וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בחירות חפוזות": ניסיון לעצור את המינוי לוועדה לבחירת שופטים

28.1.2019 / 12:21

שלושה עורכים דין בעלי תפקידים בלשכת עורכי הדין בעבר ובהווה עתרו לבג"ץ נגד הבחירות שאמורה לקיים מחר הלשכה, בה ייבחר נציג לוועדה. הבחירות הוקדמו לאחר פרישתו של אפי נוה מהוועדה, ובעתירה קוראים עורכי הדין להמתין עם בחירת הנציג עד אחרי הבחירות לכנסת

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניב מעוז

המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין תבחר מחר (שלישי) את נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים לשלוש השנים הקרובות, זאת על רקע פרשת אפי נוה. עם זאת, עתירה דחופה שהוגשה אתמול לבג"ץ מבקשת למנוע מהלשכה לקיים "בחירות חפוזות" לנציגים חדשים, ולהמתין עד אחרי הבחירות הכלליות בלשכה שייערכו ביוני.

עוד נדרש בעתירה כי שרת המשפטים איילת שקד תשתמש בסמכותה לפי חוק, ותורה על פיזור מוסדות הלשכה ועריכת בחירות חדשות, וכן תכנס בדחיפות את הוועדה לבחירת שופטים, כדי לדון בכללי ניגוד עניינים חדשים עבור נציגי הלשכה בוועדה.

מגישי העתירה הם שלושה בעלי תפקידים בלשכת עורכי הדין בעבר ובהווה: עורכי הדין רדא ענבוסי וערן גולן, שהיו בעבר חברי המועצה הארצית, אך כיום אינם בעלי תפקידים בלשכה, ועו"ד נעמי עיני פלדמן, חברת המועצה הארצית והוועד המרכזי בקדנציה הנוכחית. המועצה הארצית מונה 48 חברים שנבחרים על ידי כלל עורכי הדין, ונהוג להקביל אותה ל"כנסת" של הלשכה, בעוד הוועד המרכזי מונה 16 חברים ומקביל לממשלה.

לקריאה נוספת:
השופט רומז: ייתכנו קשיים בהגשת כתב אישום נגד המעורבים בפרשת נוה
אפי נוה מאיים לתבוע את הדס שטייף: דורש התנצלות ו-5 מיליון שקל
לאחר התפטרות נוה: לשכת עורכי הדין תבחר יו"ר זמני בחודש הבא

בכיר במערכת המשפט במהלך הארכת מעצרו בבית משפט השלום, ת"א 16 בינואר 2019. ראובן קסטרו
על רקע התפטרות נוה, הלשכה נערכת לבחירות. יו"ר הלשכה הקודם/ראובן קסטרו

לפני חודש, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בפרשת ההברחה בנתב"ג, הודיעה נוה על פרישתו מהוועדה לבחירת שופטים. בעתירה מצוטטת הודעת ווטסאפ ששלח בסמוך לכל לחברי הקואליציה הרחבה שלו במועצה הארצית.

"התייעצנו וישבנו הנהגת הלשכה - ראשי המחוזות ויו"ר המועצה - והגענו להחלטה שהדבר הכי נכון לעת הזאת הוא שאפנה את מקומי בוועדה לבחירת שופטים", כתב נוה. "אנחנו סבורים שהדבר הנכון והראוי הוא שדני אליגון, יו"ר מחוז דרום, יחליף אותי בוועדה, ואבי חימי, יו"ר מחוז מרכז, יחליף את דני בוועדה לבחירת שופטים צבאיים (...) נבקש לכבד את ההבנות הנ"ל ולשמור על אחדות השורות ולעמוד כולם מאחורי דני ואבי כמועמדים מוסכמים של כולנו".

עוד באותו נושא

"חשודות, לא קורבנות": ביהמ"ש דן בחשיפת המעורבות בפרשת נוה

לכתבה המלאה
איילת שקד בועידת כלכליסט 31 בדצמבר 2018. קובי ריכטר/TPS, אתר רשמי
דרישה ששקד תורה על פיזור מוסדות הלשכה. שרת המשפטים/אתר רשמי, קובי ריכטר/TPS

עוד הוסיף נוה באותה הודעה: "כמובן שחוה (מרצקי - יו"ר המועצה הארצית של הלשכה, ד"ד) תוציא הודעה רשמית על קיום הליך בחירות כדין ואין כוונה למנוע התמודדות ככל שיש חבר מועצה שיבקש שלא לאמץ את ההבנות הנ"ל. אבל כולנו תקווה שהשיקולים הענייניים שהובילו אותנו במשך כל הקדנציה ימשיכו להוביל אותנו גם עכשיו".

בעקבות הודעתו של נוה, שלחה יו"ר המועצה מרצקי הודעה לכלל חברי הקואליציה, בה נכתב בין היתר: "אני מקווה שכולנו נשכיל - דווקא בעת הזו - לשמור את המסורת שקבענו לנו בקדנציה הזו ולהתאחד סביב מועמד אחד לתפקיד, ונדמה לי שמה שאפי כתב לגבי דני ואבי מדבר בעד עצמו ומצדיק תמיכה של כולנו".

בחודש שחלף מאז, התברר כי נוה חשוד גם בפרשה נוספת - בה קיבל לכאורה שוחד מיני תמורת מינוי שופטת וקידום בעלה של עורכת דין בכירה. נוה התפטר גם מראשות הלשכה, ומי שממלא את מקומו באופן זמני הוא עו"ד אורי קינן. לפי לוח הזמנים שנקבע, מחר אמורה לבחור המועצה הארצית את נציג הלשכה לוועדה לשלוש השנים הבאות, בעוד כשלושה שבועות היא תבחר ממלא מקום קבוע לנוה, וביוני יערכו בחירות כלליות שבהן ייבחרו מועצה ארצית ויו"ר לשכה חדשים.

לא סביר למנות נציג ללשכה כשעדיין מתקיימת חקירה הנוגעת להליך המינוי

ברמה הפורמלית נטען בעתירה כי המועצה הארצית לא שלחה לחברי המועצה את רשימת המועמדים שבעה ימים לפני הבחירות, כפי שנדרש בחוק. אולם, ברמה המהותית טוענים שלושת עורכי הדין העותרים כי אין זה סביר למנות כעת נציג חדש ללשכה שיכהן שלוש שנים מלאות, כשעדיין מתקיימת חקירה משטרה הנוגעת להליך המינוי, ובעיקר - בעיצומו של הליך בחירות כלליות, ורגע לפני הליך הבחירות בלשכה.

"אנו מצויים כעת בעיצומה של מערכת בחירות לכנסת, בעוד חמישה חודשים אמורות להתקיים בחירות ללשכת עורכי הדין, ללשכה אין כרגע יו"ר קבוע ומערכת הבחירות בתוך הלשכה לתפקיד יו"ר, שנבחר על ידי אותו גוף - המועצה הארצית - מצויה בעיצומה", נכתב. בהמשך הוסיפו העותרים: "בימים אלה נעשה סחר מכר פוליטי בין חברי המועצה הארצית בין תפקיד ממלא מקום יו"ר הלשכה בתמורה לנציג השלכה בוועדה, וגם מטעם זה אין לקיים את הבחירות במועדן". אתמול, לאחר קבלת העתירה, הורתה השופטת דפנה ברק ארז למועצה הארצית להגיש תגובה קצרה לעתירה עד היום ב-16:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully