וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלסטינית נהרגה בהפרות סדר בגבול עזה; צה"ל תקף עמדות חמאס

13 אלף פלסטינים התקהלו בגבול הרצועה לאחר קריאה של הגוף האחראי להשתתפו המונית בתהלוכות. במהלך הפרות הסדר פלסטינית נהרגה בעימותים עם צה"ל וחייל נפצע קל מיידוי אבנים. בתגובה לאירועים האלימים, צה"ל ביצע שתי תקיפות מהאוויר. זאת, ברקע הניסיונות למנוע הסלמה

צילום: נתן לוי

הפרות סדר ברצועה - עדכונים אחרונים:

-13 אלף פלסטינים התקהלו בגבול
-זוהו שלוש חדירות לשטח ישראל
-פלסטינית נהרגה בעימותים עם צה"ל
-חייל צה"ל נפצע קל מיידוי אבנים
-צה"ל תקף שתי עמדות חמאס

ברקע הניסיונות מצד ישראל ומצרים למנוע הסלמה נוספת ברצועת עזה, הפגנות הפלסטינים סמוך לגדר התחדשו היום (שישי) עם יותר מ-13 אלף משתתפים בכמה מוקדים לאורך הגבול. משרד הבריאות הפלסטיני הודיע על מותה של אישה פלסטינית בעימותים עם צה"ל. בתגובה לאירועים האלימים, כלי טיס של צה"ל ביצע שתי תקיפות של עמדות חמאס.

החל משעות הצהריים התקהלו המפגינים כאשר חלקם הבעירו צמיגים, יידו אבנים והשליכו מטענים ורימונים לעבר חיילי צה"ל. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, ההרוגה היא אמל מוסטפא אחמד א-תראסי, בת 43. בנוסף אליה, 25 בני אדם נפצעו, בהם שני עיתונאים וחובש. לפי צה"ל, זוהו שלוש חדירות לשטח ישראל. בדובר צה"ל הבהירו כי "בכלל האירועים החשודים היו במעקב וחזרו לשטח הרצועה באופן מיידי".

בנוסף לכך, חייל צה"ל נפצע באורח קל מיידוי אבנים ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. עוד נמסר מדובר צה"ל כי "הלוחמים מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש".

עוד באותו נושא:
לקראת הסלמה נוספת: חמאס חזר לתקצב את יחידות עפיפוני התבערה
בצל ההסלמה ברצועה: הכסף הקטארי לרצועת עזה לא יגיע השבוע
רקטה שוגרה לעבר שטח ישראל - ויורטה; צה"ל תקף בצפון הרצועה

קרובות משפחתה של הפלסטינית שמתה בהפגנות בגבול מתאבלות. רויטרס, אתר רשמי
קרובות משפחתה של הפלסטינית שנהרגה בהפרות הגבול מתאבלות, היום/אתר רשמי, רויטרס

ההפגנות התקיימו על רקע מאמצי צה"ל לפעול לפי מדיניות הדרג המדיני, לדייק בפגיעות של גורמים אלימים ולמנוע הרוגים כדי לא להביא להסלמה. עם זאת, הצבא נערך בים, ביבשה ובאוויר לכל תרחיש קיצוני.

בשבוע האחרון שרוי חמאס בלחץ במיוחד על רקע העיכוב בהעברת מיליוני הדולרים והלחץ שמפעילה הרשות הפלסטינית על רצועת עזה. חמאס הוריד הילוך בכל הקשור לריסון האזרחים שמתקרבים אל גדר המערכת וחלה התרופפות ביציבות הביטחונית, בין השאר על ידי הפרחת בלונים והעברת אמצעי חבלה דמוי מטוס לא מאויש לצד הישראלי וניסיון לפגוע בגדר.

משלחת ביטחונית מצרית הגיעה אתמול לרצועה, זאת בניסיון למנוע הידרדרות, אחרי שמוקדם יותר השבוע פורסמה בשם הגוף שאחראי לכאורה על ההפגנות קריאה לציבור הפלסטיני להשתתפות נרחבת בתהלוכות. לפי דיווחיים ערביים, משלחת המודיעין המצרית נפגשה עם ראשי הפלגים הפלסטינים בעזה בלשכתו של אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס והודיעה אתמול רשמית על המשך פתיחת מעבר רפיח לשני הכיוונים ללא נוכחות הרשות הפלסטינית. מקור מצרי שצוטט אתמול בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" אמר כי מערכת הביטחון בישראל ביקשה ממצרים להבטיח את הפעלתו מחדש של המעבר מחשש להסלמה ביטחונית ועליית מדרגה בפיגועים נגד ישראל.

הפרות סדר בגבול רצועת עזה ב-11 בינואר 2019. רויטרס
ההפגנות בגבול עזה, היום/רויטרס

בשבועיים האחרונים ניכרה עלייה מחודשת במספר המפגינים ליד הגדר, וביום שישי האחרון נרשמה כבר עלייה ברף האלימות של ההפגנות הללו. בכמה מקומות ניסו פלסטינים לפרוץ את הגדר. יממה לאחר מכן שוגר טיסן נפץ מחובר לבלונים ובהמשך שוגרה רקטה לעבר ישראל. המהלך הזה מתפרש בישראל כניסיון לחמם מחדש את הגזרה מצד חמאס, לנוכח הכישלון המתמשך שלו בשינוי המציאות ברצועת עזה ובשל הישגיו המוגבלים.

בתוך כך, מקורות בעזה דיווחו השבוע כי חמאס נערך לחדש את שיגור בלוני התבערה וכן להשתמש בטכניקות שבהן נהג להשתמש בשבועות שקדמו להסכם עם ישראל על הכנסת הכסף הקטארי. לפני כשבוע נפגשו נציגים של חמאס עם ראשי "יחידת העפיפונים", וכן עם אותם אלה המכנים עצמם "יחידת הצמיגים", ו"יחידת ההונאה הלילית", שנוהגת לבצע פעולות שונות בקרבת הגבול בשעות הלילה, כמו הפגנות וניסיונות לפגוע בגבול. באותה פגישה קיבלו נציגי היחידות הללו תקציב חדש שנועד להיערך לקראת הסבב הבא של ההסלמה.

(עדכון ראשון: 9:54)

הפרות סדר בגבול רצועת עזה ב-11 בינואר 2019. רויטרס
ההפגנות בגבול עזה, היום/רויטרס
יחיא סינואר חמאס בפגישה עם משלחת של המודיעין המצרי בעזה, 10 בינואר 2018. צילום מסך
הנייה במהלך המפגש עם המשלחת המצרית בעזה, אתמול/צילום מסך
עצרת לציון 31 שנה להקמת חמאס בעיר עזה, 16 בדצמבר 2018. רויטרס
חשש מהתעצמות ההפגנות בשל קריאה להגעת המונים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully