וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפגנות, הרקטה ו"האוצר המודיעיני": הלחץ של חמאס לקבלת הכסף הקטארי

13.1.2019 / 7:30

הדרג המדיני נדרש להכריע אם להחריף את העימות עם חמאס ולדחות את העברת מיליוני הדולרים, או להעניק אור ירוק לקטאר ולהרגיע את השטח. יום שישי האלים והירי לדרום עלולים לגרור את שני הצדדים למתיחות שלא ברור איך תסתיים. הרמטכ"ל הנכנס מקבל את עזה במצב רתיחה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

מסיבת העיתונאים שערך אמש (שבת) חמאס הוקדשה ברובה להעברת מסרים לרחוב הפלסטיני על מנת להראות שהארגון עדיין בשליטה על הנעשה בשטח הפלסטיני ונערך לבאות. במטרה להוכיח כי ברשותו פרטים על התנהלותו של הכוח המיוחד בחאן יונס, חשפו בחמאס סרטון של ערב המבצע.

התיעוד הציג את החופשיות שבה נע הכוח בשטחי רצועת עזה לאורך זמן, הצביע על עומק החדירה המודיעינית של הכוח ובעיקר - הראה את הלחץ שבו שרוי חמאס ואת גודל מבוכתו מהפרשה כולה. כזכור, הכוח נחשף באקראי ולא מתוך פעולה יזומה של הארגון. ניתן להעריך שכדי לקיים תחקיר מעמיק מסוג זה נערך תהליך למידה בין חמאס לאיראן ולחיזבאללה, שסובלים אף הם מהחדירה של המודיעין הישראלי, כפי שבאה לידי ביטוי למשל במבצע "מגן צפוני". אך ספיחי הפרשה הזו הם לא מקור הדאגה היחידה של החמאס ברצועת עזה אלא מיליוני הדולרים מקטאר שישראל משהה את העברתם.

עוד בוואלה! NEWS:
במכוניות מוסוות, בלב עזה: כך נחשף הכוח של סא"ל מ' בחאן יונס
איזנקוט על התבססות איראן בסוריה: "סולימאני משחק במגרש שבו הוא חלש"
כל האמת בפרצוף: הרמטכ"ל שלא יפחד לשנות סדרי עולם

גז מדמיע נורה לעבר מפגינים סמוך לגדר בגבול רצועת עזה ב-11 בינואר 2019. רויטרס
אלפי משתתפים לקחו חלק בהפגנות. גבול רצועת עזה, ביום שישי האחרון/רויטרס
השאלה שריחפה מעל גדר המערכת לאורך 64 קילומטרים היא אם חמאס ירסן את ההפגנות האלימות ביום המבחן השבועי, או ישחרר את הציבור לעשות ככל העולה על רוחו

אף גורם מדיני לא אישר באופן רשמי כי ממשלת ישראל מעכבת את העברת מיליוני הדולרים מקטאר לידי חמאס ברצועת עזה, שנועדו לייצב את מצבה ולשלם את משכורות פקידי חמאס, הגננות, המורים והרופאים שבחר חמאס ושאישרו בישראל. אולם, לכל השחקנים בסיפור הזה היה ברור כי אם מנהיגי הארגון לא ירסנו את ההפגנות על הגדר ביום שישי - הדולרים לא יועברו. השאלה שריחפה מעל גדר המערכת לאורך 64 קילומטרים ברצועת עזה היא אם חמאס ירסן את ההפגנות האלימות ביום המבחן השבועי, או ישחרר את הציבור לעשות ככל העולה על רוחו. בניתוח התנהגותם של יותר מ-13 אלף הפלסטינים שלקחו חלק בהפגנות ביום שישי ברור כי אין תשובה חד משמעית.

השידור החי הפלסטיני העביר בסוף השבוע תמונת מצב ברורה מאוד: אלפי משתתפים לקחו חלק בהפגנות האלימות בכמה מוקדים ונקטו בהן בשיטות פעולה שונות. באחת מהן, צעדו נשים עם דגלים עד לאזור המרחב הביטחוני, כמאה מטרים מהגדר, התגרו בכוחות וחזרו לאחור. בשיטה נוספת, שכבו צעירים בשוחות שנחפרו מבעוד מועד סמוך לגדר המערכת. כשזיהו שהעשן נע לכיוון עמדות הצלפים של צה"ל ויוצר מיסוך, או שהסיור הצה"לי לא עצר והמשיך למוקד הבא, החליטו לרוץ ולחבל בגדר. בשלושה מקרים הצליחו לחדור לשטח הישראלי, הצטלמו ונסוגו חזרה לרצועה ללא פגע.

עוד באותו נושא

בתגובה לשיגור רקטה לעוטף עזה: צה"ל תקף מטרות ברצועת עזה

לכתבה המלאה
פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
פלסטינים בתור לחלוקת הכסף, בנובמבר/רויטרס

בתום הפגנות יום השישי נפצע חייל צה"ל באורח קל מיידוי אבנים, אישה פלסטינית נהרגה וארבעה פלסטינים נפצעו מאש צה"ל. בכדי להבין מה חשבו במערכת הביטחון על ההתנהלות בצד הפלסטיני, תקף צה"ל עמדת חמאס סמוך לגבול. במילים אחרות: יום שישי הוגדר כאלים וחרג ממה שציפו לו בפיקוד הדרום.

ההכרעה של הדרג המדיני

הדרג המדיני יידרש היום להכריע אם להעניק אור ירוק לקטאר להעברת מיליוני הדולרים לידי חמאס, או שממשלת ישראל מצפה לריסון אקטיבי יותר מצד הארגון.

כוחות הריסון הגיעו לעיתים סמוך לגדר המערכת והרחיקו את המפגינים האלימים, אך כנראה שזה לא הספיק משתי סיבות: ראשית, הג'יהאד האסלאמי אינו מחויב ב-100% לריסון שחמאס מנסה לאכוף. לארגון אין אחריות על הציבור, הוא לא מקבל דולר אחד מהכסף הקטארי ומחפש חיכוך עם צה"ל כדי להצדיק את התשלומים שמגיעים אליו מאיראן.

הסיבה השנייה והעיקרית כורכת בתוכה את התסכול העצום והזעם ברחוב הפלסטיני על רקע המצב הכלכלי. בחמאס חוששים לנקוט ביד קשה, כדי לא להצית את הלהבות נגד משטרו. ההנהגה מעדיפה להסיט את האש לכיוון ישראל והרשות הפלסטינית, מאשר תערער את יציבותה. גורמים מדיניים סבורים כי באפשרותו של הארגון להשליט שקט ללא הפגנות טרור, מטעני חבלה מאולתרים וניסיונות חדירה לשטח ישראל.

הדרג המדיני יידרש היום להכריע אם להעניק אור ירוק לקטאר להעברת מיליוני הדולרים לידי חמאס, או שממשלת ישראל מצפה לריסון אקטיבי יותר מצד הארגון.

איש חמאס במעבר רפיח - 7 ינואר 2019. רויטרס
איש חמאס במעבר רפיח/רויטרס

בתהליך קבלת ההחלטות על ישראל לקחת בחשבון שני תרחישים עיקריים: בראשון, חמאס לא יראה בעין יפה את עיכוב הכסף שמאפשר לו להרים את הראש מעל המים למרות המצב הקשה ברצועה, וישחרר את הרסן למפגינים. התגברות האלימות ושיגורי רקטות יכולים לגרור את שני הצדדים למתיחות שלא ברור כיצד תסתיים.

בתרחיש השני, הדרג המדיני יאשר את העברת הכסף ובכך ישלים עם המציאות על הגדר אך יגרור אחריו ביקורת ציבורית קשה. קשה לראות איך המהלך קורה כשברקע החלה מערכת הביקורת התוססת. מה שכן, לא מדובר בהחלטות של שחור ולבן, מאחר שממשלת ישראל חיה תחת איזונים ובלמים. היא לא מחפשת מסלול התנגשות עם חמאס. לראייה, הדלק הקטארי שנכנס דרך מעבר כרם שלום עבור תחנות הכוח והמפעלים מוגדר כ"קדוש" ואין שום כווננה לפגוע בו.

כך או כך, הרמטכ"ל הנכנס אלוף אביב כוכבי מקבל את הרחוב הפלסטיני ברצועת עזה במצב רתיחה. מהר מאוד הוא ייבחן על ידי הנהגת חמאס שינסו להבין אם הוא מאמץ את המדיניות של קודמו, או שימליץ על מדיניות תגובה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully