וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלבום שהסתתר מגלה את רגעי האימה: כך הוצתו בתי כנסת בליל הבדולח

11.11.2018 / 20:43

אזרחית אמריקנית גילתה בעזבונו של סבה אלבום ובו תמונות של צלמים עיתונות גרמנים המתעדים הרס וביזה של רכוש יהודי בפוגרום שאירע בדיוק לפני 80 שנה. "הרגשתי כאילו האש תשרוף את ידי", סיפרה הנכדה הנרגשת על רגע גילוי התמונות

פריטים מבית הכנסת בצבן (Zeven) בערימה לפני שריפתם לעיני הציבור בליל הבדולח. באדיבות ארכיון ליאו בק בניו יורק, מערכת וואלה! NEWS
שריפת הציוד בליל הבדולח/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות ארכיון ליאו בק בניו יורק

אתמול צוין יום השנה השמונים לפוגרום "ליל הבדולח" - ליל ההרס והביזה בבתי הכנסת וברכושם של יהודים בגרמניה ובאוסטריה. אותו לילה היווה נקודת מפנה בגרמניה של אותה תקופה: מתהליך מתמשך של שלילת זכויות היהודים, לרדיפה ומעצרים המוניים, ומאוחר יותר - להשמדה. שלשום חשפה אזרחית אמריקנית תמונות ייחודיות מאותו הלילה, המאפשרות הצצה נדירה לאירועי "ליל הבדולח".

סבה של אלישבע אביטל נלחם במלחמת העולם השניה, אך למשפחתו לא היה ידוע הרבה על קורותיו באותן שנים. לפני שנתיים הוא נפטר, ובני משפחתו איתרו את אלבום התמונות בעזבונו - והם אינם יודעים כיצד הוא הגיעו לידיו.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת ההתעללות במרכז: תקפו מינית - ועודדו מכות בין 11 ילדיהם
"משלבת בין מסורת והייטק": כך הפכה טל אוחנה לאישה החזקה בנגב
יאיר נתניהו תובע מיליון שקל מהנהג שהקליט אותו משוחח עם חבריו

באלבום מסודרות תמונות שצילמו צלמי עיתונות גרמנים, שפרטיהם מודפסים בגב התמונות, ביחד עם תאריך הצילום: 10.11.1938. הצלמים תיעדו חיילים ושוטרים גרמנים בתוך בתי יהודים במהלך ביזה והרס רכושם. תמונות אחרות מתעדות את היהודים נוכח המעשים, חלקם מדממים מראשיהם.

עוד באותו נושא

אור בבתי הכנסת לזכר הנספים: כך יציינו בעולם 80 שנה לליל הבדולח

לכתבה המלאה

בתמונות נוספות שצולמו, תוך מודעות מלאה של הנאצים, אלו נראים פורצים לבתי כנסת בעיר נירנברג, שוברים ארונות, גונבים תשמישי קדושה יקרי ערך, מפזרים טליתות, שוברים והופכים ספסלים. באחרות נראים הנאצים שופכים חומר בערה, ובאחרות נראים בתי כנסת עולים באש. באלבום מתועדים גם מספר בתי כנסת לאחר שהאש כבתה, הרוסים ושרופים. הנכדה תיארה את ההלם שאחז בה נוכח התמונות: "הרגשתי כאילו האש תשרוף את ידי".

בפוגרום נערכו באופן מאורגן פעולות אלימות כנגד יהודים ורכושם, נרצחו קרב למאה יהודים, כ-1,400 בתי כנסת נפגעו והוצתו ונפגעו קשה חנויות, בתי כלבו ובתים פרטיים. התירוץ למסע ההרס וההרג היה ההתנקשות בפום ראט, מזכיר בשגרירות גרמניה בפריס, בידי נער היהודי בן ה-17, הרשל גרינשפן. כ-35 אלף יהודים נשלחו למחנות הריכוז דכאו, בוכנוולד וזקסנהאוזן, שהוכנו לכך מבעוד מועד. בנוסף הוטל על היהודים קנס קיבוצי של מיליארד מרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully