וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המשבר עם ארה"ב: טורקיה שחררה את הכומר האמריקני ממעצר בית

12.10.2018 / 21:45

אנדרו ברונסון הורשע בעבירות טרור, אך לא ירצה עונש מאסר אחרי מעצרו שנמשך כשנתיים. שחרורו מגיע אחרי סנקציות שהטיל הממשל על אנקרה וגרמו לצניחת הלירה. טראמפ: "הוא יגיע הביתה בקרוב"

צילום: רויטרס

בית המשפט בטורקיה החליט היום (שישי) לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברונסון, אחרי כשנתיים שבהן הוחזק במעצר ובמעצר בית. הוא אמנם הורשע בעבירות טרור ונשלח לשלוש וחצי שנות מאסר, אך נקבע כי הוא לא ירצה את העונש בשל זמן מעצרו.

ברונסון, שחי בטורקיה במשך יותר מ-20 שנה, הוחזק במעצר בית מאז יולי, בהחלטה שגרמה לוושינגטון להטיל סנקציות על אנקרה והחריפה את המשבר בין שתי המדינות החברות בנאט"ו. העיצומים אף הובילו לירידה חדה בערך הלירה, שהתחזקה ביממה האחרונה לאור הציפיה לסיום המשבר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירך על החלטת בית המשפט בחשבון הטוויטר שלו: "הכומר ברונסון שוחרר הרגע. הוא יגיע הביתה בקרוב!".

לקריאה נוספת:
דיווח: ארה"ב וטורקיה חתמו על הסכם לשחרור הכומר האמריקני
טורקיה: "על ארה"ב לכבד את עצמאות מערכת המשפט שלנו"
טורקיה: בית המשפט דחה את בקשת השחרור של הכומר האמריקני

הכומר האמריקני אנדרו ברונסון בדרך לביתו באיזמיר, טורקיה, אחרי שחרורור ממעצר, 12 באוקטובר 2018. רויטרס
עלה על טיסה לארה"ב. ברונסון בדרכו לביתו באיזמיר, היום/רויטרס

ברונסון נעצר ב-2016 בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה נגד נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שאירע באותה השנה. הוא הואשם בתמיכה בפתהוללה גולן, יריבו של ארדואן, ובמחתרת הכורדית. ברונסון, יליד קרוליינה הצפונית שהנהיג קהילה קטנה באיזמיר, דחה את הטענות נגדו.

"אני אדם חף מפשע, אני אוהב את ישו, אני אוהב את טורקיה", אמר היום לפני החלטת השופט, שלאחריה החל לבכות. אשתו של ברונסון, נורין, נכחה באולם. ברמז להחלטה הצפויה של בית המשפט, עדי המפתח בתיק טענו במהלך הדיון כי העדויות שיוחסו להם נגד הכומר היו לא מדויקות.

אתמול דווח ברשת NBC כי נציגים רשמיים משתי המדינות הגיעו להסכם שבמסגרתו ארצות הברית תפחית את הלחץ הכלכלי על טורקיה בתמורה לשחרורו של ברונסון. עם זאת, מחלקת המדינה של ארצות הברית מסרה כי בוושינגטון לא מכירים הסכם מסוג זה.

ביולי דווח על הסכם דומה, שבו הייתה מעורבת גם ישראל, אך בסיומו שוחרר ברונסון רק למעצר בית. טורקיה מכחישה כי היה הסכם שכזה.

עוד באותו נושא

על גאווה וכומר עצור: תולדות הקרע בין ממשל טראמפ ומשטר ארדואן

לכתבה המלאה

טראמפ מכריז על חזרתו של ברונסון לארה"ב:

הוריו של ברונסון חגגו למשמע החדשות על שחרורו. "אנחנו מאושרים שאלוהים נענה לתפילותיהם של כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם", אמרה האם בשיחה עם רויטרס מביתה בבלק מאונטיין, קרוליינה הצפונית.

עבור טראמפ, ההצלחה בשחרורו של הכומר תזכה אותו בנקודות רבות בקרב האוונגליסטים, המהווים חלק גדול מבסיס תומכיו, לקראת הבחירות לקונגרס בחודש הבא.

"אנחנו מודים לאלוהים על שנענה לתפילות ומצדיעים למאמצים של שר החוץ פומפאו ומחלקת המדינה בתמיכה בכומר ברונסון ובמשפחתו במשך התקופה הקשה הזו", כתב בטוויטר סגן הנשיא מייק פנס, האוונגליסט הבכיר ביותר בממשל. "הגברת השנייה ואני ממתינים לברך את הכומר ברונסון ואת אשתו האמיצה עם חזרתם לארצות הברית".

פומפאו התייחס ביום רביעי למעצרו של ברונסון בנאומו בפני המכון היהודי לביטחון לאומי בוושינגטון, והביע תקווה כי הוא ואשתו ישוחררו בקרוב. פומפאו אמר כי זה יהיה צעד חיובי מצד טורקיה בדרך להשבת היחסים בין המדינות למסלולם, שהיה צריך לקרות כבר מזמן. הכומר, הוסיף, כלל לא היה צריך להיעצר.

הכומר האמריקני אנדרו ברונסון משוחרר מבית הכלא במערב טורקיה, יולי 2018. רויטרס
מעצרו הביא למשבר דיפלומטי. ברונסון/רויטרס

לאחר שחרורו של ברונסון, תיתכן התקדמות בין המדינות סביב שורת נושאים שנויים במחלוקת נוספים.

בוושינגטון מצפים לשחרורם של מדען לשעבר של נאס"א ושל שלושה עובדי קונסוליה אמריקנית, ואילו באנקרה דורשים את הסגרתו של גולן, החי בארצות הברית מאז 1999, וכן את שחרור של הבנקאי הבכיר מהמט הקאן אטילה, הכלוא בארצות הברית בשל מעורבותו בהונאה איראנית לעקיפת הסנקציות.

עם זאת, ארדואן ובכירים אחרים בממשלו טוענים כי הם אינם מתערבים במערכת המשפט, שלטענתם פועלת עצמאית.

(עדכון ראשון: 15:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully