully