וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משלבת בין מסורת והייטק": כך הפכה טל אוחנה לאישה החזקה בנגב

11.11.2018 / 15:50

ראשת מועצת ירוחם החדשה זכתה ב-60% מקולות התושבים והיא תהפוך לאישה הראשונה בתפקיד. על כתפיה של אוחנה, דור רביעי ביישוב הדרומי, מוטלת האחריות לטיפול באבטלה, בפערים החברתיים ובעזיבתם של הצעירים. "יש עוני ופערים ומחובתי לתקן את זה"

בווידאו: טל אוחנה נבחרה לראשות מועצת ירוחם/צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל וליר שפיגלר

מחוץ ללשכתה של ראשת מועצת ירוחם החדשה, טל אוחנה, תלויות תמונות רבות של קודמיה בתפקיד - כולם גברים. אוחנה תהיה האישה הראשונה המכהנת בתפקיד ראשת מועצת מקומית לא רק בירוחם, כי אם באזור הדרום כולו.

על אף ההתעסקות התקשורתית בבחירות בירוחם בהן התמודדו שתי נשים, אוחנה והתושבים לא שותפים למהומה. "יש לי זכות גדולה להיות ראשת המועצה הראשונה שתכהן כאן", אמרה אוחנה. "אך אני לא בטוחה שהבחירה בי היא שינוי תפיסתי בהקשר המגדרי, אלא בעובדה שאני נמצאת במועצה שמונה שנים ועושה כל שביכולתי בניסיון לפתח את היישוב. בזכות ההישגים בשטח בחרו בי 60% מהתושבים".

"אני נמנעת מלעסוק בנושא המגדרי כי אני חושבת שהוא מחליש אתנו", מדגישה אוחנה. "החברה עוברת שינויים מבניים - פעם לא חשבנו שיהיו טייסות, לוחמות חי"ר ומנכ"ליות רבות והנה זה קורה. בגלל שאני לא מתבוננת דרך המשקפיים האלו, זה לא היווה עניין מבחינתי. התמודדותן של שתי נשים על ראשות ירוחם מעידה על מקום שנותן הזדמנות ללא קשר למגדר או זהות. אני גאה במועצה שלי".

כתבת צבע - המתמודדת על ראשות המועצה בירוחם, טל אוחנה (אייטם של יניר יגנה). שי מכלוף
תמונות ראשי המועצה בלשכה בירוחם/שי מכלוף

אוחנה, דתייה בת 34, מתגוררת ביחידת דיור סמוך לבית הוריה. בקדנציה האחרונה כיהנה כסגנית ראש המועצה מיכאל ביטון. ביישוב הקטן ידעו שביטון סולל את דרכו לפוליטיקה הארצית והכתירו את אוחנה כמיועדת להנהגת ירוחם. "זה היה ברור שהיא תהיה ראשת המועצה", העיד אורי, תושב המועצה. "ביטון תמך בה וגם הכין אותה לתפקיד הגדול, אבל אוחנה מביאה משהו אחר ושונה המשלב בין הליברליות שלה לבין המסורת ובין ההייטק לתמיכה במפעלים הישנים".

על אף מהפכת ההייטק בשנים האחרונות בירוחם, התעשייה הכבדה נותרה מקור פרנסתם העיקרי של התושבים. מסיבה זו ביקשה ראש המועצה הנבחרת לפתוח את הסיור בעיירה הדרומית במפעל "אקרשטיין", המעסיק יותר ממאה עובדים.

יו"ר ועד מפעלי "אקרשטיין", שמעון זעפרני, הוא תומך נלהב של אוחנה. לדבריו, היא תצליח למגר את האבטלה ביישוב וגם לחזק את התעשיות. "יש לנו חברות עמוקה, אני אוהב אותה ומאמין בעשייה שלה", סיפר זעפרני. "העובדים כאן מעריצים אותה ויום בחירתה היה יום חג עבורנו. אין אופציה אחרת חוץ מטל".

עוד באותו נושא

לא רק ראשות עיר: הנשים כבשו גם את המועצות; וכמה בעיר שלכם?

לכתבה המלאה
כתבת צבע - המתמודדת על ראשות המועצה בירוחם, טל אוחנה (אייטם של יניר יגנה). שי מכלוף
"אין אופציה אחרת חוץ מטל". אוחנה/שי מכלוף

במפגש עם העובדים, היחס החם, החיבוקים והנשיקות מעידים על היכרותה של אוחנה עם הנפשות הפועלות. "בסופו של דבר יותר מ-40% מכוח העבודה המקומי נמצא בתעשייה הכבדה", מציינת ראשת המועצה החדשה. "יש כאן אנשים שעובדים למעלה מ-30 שנה, 12 שעות מדי יום, בתנאי מזג אוויר קיצוניים והם אוהבים את מה שהם עושים. התפקיד שלנו הוא לסייע למפעלים להיות טכנולוגיים יותר ו"אקרשטיין" הוא דוגמה למפעל שנמצא כל הזמן בהתחדשות. יש לנו פה בירוחם חמישה מפעלים גדולים. אנחנו רוצים שהתעשייה הכבדה תישאר פה, אבל לא יכולים לסמוך ידינו רק עליה".

שיעור האבטלה בירוחם הוא 9% - כמעט פי שניים מהממוצע הארצי. אוחנה מצהירה כי תילחם בנושא: "אף אחד לא מצפה ממני לפתוח פה מקומות תעסוקה, אבל אני מרגישה שאם אשקיע רק בחינוך וברווחה וילד יחזור לבית שההורים לא עובדים בו, כל ההשקעה שלי תרד לטמיון. אני מאמינה שבן אדם צריך לקום בבוקר וללכת לעבוד במקום שמעבד אותו ומפרנס אותו. אני אעשה הכול כדי לאפשר לתושבים שלי את זכות היסוד הזו".

הפגנה וסגירת צומת ירוחם של עובדי מפעל אמיליה העומד לפני סגירה, צומת ירוחם. בני בן סימון
מחאת עובדים נגד סגירת מפעל "אמיליה" בירוחם, בשנה שעברה/בני בן סימון

סוגיה נוספת בירוחם עמה תצטרך להתמודד אוחנה היא עזיבתם של הצעירים. "לדור הצעיר מוענקות הזדמנויות אחרות מאלו של הוריהם ואנחנו צריכים לדעת שיש מי שיקלוט אותם", מסבירה. "אם הם יסיימו שירות צבאי ביחידה מודיעינית מובחרת וירוצו לחברת הייטק בתל אביב - אני הפסדתי. אני רוצה שתהיה להם הזדמנות להגשים את עצמם כאן".

כראשת מועצה בפריפריה וכדור רביעי בירוחם, אוחנה לא שוכחת מה הרגישו מייסדיה. היא מתכוונת לצמצם ולסגור את הפערים ביישוב הדרומי. "לא גדלתי על נרטיב של קיפוח, אלא על תודעה של אושר", מעידה. "את המשפחה שלי הובילו ערכים של עבודה קשה, הכרה בטוב והסתפקות במועט. היו לנו שנים של רווחה כלכלית וגם שנים שלא, אבל אני לא עוצמת עיניים. יש פה משפחות שנושאות איתן פערים של עוני וקושי ומחובתי לתקן את זה".

כתבת צבע - המתמודדת על ראשות המועצה בירוחם, טל אוחנה  וסבתה (אייטם של יניר יגנה). שי מכלוף
"היא תהיה טובה מאוד". אוחנה וסבתה/שי מכלוף

לדבריה יש לה דרישות רבות מהממשלה, אך היא לא מתכננת להאשים אותה בעוולות העבר. "הסבתות שלי הגיעו כשהיה פה רק חול ולא נתנו להן שום הזדמנות להצליח", סיפרה אוחנה. "אני עומדת פה בזכות עצמי ואומרת - לא אנוח עד שהמדינה לא תעניק כל מה שנדרש למען האנשים שנותרו מאחור. האנשים שחיים פה מבקשים שוויון הזדמנויות וצדק החברתי. התפקיד שלי הוא לתקן ולא לבכות".

בשבוע האחרון קיבלה אוחנה אלפי איחולים ומאות זרי פרחים. וסיור בירוחם הופך מיד לפגישה משפחתית אחת גדולים. אחד מהמקומות בו נרשמה ההתרגשות הגדולה ביותר הוא מועדון הקשישים בירוחם, שם מתגוררת זוהרה, סבתה של ראשת המועצה החדשה. "היא תהיה טובה מאוד", בירכה הסבתא הגאה. המנהיגה הבאה של העיירה הדרומית נכנסת לתפקיד עם התרגשות מהאחריות הגדולה שעל כתפיה, והיא כאן כדי להישאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully