וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הבחירות: התובע הכללי התפטר לבקשת טראמפ

7.11.2018 / 21:54

סשנז, שבעבר נחשב לאחד מתומכיו הנאמנים של טראמפ, פסל את עצמו מחקירת המעורבות הרוסית ומאז הפכו היחסים ביניהם לטעונים. למרות שביקר אותו פעמים רבות, טראמפ חיכה עד אחרי הבחירות כדי להראות לו את הדרך החוצה. מכתב הפרישה: "לבקשתך, אני מתפטר". הדמוקרטים מגנים

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

התובע הכללי של ארצות הברית, ג'ף סשנז, התפטר מתפקידו - כך הודיע הערב (רביעי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. את סשנז, שהתפטר לבקשת טראמפ, יחליף באופן זמני ראש הסגל במשרד התובע הכללי - מת'יו וויטאקר. הוא גם יהיה ממונה מעתה על חקירת המעורבות הרוסית ויפקח עליה.

טראמפ הביע פעמים רבות את חוסר שביעות רצונו מסשנז מכיוון שהאחרון פסל את עצמו מטיפול בחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות. הוא עשה זאת לאחר שהתגלה כי הוא נפגש עם השגריר הרוסי לשעבר, סרגיי קיסליאק, מבלי שדיווח על כך. הדבר הזה יצר כדור שלג שהוביל לכך שסגנו של סשנז, רוד רוזנשטיין, מינה את החוקר המיוחד רוברט מולר לטפל בתיק.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ הזהיר את הדמוקרטים: "לא אקבל מצב של חקירה נגדי"
כשהבית לוקח: לא רק טראמפ הפסיד בבחירות האמצע בארה"ב
"אחריות לרצח בנקי": המכתב של פצועי מצעד הגאווה בי-ם נגד אדרי

נשיא ארה"ב טראמפ מברך את התובע הכללי סשנז אחרי השבעתו לתפקיד, פברואר 2017. רויטרס
טראמפ הודיע על החילופים בטוויטר. הנשיא עם סשנז/רויטרס

מאז, האשים טראמפ את סשנז בכך שהחקירה נפתחה באשמתו. הוא כינה אותו "חלש" בטוויטר וביקר אותו בחריפות פעמים רבות. ואולם, הוא נמנע מלפטר אותו בעיקר בגלל רצונו לשמור על אחדות במפלגה הרפובליקנית לקראת בחירות אמצע הקדנציה. טראמפ לא חיכה זמן רב מרגע שהבחירות הסתיימו, והראה לתובע הכללי שלו את הדרך החוצה פחות מ-24 שעות אחרי שנסגרו הקלפיות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

רק לפני שעתיים הוא סירב להשיב במסיבת העיתונאים על עתידו של סשנז, אך עזיבתו של השר סוכמה עוד קודם לכן. סשנז פרסם מכתב התפטרות שנפתח במילים "לבקשת הנשיא, אני מגיש את התפטרותי".

סשנז, סנאטור לשעבר ממדינת אלבמה, היה הסנאטור הראשון שהביע תמיכה בטראמפ במהלך המרוץ לנשיאות, ונחשב לאחד מנאמניו הגדולים ביותר עד לפיצוץ ביניהם. לפי דיווח ברשת CNN, טראמפ אפילו לא התקשר אל סשנז, ומי שהודיע לו על פיטוריו היה ראש הסגל, ג'ון קלי, שהודיע לו על כך בשיחת טלפון הבוקר.

התובע הכללי של אמריקה ג'ף סשנז במהלך מסע"ת וושינגטון, ארה"ב 15 בדצמבר 2017. רויטרס
יחסים טעונים עם טראמפ. סשנז/רויטרס

היחסים בין השניים היו על סף פיצוץ כבר בשנה שעברה. ב"ניו יורק טיימס" דווח בספטמבר 2017 כי כבר בחודש מאי באותה שנה, לאחר המינוי של רוברט מולר, טראמפ כינה את סשנז "אידיוט" ודרש שיתפטר מתפקידו, מפגש שהתובע הכללי הגדיר כ"חווייה המשפילה ביותר" שעבר בחייו הציבוריים. בשיחה עם סשנז הטיח בו הנשיא כי הוא לא נאמן, וכי ההחלטה למנות אותו לתובע הכללי הייתה אחת ההחלטות הגרועות שהוא קיבל. סשנז, הפגוע עד עמקי נשמתו, אמר לנשיא כי בכוונתו להתפטר, ויצא מהחדר. הוא אף כתב מכתב התפטרות, אולם בסופו של דבר הנשיא דחה אותו, לאחר שלפי הדיווח הוא הוזהר על ידי מקורביו מהאפקט שעלול להיות למהלך על הממשל שלו.

בחודש ספטמבר האחרון פורסם ספרו של בוב וודוורד, "פחד", על ממשלו של טראמפ, ובו תוארה מערכת היחסים הטעונה בין השניים. לפי הספר, טראמפ אמר לעוזר לשעבר בבית הלבן, רוב פורטר, כי סשנז הוא "בוגד" על כך שפסל את עצמו מהטיפול בחקירה. עוד נכתב בספרו של וודוורד כי הנשיא לעג למבטא של סשנז ואמר: "האיש הזה מפגר. הדרומי הטיפש הזה... הוא לא יכול להיות אפילו עורך דין של בנאדם אחד באלבמה".

עורך הדין האמריקאי מתיו וויטקר במהלך מסע"ת 26 בינאור 2007. AP
יחליף זמנית את סשנז. ראש הסגל מת'יו וויטאקר/AP

מי שיחליף את סשנז בתפקידו, מת'יו וויטאקר, התבטא בעבר בחריפות כנגד החקירה של רוברט מולר. במאמר דעה שפרסם באתר האינטרנט של CNN בחודש אוגוסט שעבר, הוא כתב כי "אם מולר ירחיב את החקירה שלו כך שתעסוק בעניינים פיננסיים מבלי שיש לו סמכות לכך בכתב המינוי שלו, זה יעלה את החשש שהחקירה של החוקר המיוחד היא פשוט ציד מכשפות".

הדמוקרטים מיהרו לתקוף את המהלך. ג'רי נדלר, המיועד לעמוד בראש ועדת המשפט של בית הנבחרים אחרי שאתמול נטלו הדמוקרטים את הרוב לידיהם, צייץ בטוויטר: "האמריקנים חייבים לקבל תשובות באופן מיידי לגבי הסיבות לפיטורי סשנז. למה הנשיא עושה את השינוי הזה ומי כעת אחראי על החקירה של מולר? אנחנו נדרוש דין וחשבון".

אריק הולדר, התובע הכללי לשעבר בממשל אובמה, תקף את ההדחה: "כל מי שמנסה להתערב בחקירה של רוברט מולר או לשבש אותה חייב לשאת בתוצאות. זה קו אדום, אנחנו מדינת חוק שבה הנורמות לא תלויות באינטרסים של אדם אחד".

מכתב ההתפטרות של ג'ף סשנס לנשיא דונלד טראמפ. -, מערכת וואלה! NEWS
מכתב ההתפטרות של סשנז/מערכת וואלה! NEWS, -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully