וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בחר בתובע הכללי של בוש האב לשמש בתפקיד בממשלו

וויליאם באר אמור להחליף את סשנז ולפקח על חקירת התובע המיוחד, אחרי שהתובע הכללי בפועל נתפס כדמות בעייתית. באר ביקר בעבר את מולר ותמך בהדחת ראש ה-FBI, והדמוקרטים דורשים ממנו להגן על חקירת קשרי טראמפ ורוסיה

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש האב והתובע הכללי וויליאם בר, 1991. AP
כהונה שנייה כתובע כללי. בוש האב ובאר, 1991/AP

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (שישי) כי ימנה את וויליאם באר לתפקיד התובע הכללי. אם הסנאט יאשר את המינוי, תהיה זו כהונתו השנייה של בר בראש משרד המשפטים, אחרי ששימש כתובע הכללי תחת ג'ורג' בוש האב. באר יחליף את ג'ף סשנז, שהודח בחודש. בשיחה עם כתבים בבית הלבן, תיאר טראמפ את באר כמי שזוכה לכבוד רב מצד רפובליקנים ודמוקרטים וכ"אדם נהדר". הוא גם אישר כי ימנה את דוברת מחלקת המדינה, הת'ר נאוארט, כשגרירת ארצות הברית באו"ם במקום ניקי היילי. גם מינוי זה דרוש את אישור הסנאט.

לא ברור מתי ההצבעה על מינוי באר תתקיים, אך אם יקבל את אישור הסנאט הרפובליקני, הוא יחליף את התובע הכללי הזמני מת'יו וויטאקר. האחרון היה בחירה בעייתית מלכתחילה, בשל עמדותיו על חקירת התובע המיוחד רוברט מולר. באר אמור לפקח על החקירה, שהופקעה מידיו של סשנז ועברה למורת רוחו של טראמפ לסגן התובע הכללי רוד רוזנשטיין. זאת הסיבה לקרע בין הנשיא לתובע הכללי הראשון בממשלו, שהיה מתומכיו הראשונים של הנשיא הרפובליקני. סשנז פסל את עצמו מהחקירה מאחר שהוא לא חשף בשימוע שעבר בסנאט את המגעים שקיים עם מוסקבה בעת קמפיין הבחירות ב-2016.

באר הביע ספקות לגבי חלק מהחקירה של מולר, שהיה בעבר תחת סמכותו במשך תקופה מסוימת במשרד המשפטים, ואמר כי הוא מינה יותר מדי תובעים מרקע דמוקרטי וקרא לו לאזן את הצוות שלו. בנוסף לכך, הוא תמך בהחלטתו של טראמפ להדיח את ראש ה-FBI ג'יימס קומי במאי אשתקד - צעד שנחקר על ידי מולר בחשד לשיבוש חקירה מצדו של הנשיא - וגם בחקירתה של המועמד הדמוקרטית לשעבר הילרי קלינטון. הוא אמר כי חלק ממעשיה ראויים יותר לחקירה מאשר אלו שחוקר מולר.

עוד בעולם
כרעו ברך בשורות: מעצר המוני של תלמידים שהפגינו נגד מקרון
סוף עגום: ספינת הפליטים האחרונה בים התיכון משביתה את פעילותה
"המערכה הרביעית": אלפי שוטרים ייפרסו בפריז לקראת חידוש ההפגנות

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ רגע לפני פגישתו עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל בפסגת G- 20 בבואנוס איירס, ארגנטינה 1 בדצמבר 2018. רויטרס
עוד שינויים בצמרת. טראמפ בפסגת ה-G20, שבת/רויטרס

עמדתו הכללית לגבי החקירה של מולר, שנמשכת כשנה וחצי, אינה ברורה, אך הדמוקרטים החוששים מהדחתו של התובע המיוחד דוחקים בבאר להגן עליו. הוא גם ידוע כמי שתומך בגישה המכירה בסמכויות נשיאותיות נרחבות, אולם הוא תואר על ידי ניו יורק טיימס כמי שסבור שבחובתו של תובע הכללי להימנע משיקולים פוליטיים. רבים תוהים מדוע הוא הסכים לשוב לתפקיד.

"על באר להתחייב מפורשות להגן על התובע המיוחד, לפעול בצורה עצמאית מהבית הלבן ולהגן על שלטון החוק", כתב הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלמונטל בחשבון הטוויטר שלו. "על הסנאט לבחון מקרוב את המועמד הזה, בצל דבריו שמצביעים על כך שהוא יותר מעוניין להתחנף לטראמפ מאשר לבחון בצורה אובייקטיבית את החוק ואת העובדות".

גם האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות הביע דאגה מהמינוי, ואמר כי באר עלול להמשיך במורשת של סשנז "העוינת את זכויות האזרח". הוא דחק בתובע הכללי המיועד להגן על שלטון החוק ולא לשמש "זרוע פוליטית" של טראמפ לקידום מהלכים המנוגדים לחוקה.

לעומת זאת, הרפובליקנים היו שבעי רצון מהבחירה. הם הגדילו את הרוב שלהם בסנאט אחרי הבחירות בחודש שעבר, ועל כן צפויים לאשר את המינוי של הנשיא.

עוד באותו נושא

אחרי הבחירות: התובע הכללי התפטר לבקשת טראמפ

לכתבה המלאה

הסנאטור גרהאם הרפובליקני מברך על הבחירה

באר, בן 68, הוא יליד ניו יורק ובוגר אוניברסיטת קולומביה. מאז שעזב את ממשל בוש, שב לעסקיו הפרטיים. הוא שימש במשך עשור יועץ לחברת התקשורת "וריזון". בשנים האחרונות עבד כעורך דין במשרד מוביל בוושינגטון. באר עשה קריירה מרשימה במערכת אכיפת החוק האמריקנית וגם עבד בשורות ה-CIA בזמן לימודי המשפטים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בין 1973 ל-1977.

מינויו של באר מצטרף לשורה ארוכה של חילופים שעשה טראמפ בשנתיים שבהן הוא מכהן. שינוי נוסף צפוי בקרוב בתפקיד ראש הסגל שבו מחזיק ג'ון קלי. קלי בעצמו החליף את ריינס פריבוס, שפוטר על ידי הנשיא בשנה שעברה. לפי רשת CNN, קלי יתפטר בימים הקרובים, אולם בשנה האחרונה דווח פעמים רבות על עזיבתו הצפויה בעוד שבפועל הוא נותר בתפקידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully