וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמיכת טראמפ: מנהיג האופוזיציה בוונצואלה הכריז על עצמו נשיא

24.1.2019 / 3:00

יו"ר הקונגרס השביע את עצמו כנשיא הזמני בזמן שמאות אלפים הפגינו נגד מדורו הסוציאליסטי. האחרון מסרב להיכנע והודיע על ניתוק היחסים עם וושינגטון וגירוש נציגיה. רוב מדינות האזור הצטרפו לארה"ב. "כל האופציות על השולחן", איים טראמפ. 13 מפגינים נהרגו ביממה האחרונה

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו הכריז אתמול (רביעי) על עצמו כעל הנשיא הזמני במדינה, בזמן שמאות אלפים הפגינו ברחובות נגד הנשיא ניקולס מדורו, הנתון ללחץ בינלאומי הולך וגובר. זמן קצר לאחר ההכרזה, הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא מכיר בגוואידו כנציג הרשמי של המדינה והזהיר את מדורו כי "כל האופציות על השולחן". אל ארצות הברית הצטרפו מרבית מדינות האזור, ובתגובה הכריז מדורו על ניתוק היחסים עמה.

"אני נשבע לקבל לידי את כל סמכויות הנשיאות כדי להבטיח שהשלטון הלא חוקי יסתיים", אמר גוואידו בנאום שבו השביע את עצמו מול קהל תומכיו. הוא אמר כי הוא מוכן להחליף את מדורו בתמיכת הצבא וקרא לקיום בחירות חדשות וחופשיות.

מנהיגי מפלגת השלטון הסוציאליסטית מאיימים להשליך לכלא את מנהיג האופוזיציה, ומדורו, שנשא לאחר מכן נאום משלו בארמון הנשיאות, האשים את מתנגדיו בניסיון הפיכה. הוא קרא לצבא לשמור על אחדות המדינה ועל משמעת, והורה לכל הדיפלומטים האמריקנים לעזוב את המדינה בתוך 72 שעות. עם זאת, גוואידו קרא לשגרירויות הזרות להתעלם מהוראותיו של הנשיא.

המחאה בוונצואלה | כל הכותרות האחרונות
ונצואלה: 25 קצינים נעצרו אחרי שפתחו במרד נגד הנשיא מדורו
מושלך לתוך רכב: מנהיג האופוזיציה של ונצואלה נעצר באמצע הכביש
שופט מבית המשפט העליון של ונצואלה נמלט לארה"ב: "מדורו מתערב בהחלטות"

תומכי האופזיציה בונצואלה, מריעים למנהיג האופוזציה חואן גאידו אשר הכריז על עצמו כנשיא במקום מדורו 23 בינואר 2019. רויטרס
ונצואלה כמרקחה. גוואידו משביע את עצמו, אתמול/רויטרס

עם זאת, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר הלילה כי מדינתו תשמור על יחסים דיפלומטיים עם ונצואלה בתקופת נשיאותו הזמנית של גוואידו. עוד הוסיף השר כי אינו מאמין שבסמכותו החוקית של מדורו לנתק את היחסים עם ארצות הברית. פומפאו קרא לצבא ולכוחות הביטחון בוונצואלה להגן על האזרחים במדינה.

לפי דיווחים שונים, 13 בני אדם נהרגו במחאה נגד הממשלה הסוציאליסטית מאז הלילה הקודם. המפגינים גדשו את הרחובות במזרח הבירה, קראו "הסתלק, מדורו" ו"גאידו, הנשיא", בזמן שנופפו בדגלי המדינה. המשטרה פיזרה גז מדמיע כדי לפזר את המפגינים בכמה אזורים. בסימן לזעם הגובר נגד המשטר הסוציאליסטי, מפגינים בעיר הדרומית פוורטו אורדס הפילו שלשום פסל של המנהיג הקודם הוגו צ'אבז, שברו אותו לשניים והשליכו חלקים ממנו מגשר.

האופוזיציה קיבלה אנרגיות חדשות עם בחירתו של גוואידו בן ה-35 למנהיג הקונגרס שבשליטתה ובשל קבלת הפנים התקיפה שקיבל מדורו עם תחילת כהונתו השנייה על ידי מדינות רבות באזור ובמערב, שסבורות כי שלטונו אינו לגיטימי. עם זאת, כל החלפת שלטון תדרוש את תמיכת הצבא, שנותר נאמן למדורו בשני גלי המחאה הקודמים ובזמן הפירוק המתמשך המוסדות הדמוקרטיים במדינה הדרום אמריקנית.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, 23 דצמבר 2019. רויטרס
הלחץ על שלטונו גובר. מדורו, אתמול/רויטרס

תושבים זועמים הפגינו אמש נגד הממשלה בלפחות 60 שכונות של מעמד הפועלים. לפי ארגון זכויות אדם מקומי, כמה בני אדם נהרגו בעימותים, שמזכירים את הפגנות הרחובות הסוערות נגד הנשיא מלפני שנתיים, אז נהרגו כ-120 איש, וב-2014. ביום שני פתחו קבוצת קצינים זוטרים במרד, אך זה דוכא במהרה.

מדורו הושבע לכהונה שנייה ב-10 בינואר תחת מבול של גינויים מצד מנהיגים רבים באזור ובקהילה הבינלאומית, בעקבות הבחירות בשנה שעברה. ממשלות ברחבי העולם אמרו כי הן לא היו הוגנות וחופשיות והתנערו מהנשיא הסוציאליסטי, שעומד גם בפני המשבר הכלכלי החריף ביותר בתולדותיה. האינפלציה במדינה דרום אמריקנית מגיעה לכמעט 2,000,000%. מדורו מאשים את ארצות הברית וחלק ממדינות האזור בתכנון הפיכה נגדו.

"אמשיך להשתמש בכל הכוח הכלכלי והדיפלומטי של ארצות הברית כדי לדחוף לשובה של הדמוקרטיה בוונצואלה", מסר טראמפ בהצהרה מיוחדת. הוא קרא למדינות נוספות באזור להצטרף למהלך, ורבות מהן נענו בחיוב, בהן ברזיל, קולומביה, צ'ילה, פרו, פרגוואי, גואטמלה, ארגנטינה וקנדה.

הפגנה בקרקס נגד נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו 23 בינואר 2019. רויטרס
מפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בקראקס, אתמול/רויטרס

מקסיקו, שנשיאה אנדרס מנואל לופס אוברדור מסתייג מלחבור למדיניות ממשלות הימין ביבשת, אמרה כי בשלב זה היא לא תשנה את מדיניותה ביחס למדורו. קובה ובוליביה, שבהן נותרו עוד משטרים סוציאליסטיים, הביעו את תמיכתן במשטרו של מדורו.

אחרי ההכרה של טראמפ בגוואידו כנשיא הזמני, הזהיר בכיר אמריקני כי "כל האופציות על השולחן" אם המשטר יפגע בחברי הקונגרס. גורמים אמריקניים אמרו כי הממשל אמר לחברות אנרגיה אמריקניות כי הוא צפוי להטיל סנקציות על הנפט של ונצואלה עוד בהמשך השבוע. בתחילת כהונתו טראמפ העלה את האפשרות לפעולה צבאית נגד מדורו, אך זו נדחתה על ידי בכירים בממשלו ומדינות האזור.

תומכי האופזיציה בונצואלה, במהלך הכרזת מנהיג האופוזיציה חואן גאידו כנשיא במקום מדורו 23 בינואר 2019. רויטרס
תומכי האופזיציה בונצואלה, במהלך הכרזת מנהיג האופוזיציה חואן גאידו כנשיא במקום מדורו 23 בינואר 2019/רויטרס

קלאודיה אולאיזולה, בת 54, צעדה בצ'אקאו, שכונה בבירה המזוהה באופן מסורתי עם האופוזיציה. "אנחנו זקוקים לחופש, אנחנו זקוקים לסילוק הממשלה המושחתת הזו, אנחנו זקוקים לאחדות כדי שיהיה שלום בוונצואלה", אמר אשת המכירות.

"הגענו כדי לתמוך באופוזיציה ולשמור על העתיד של הבן שלי ושל המשפחה שלי, מאחר שאנחנו רעבים", אמר חוזה בריינטוס, בן 31, המוכר חלקי חילוף למכוניות בשכונות העוני במערב העיר.

(עדכון ראשון: 16:45)

אנשים מתאספים לתמיכה במנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו בבוגוטה ב-24 בינואר 2019. רויטרס
תומכיו של גוואידו בבוגוטה, היום/רויטרס
אנשים מתאספים לתמיכה במנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו בבוגוטה ב-24 בינואר 2019. רויטרס
תומכיו של גוואידו בבוגוטה, היום/רויטרס
אנשים מתאספים לתמיכה במנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו בבוגוטה ב-24 בינואר 2019. רויטרס
תומכיו של גוואידו בבוגוטה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully