וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליטות הסתירה מבית המשפט "ראיית זהב" - והנאשם זוכה

12.11.2018 / 11:22

השופט בדימוס דוד רוזן מתח ביקורת חריפה על פרקליטות מחוז ירושלים, לאחר שמצא כי פרקליטים פעלו שלא לחשוף ראיה מהותית, ואף מסרו דיווחים שגויים לבית המשפט. גילוי הפגמים הוביל לזיכוי הנאשם. הסנגור: "מקווה שבפרקליטות יעשו חשבון נפש"

השופט דוד רוזן בבית המשפט המחוזי תל אביב. יוני 2014. דרור עינב
נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן/דרור עינב

נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, מתח ביקורת חריפה על התנהלות הפרקליטות בתיק שוד. הוא מצא כי פרקליטות מחוז ירושלים הסתירה מבית המשפט ומההגנה "ראיית זהב", שכאשר התגלתה לבסוף הובילה לזיכויו של הנאשם. בנוסף, מצא הנציב כי הפרקליטים מסרו לבית המשפט מידע שגוי.

מדובר בשוד אלים שהתרחש בירושלים ביוני 2013. לפי כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז ירושלים, נכנסו באישון לילה פ', פלסטיני תושב השטחים, לצד שלושה אנשים נוספים שזהותם אינה ידועה לפרקליטות, לביתה של אישה בשנות ה-60 לחייה. ארבעת הפושעים, על פי כתב האישום, איימו על האישה בסכין, היכו אותה ולבסוף נמלטו עם תכשיטים וכסף מזומן בשווי אלפי שקלים.

אחת הראיות החזקות כנגד פ', שיוצג על ידי עו"ד קובי סודרי, הייתה עדותו של מדובב משטרתי שהוצב בתאו. אותו מדובב טען, בין היתר, כי פ' סימן לו בידיו שהיה רעול פנים בעת השוד. מטבע הדברים, סימני הידיים לא יכלו להתבטא בהקלטה מתוך תא המעצר או בתמלול שלה. במהלך הדיונים בבית המשפט התגלה כי בזמן שבו לכאורה "התוודה" פ' בפני המדובב היו שוטרים שתצפתו על התא - אך אף אחד מהם לא ראה סימני ידיים כאלה.

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר במערכת הביטחון: מוצו ניסיונות ההידברות עם תושבי חאן אל אחמר
ההכרעה בידי אבו מאזן: הכסף הקטארי לא ימנע את סבב הלחימה הבא
האלבום שהסתתר מגלה את רגעי האימה: כך הוצתו בתי כנסת בליל הבדולח

דו"ח נציבות הביקורת על הפרקליטות. עיבוד תמונה
דוח נציבות הביקורת על הפרקליטות, פברואר 2018/עיבוד תמונה

הפרקליטות, כך נמצא, נמנעה מלגבות עדות מהשוטרים, ואף הוציאה תעודת חיסיון על מנת למנוע מההגנה לגלות על דבר קיומה של התצפית. הדבר התגלה רק בגלל טעות של קצין חקירות, שחשף בשגגה במהלך עדותו את קיום התצפית. רק בשלב זה הסכימו בפרקליטות לוותר על תעודת החיסיון.

בפרקליטות טענו בפני רוזן כי מדובר במהלך לגיטימי של שינוי ההגנה על החיסיון בהתאם להתפתחויות בתיק - אך הנציב דחה את עמדתם מכל וכל. "אני סבור שנפל פגם חמור בהוראה שלא לחשוף את דבר קיומם של שוטרים שצפוי בזמן אמת על תא המעצר", כתב. "עובדה שהינה, במקרה דנן, בבחינת 'ראיית זהב' עבור ההגנה".

עוד באותו נושא

השיחה שלא תועדה והשקר הגדול: כך הוסתרה האמת בתיק הרצח

לכתבה המלאה

הפגם באמינות לא דווח

טענה נוספת שנבדקה על ידי הנציב התמקדה בהחלטה שהוציא בית המשפט, שהורה לפרקליטות לגלות מידע בדבר קביעות מהימנות של בתי הדין ביחס למדובב במקרים קודמים. תחילה הודיעה התובעת לסנגור סודרי כי "בתיקים בהם העיד המדובב, לא נקבעו ממצאי מהימנות לגביו", ואף חזרה על עמדה זו בפני בית המשפט. בהמשך התגלה כי אמירה זו אינה מדויקת, בלשון המעטה.

מתברר כי בתיק אחר בעבר טען נאשם כי דברים שייחס לו אותו מדובב לא נאמרו על ידו מעולם. השופט העדיף אז את ההקלטה והתמלול - שסתרו את עדותו של המדובב, ומכאן שמצא פגם באמינותו. יתרה מכך, במהלך עדותו של המדובב בבית המשפט בתיק הנוכחי אף נחשף כי גם באותו המקרה שבו עדותו לא התקבלה, דובר על נאשם שכביכול התוודה בפניו באמצעות סימני ידיים. לבסוף, לאחר שבית המשפט הורה על כך מפורשות, נמסר לסנגור כי בעבר נמצא פגם באמינותו של המדובב, אך לא נאמר כי גם באותו מקרה דובר על התוודות באמצעות סימני ידיים.

תא כלא. ShutterStock
הפגם במהימנות המדובב לא דווח/ShutterStock

"לא ניתן להשלים עם מצב דברים זה", כתב רוזן. "יתרה מכך, בירור התלונה העלה כי מזכרו של קצין המדובבים בנושא, שהינו חומר חקירה מהותי, לא הועבר כנדרש וכפי צריך לידיך... באלה הדברים, אין אלא לקבוע כי נפל פגם חמור בהתנהלות הפרקליטות, אשר נמנעה מלקיים החלטות בית משפט, ולא העבירה במועד חומר חקירה מהותי לידי ההגנה".

נוכח הפגמים שהתגלו בבדיקת התלונה המליץ הנציב רוזן לפרקליט המדינה, שי ניצן, "להפיק את הלקחים המתאימים ולרענן ההנחיות הרלוונטיות למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד". עו"ד סודרי, שייצג את פ' והגיש את התלונה לרוזן, מסר בתגובה: "החלטת הנציב מעניקה הצצה למאבק משפטי קשה, ארוך ולעיתים מייאש, של נאשם בודד מול פרקליטות עוצמתית ולמרבה הצער, לא תמיד הוגנת. אפשר רק לקוות שמישהו יעשה שם חשבון נפש של אמת".

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר: "מדובר בתיק משנת 2013. כתב האישום הוגש על סמך חומר הראיות, שכלל בין היתר טביעות כף ידו של החשוד על משקוף הבית בו ארע השוד האלים של הקשישה, אמירות מפלילות של הנאשם בפני המדובב וראיות נוספות. בהכרעת הדין שניתנה בשנת 2015 זיכה בית המשפט את הנאשם ופסק לו פיצוי כספי. כפי שגם ציין הנציב בהחלטתו, חלק מהלקחים כבר הופקו. הפרקליטות תלמד את הדוח באופן יסודי ותשלים את הפקת הלקחים בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully