וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל האמת בפרצוף: הרמטכ"ל שלא יפחד לשנות סדרי עולם

12.1.2019 / 13:04

גם בתור קצין צעיר הוא לא פחד להיאבק בקונספציה, וביום שלישי ייכנס כוכבי לנעליו של איזנקוט בתקופה רגישה של מתיחות בצפון ובדרום ומערכת בחירות. לצד האיום האיראני, הרמטכ"ל החדש יצטרך להתרגל לנסיגת ארה"ב מסוריה ולטפל גם במשברים הפנימיים בצה"ל

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

אי-שם בשנת 2000, כשצה"ל ניהל קרבות מטווח אפס עם חוליות חיזבאללה לצד התקפות יומיות על המוצבים בדרום לבנון, כינס הרמטכ"ל דאז רב-אלוף במיל' שאול מופז את מפקדי החטיבות השונות. המטרה הייתה לעסוק בלקחים מהפעילות המבצעית נגד חיזבאללה בדרום לבנון, אך גם להתחבר לשטח ולקבל תובנות שניתן לראות רק דרך כוונות הרובה. ברקע ריחפה השאלה על נסיגה חד-צדדית, שיצרה שיח ער בצמרת הצבא.

בכנס הוצגו תחקירים מעמיקים ולאחר מכן התקיים דיון חופשי. לקראת תום הכנס עלו אל הבמה האלופים ולבסוף סיכם הרמטכ"ל את המפגש.

בתום הכנס ניגש אל אלוף גיורא איילנד אלוף-משנה צעיר, אביב כוכבי שמו, שהיה מפקד גזרה בדרום לבנון וביקש לשוחח עמו. איילנד, אז ראש אגף המבצעים במטכ"ל, ניגש לפינה צדדית כדי לקיים את השיחה הקצרה בעמידה ולפתע כוכבי הצנחן הפתיע את איילנד בישירותו. "אתם מפחידים אותי", אמר לו כוכבי. איילנד שאל: "מי זה אתם?". כוכבי השיב: "אתם זה האלופים, חברי המטה הכללי. יש לכם אותן דעות, אתם משתמשים באותם הסברים, באותה שפה ואפילו באותן המטפורות. זה מפחיד". היו אלו דברים חריגים ונועזים מצדו של קצין צעיר, אך איילנד, כפי שכתב בספרו "לא נרדם בלילות", הסכים עם כל מילה.

זה הקצין שיהיה בקרוב הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל. הוא שובר מוסכמות, לא חושש להביט בלבן שבעיניים גם למפקדיו והוא קורץ מהחומר שמשנה סדרי עולם. הניסיון להציג אותו כנסיך שדרכו נסללה ללא שריטות בדרך מגמד את סיפור ההצלחה שלו.

רמטכ"ל גדי איזנקוט ואלוף אביב כוכבי 18 במרץ 2018. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
זה שיוצא וזה שנכנס. איזנקוט וכוכבי/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

שנה אחרי השיחה עם איילנד, התעקש כוכבי, אז מח"ט הצנחנים, מול מפקד פיקוד מרכז אלוף יצחק איתן לאשר לו תכניות יצירתיות לפעולה ברחבי יהודה ושומרון, כשברקע מתחוללת האינתיפאדה השנייה. כוכבי, שנתקל בירי מאסיבי של מחבלים בסמטאות במבצע "חומת מגן", לא חשש ללכת עם הראש בקיר במובן המילולי של הביטוי. הוא אימץ את הרעיון לשבור קירות בפטישים כדי לחצות בית אחר בית עד להגעה אל היעד כדי לאגף חוליות מחבלים ומוקדי טרור. פועלו בראשית האינתיפאדה השנייה הפך למורשת קרב מפוארת. במעשיו הוכיח באותם ימים כי הוא לא רק חצוף בגישה ויצירתי במעשה, אלא נחוש למלא אחר המשימות, לא חושש משינויים וחותר למגע תוך דאגה ואחריות מלאה לחיי פקודיו.

יום שלישי יהיה היום שלו. בשעה 16:00, דקות אחרי שיעזוב את לשכת הרמטכ"ל בקומה ה-14, יחלוף רב-אלוף גדי איזנקוט על משמר הכבוד בבסיס מחנה מטכ"ל וייצא משערי הקריה בתל אביב בפעם האחרונה כרמטכ"ל. באותן דקות יתחיל כוכבי את תפקידו החדש בתור ראש המטה הכללי, גוף שאותו ביקש לשנות עוד לפני שנכנס אליו בתור ראש אמ"ן ומפקד פיקוד הצפון, בתקופה מאתגרת במיוחד.

עוד באותו נושא

סוף כהונת איזנקוט: הרמטכ"ל שהנחית פטיש על הראש של איראן

לכתבה המלאה
מגזין הקוטב הצפוני האוקיינוס הארקטי קוטב רוסיה ולדימיר פוטין משחקי מלחמה. AP
מהאוויר, מהים, מהיבשה ומהסייבר. פוטין בתרגיל צבאי/AP

מי שמציבה את אחד האתגרים הבולטים ביותר היא רוסיה. לא רק בזירה הצפונית, שם לכוכבי יש ניסיון עשיר, אלא גם במרחבים אחרים. מקבילו של כוכבי, גנרל ולרי גרסימוב, עומד בראש צבא רוסיה מאז 2012. הדוקטרינה שעיצב קובעת כי השימוש בכוח הוא המוצא האחרון, ולפניו יש כמה מהלכים סמויים כמו לוחמה פסיכולוגית, יצירת מציאות דומה וזריעת דיסאינפורמציה. עולם של "פייק ניוז" במלוא הדרו. אם לא די בכך אז האזהרה שהשמיע ראש השב"כ נדב ארגמן על האיום שמרחף מעל מערכת הבחירות בישראל היא דוגמה נוספת לאיומים המשתנים.

בין סינוואר לפצ"ן

כוכבי מקבל בירושה צבא בחיכוך כמעט בכל הזירות. ברצועת עזה, לא ברור אם כוכבי יאמץ את מדיניות התגובה הקיימת או ינסה לשנות את היחס להפגנות על הגדר ושיגורי הרקטות לעבר העורף. אם ידגול בהרחקת המערכה נגד החלשים כמו איזנקוט, או שיכוון להתנגשות חזיתית כפי שרצה שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן.

ביהודה ושומרון המצב נפיץ ומתוח ויכול להשתנות ברגע במיוחד על רקע החוליות הרדומות של חמאס שמחכות לפקודה והזדמנות מבצעית. המציאות מול הרשות הפלסטינית רגישה, הסבירות לעימותים גדלה ונדמה הוא יבקש להתעמק בסדרי העדיפויות. צה"ל אימץ בכהונת איזנקוט את הגישה ההומניטארית ששומרת על מרקם החיים, מבודדות עד כמה שניתן את האוכלוסייה שלא מעורבת בטרור מהטרוריסטים ובני משפחותיהם ועושה רושם שמדיניות זו לא תשתנה. בגזרה הזו סובל הרמטכ"ל הנכנס מפערים, מאחר שתפקידיו הקודמים מיקדו אותו ברצועת עזה ובפיקוד הצפון.

מבצע מגן צפוני - 9/12. רויטרס, רויטרס
נסראללה עדיין שותק - וזה מדאיג. חייל בגבול לבנון, בחודש שעבר/רויטרס, רויטרס

בצפון, המוכר לו היטב, טרם הסתיים מבצע "מגן צפוני" לאיתור מנהרות חיזבאללה, שמנהיגו חסן נסראללה עדיין לא הגיב לחשיפת פרויקט המנהרות הסודי על גבול לבנון. ולכן, צה"ל צריך להיות ערוך לכל התפתחות ולהימנע מאירועים טקטיים שיכולים להסתיים בימי קרב.

בסוריה, חזרת כוחותיו של בשאר אסד למעבר קוניטרה ושרידי דאעש במשולש הגבולות בין ירדן, ישראל לסוריה הן הדאגה הפחותה ביחס לנחישות של איראן להמשיך להתבסס בסוריה. זאת בצל המתח בין ישראל ורוסיה לאחר הפלת מטוס הריגול, ונראה שכבר בטווח הנראה לעין יידרש כוכבי לשאלה אם לתקוף או לא בסוריה. ככל שאסד יצליח לשקם את המדינה, לחזק את הגבולות ולבנות מחדש את צבאו, ייסגר בהתאמה חלון ההזדמנויות לתקוף. זאת מציאות שעלולה להשליך גם על חופש הפעולה של חיל האוויר בשמי לבנון.

כחלק מהמערכה החשאית שבין המלחמות (מב"מ), יידרש כוכבי להכריע אם הוא מייצר דוקטרינה חדשה ומפתח יותר כלים חשאיים, וכיצד ינווט את אגף המבצעים שבראשו עומד אחד ממקורביו: אלוף אהרון חליוה, שזכה לשבחים גם מצד ליברמן. בקרוב הוא יתרגל לעובדה שצבא ארצות הברית כבר לא יהיה על אדמת סוריה ויצטרך להחליט אם הוא משלים עם העובדה שמשרד האוצר לא מפצה את צה"ל על ההוצאות הכבדות של כל פעולה. כבר היו לילות בשנה החולפת שהתקיפה עלתה יותר ממאה מיליון שקל בגלל עלות החימושים.

האם יתפתה להיות ראש אמ"ן על? יש מי שסבור שזו שאלה רטורית

כוכבי מתכונן זמן רב לכניסתו לתפקיד. לאורך השנים, מאז היותו מפקד חטיבת הצנחנים, הוא הוכיח כי לעולם לא חשש מתחקור מעמיק, מבחינה יסודית של כלל מצבי הצבירה, מהפכות ורה-ארגון. באגף המודיעין הוא עשה זאת למורת רוחם של ותיקי קהילת המודיעין. ההחלטות שלו התבררו כמהפכות חיוביות. סביר שהוא ייכנס בסערה לתפקיד ויטיל שינויים כבר על ההתחלה בשל היכרותו עם המבנה הארגוני לעומק. שאלת המיליון דולר תהיה האם הוא יתפתה כאקס ראש אמ"ן להיות ראש אמ"ן על כרמטכ"ל? יש גורמים בצמרת צה"ל שטוענים כי מדובר בשאלה רטורית.

אחת המשימות המידיות שלו תהיה הערכת המודיעין השנתית, וברמה הנמוכה יותר הוא יידרש לשקם את מערך המ"מ (מבצעים מיוחדים) שעדיין מלקק את פצעיו לאחר חשיפת הכוח המיוחד בחאן יונס. אלוף ניצן אלון, שמונה לתחקר את התהליכים והמבצעים בתחום המ"מ, טרם סיים את משימות.

תקופת דמדומים פוליטית

מהלך רגיש ולא פחות חשוב יהיה הסדרת הקשר בין לשכת רמטכ"ל ללשכת ראש הממשלה בתקופה שבה אין שר ביטחון במשרה מלאה והקשב נמוך בהתאם. נתניהו עמוס לא רק בפעילות מדינית ענפה ובחקירות, אלא גם שקוע עד צוואר במערכת הבחירות.

בתקופת בחירות, הקבינט הביטחוני כמעט שמשותק לחלוטין ונוטה לקיפאון. כל אחד מחברי הקבינט מעדיף לעסוק בסיכוי שלו לגרוף קולות מהציבור מאשר במהלכים דרמטיים שישפרו את ביטחון המדינה. למרות זאת, אף אחד גם לא רוצה מערכה בזמן קמפיין בחירות, אולם מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר עלול לנסות להמר על כך שיום קרב תוך פתיחת הקלפיות יכול לשחק לטובתו.

כך, למעשה, נוצר מצב שבו כוכבי נכנס לתקופה ללא מערכת תומכת מובהקת ויכול מאוד להיות שכרמטכ"ל הוא יראה במרחב הזמן הזה עת לשינויים, אך לאורך זמן זה יכול להיות מצב מסוכן. תקופה זו תימשך עד שייבחר שר ביטחון חדש, שכיר את התפקיד וייכנס לסוד העניינים. בתקופה הזו כוכבי יהיה מאוד חשוף לציבור ובכלל, כשלא תהיה לו מערכת קשיחה שתגן עליו. לא אחת נדרשו בשנים האחרונות אלופי המטה הכללי והרמטכ"ל בעצמו להתערבות ברורה של שר הביטחון מפני פוליטיקאים מתלהמים ושיח אלים בחברה הישראלית. בתקופת בחירות זה ייראה לגמרי אחרת.

פינוי עמונה 3 בינואר 2019. ניב אהרונסון
הפינוי חשף נקודת תורפה משמעותית. חיילים בעמונה, בשבוע שעבר/ניב אהרונסון

ייצוב לשכתו בא לידי ביטוי גם בנושאים שלכאורה נראים מובנים מאליהם. אחרי התפטרות ליברמן ולפי תאום בין לשכת הרמטכ"ל ללשכת ראש הממשלה, נקבע כי המזכיר הצבאי במשרד הביטחון תא"ל עופר וינטר לא יעסוק במידע מבצעי-אופרטיבי וכי המידע יעבור מלשכת הרמטכ"ל למשרד ראש הממשלה רק באמצעות תת-אלוף אבי בלוט. לא ברור אם ההחלטה קשורה למשקע מהעבר בין תא"ל וינטר לאיזנקוט, אך זו נקודת תורפה רצינית.

בפינוי עמונה היא בלטה במיוחד, ולא בכדי היא הסתיימה בהערה פיקודית של הרמטכ"ל לבלוט, ששכח לעדכן בזמן אמת את הצבא בהוראת ראש הממשלה לעכב את הפינוי. נכון יהיה לחלק את העומסים בין שני המזכירים הצבאיים ויתרה מזאת - לייעל את העבודה הרגישה לפני שיתנוונו. עוד נכונו לשלושת הלשכות הללו אתגרים רבים ועל טעויות ברמות הללו משלמים בביטחון המדינה.
יומיים אחרי כניסתו של כוכבי לתפקיד הוא כבר יישב מול ראש הממשלה ושר הביטחון לדיון ראשון של מבצעים וגיחות (מו"גים). מהלך ראשוני וסמלי לתחילת פעילות מבצעית ענפה של צה"ל גלויה וחשאית.

משחקי המטכ"ל

כוכבי מקבל מטה כללי די מעוצב למשך לפחות עוד שנה. יריית הפתיחה שלו תהיה מינוי מפקד זרוע יבשה, שאליו כפוף אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, במקומו של אלוף קובי ברק. לבקשת הרמטכ"ל הנוכחי הוא נשאר עוד 'קצת-הרבה' בתפקיד אחרי מיזוג מפקדת זרוע היבשה (מז"י) ואגף הטכנולוגיה לוגיסטיקה (אט"ל). הייתה זו החלטה שנויה במחלוקת, בעיקר בגלל השאלה אם מדובר ביעילות כלכלית ומבצעית או בדיוק ההיפך.

הבעיה שנוצרה כתוצאה מהכפיפות הזו היא שאף אלוף ותיק לא היה מעוניין בתקופה הזו לשאת בעול. לפחות אחד כזה שהוצע לו התפקיד וסירב, מצא את עצמו מסיים את שירותו המפואר בצה"ל בפנים חמוצות. למנות אלוף צעיר זו בעיה כי נדרשת סמכות ותיקה מעל ראש אט"ל, אלא אם כן כוכבי רוצה לשנות סדרי עולם.

בין האפשרויות שיעמדו בפניו של הרמטכ"ל החדש הן קידום ראש אט"ל, אלוף איציק תורג'מן, למפקד מז"י ובמקומו ימנה את תת-אלוף איתי וירוב לראש אט"ל. גם ראש המטה של מפקדת זרוע היבשה, תת-אלוף אורי גורדין, עשוי להיות מקודם לאלוף, ותיתכן גם החזרתו של נספח צה"ל בוושינגטון, אלוף מיקי אדלשטיין, לשמש מפקד זרוע היבשה. כך הוחלט בעבר עם בני גנץ, כשהיה נספח צה"ל בוושינגטון, ומונה למפקד מז"י למורת רוחו.

מהלך חיובי ביותר מבחינתו של כוכבי יהיה להחזיר לצה"ל את אלוף יוסי בכר. ההחלטה לסיים את שירותו הייתה טעות, במיוחד כשמביטים ימינה ושמאלה. מוקש רגיש נוסף הוא מינוי ראש מנהל אזרחי. שמו של ראש מטה פיקוד המרכז ומח"ט גולני לשעבר תת-אלוף רסאן עליאן עלה כמועמד מוביל במיוחד.

גיוס נובמבר גולני-גבעתי, בקו"ם תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
מתגייסים לשירות קרבי בבקו"ם, נובמבר/ראובן קסטרו

לצד זה יידרש אביב כוכבי כבר בראשית כהונתו לעסוק בתכנית הרב-שנתית של צה"ל, הישנה והחדשה. 2019 היא השנה האחרונה בתכנית הרב שנתית "גדעון". כוכבי, כסגן רמטכ"ל, עסק בה רבות, אבל בעיקר קיבל אותה כמוצר מוגמר עם שינויים קלים. אם יבצע בעת הקרובה פניית פרסה בנושאים מסוימים יהיה ניתן להבין במהרה היכן היו חילוקי דעות בינו לבין איזנקוט - והיו כאלה.

למרות הביקורת של ניצב קבילות החיילים היוצא, אלוף במיל' יצחק בריק, איזנקוט הניח בראש סדר העדיפויות שלו את מוכנות וכשירות היבשה למלחמה בהשוואה לרמטכ"לים אחרים, והושקעו מיליארדי שקלים באימונים, תשתיות ומלאים. ואולם, די להקשיב לדברים שנאמרו מפי בכירים בטקס הפרידה מבריק כדי להבין שהפצע עוד מדמם. לא ברור אם כוכבי יבצע שינויים בסדרי העדיפויות של בניין הכוח בסדיר, במילואים או ימשיך בתלם, לפחות בשנה הראשונה שלו - 17 שבועות אימונים ו-17 שבועות פעילות מבצעית, למרות משימות הפעילות הביטחון השוטף בכלל הגזרות.

הנושא הכבד הבא הוא האיזון בין כוחות היבשה, חיל האוויר וחיל הים. כוכבי כבר ביקש להשהות את ההחלטה על עסקת הרכש הענקית מארצות הברית של מטוסי קרב, מסוקים, מתדלקים וחימושים מתקדמים גם אחרי שאיזנקוט הציג את מסקנותיו לנתניהו ולליברמן. נכון יהיה שהרמטכ"ל שיתכנן את התכנית הבאה של צה"ל יקבל החלטה על עסקה כזו, שתשפיע בצורה ישירה על דמותו של צה"ל לעשורים קדימה. זו הזדמנות גם לשבור פרדיגמה - לאורך שנים קבילו הרמטכ"לים בהכנעה את המלצות חיל האוויר לגבי עסקאות רכש מטוסים בשל פערי מידע והבנה עמוקה, ולאחר מכן נאלצו להתמודד עם ביקורת פוליטית וציבורית.

משבר קבע

אחת מנקודות התורפה הבולטות בכהונת איזנקוט הייתה מודל משרתי הקבע, שאותו הבין שהוא צריך לשנות תוך כדי תנועה. עוד שנים ייקח לתקן את ההשלכות של המודל והפגיעה בשכבת הסרנים והרבי-סרנים, והמשימה נופלת על כתפיו של כוכבי. הוא יידרש לדאוג שתכניות השירות הקיימות משאירות את המצוינים בצה"ל, משדרגות את איכות כוח האדם הטכנולוגי ומטפחות את מקצועות הלואו-טק. משימה חשובה יותר היא לדאוג שמגמה זו לא תדביק את חילות השדה. כל זאת עוד לפני הטיפול בחוק הגיוס, השלכות קיצור השירות וכדומה.

נקודה נוספת הוא פיקוד העורף. בשנתיים האחרונות בוצעו על ידי מפקד פיקוד העורף אלוף תמיר ידעי שינויים מרחיקי לכת: כתיבת תכניות ומוכנות של פיקוד העורף והרשויות להשפעות המלחמה על העורף, אסונות טבע, ועיסוק עמוק בשגרה תחת איום מתמיד של רקטות וטילים.

למרות זאת, נותר פער אחד בולט מכהונתו של איזנקוט: תר"ש גדעון פסח על העורף על אף שהוא מרכיב קריטי בהצלחה צה"ל במלחמה הבאה. 500 הרקטות ששיגר חמאס ב-44 שעות הן דוגמה קלאסית למה שיתחולל בעימות עתידי יחד עם ממדי הרס שלא נראו כאן מעולם. מתקציב ביטחון של מיליארדי שקלים נדרש להשקיע עשרות מיליוני שקלים קבועים מדי שנה באיכות פיקוד העורף. כוכבי יידרש להסביר כיצד צנח פיקוד העורף לתחתית סדר העדיפויות של המטה הכללי ואם צריך מלחמה עם הרס וחורבן או רעידת אדמה כדי להבין מה נדרש לעשות טוב יותר.

רמטכ"ל הטוויטר הראשון?

התחום הנוסף בעידן של יותר אינטרסים ופחות הסכמים יהיה לפתח את מה שהחל כראש אמ"ן: קשרי החוץ והדיפלומטיה הצבאית, במיוחד כשיהיה ללא שר ביטחון מעליו במשך תקופה ארוכה. לא רק ביחסים עם מדינות ערב אלא בדגש על קשרי צבא-מודיעין עם ארצות הברית ולאחר מכן אירופה. הבעיה היא שהמערכת הביטחונית של בעלת הברית הגדולה ביותר של ישראל נמצאת בתקופת מעבר.

לאחרונה נבחר פטריק מ. שהאנאן לשר ההגנה האמריקני ויו"ר המטות המשולבים הגנרל ג'וזף פ. דנפורד יסיים את תפקידו ובמקומו יכנס הגנרל מרק מיילי, מפקד קרבי בעל ניסיון עתיר מבצעים באפגניסטן ועיראק. כוכבי מדבר אנגלית רהוטה, מבין בגינונים בינלאומיים ויודע איך להפוך את המודיעין הישראלי ליהלומים.

הוא עשוי להיות הרמטכ"ל הראשון שמדבר ישירות ובאופן קבוע לכלל חיילי צה"ל בפרט ולציבור הישראלי בכלל דרך הטוויטר, כמו הגנרלים האמריקנים. כוכבי מבין מאוד את עולם התקשורת ובקיא במתחים שהיא מייצרת. התמורות בחברה הישראלית מחייבות שינויים בגישה של המטה הכללי, אך לא רק בשל אינטרסים מקומיים אלא במיוחד בגלל האינטרסים הישראלים בזירה הבינלאומית.

שר ההגנה הטורקי הולוסי אקר מבקר חיילים טורקים סמוך לגבול סוריה, 31 בדצמבר 2018. AP
המציאות תשתנה אחרי נסיגת ארה"ב. שר ההגנה הטורקי בגבול סוריה, החודש/AP

כוכבי הוא קצין שיודע להקפיד על קוצו של יוד, אך באותה מידה להעניק ולתת. הוא עזב את פיקוד הצפון במרץ 2017 והתמנה לסגן הרמטכ"ל אך תמיד דאג להביט לאחור ולשמור על קשר. הדוגמה הטוב לכך הייתה הקשר החם שלו עם מפקד אוגדה 210 בגבול רמת הגולן, תת-אלוף יניב עשור, הגולנצ'יק. בפברואר 2018 סיים עשור את תפקידו בפיקוד הצפון בטקס שבו השתתפו מאות מפקדים, בני משפחה, חברים וראשי יישובים, אך כוכבי לא יכול להגיע.

בתום הטקס צלצל הטלפון ואחד הקצינים דאג להצמיד אותו למיקרופון. על הקו היה סגן הרמטכ"ל הקפדן והמדוגם שתמיד לובש מדים מגוהצים ושרוכי הנעליים הגבוהות תמיד עומדים בדום. במשך דקות ארוכות הוא הרעיף מחמאות על תא"ל עשור שהסמיק מבושה. על הדרך הוא ריתק קהל שלם שהקשיב לו קשב רב. לכולם היה ברור -הוא הקצין בעל הכישורים והיכולות להפוך לרמטכ"ל הטוב ביותר שהיה פה.

(עדכון ראשון: 15:57 11.1)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully