וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערש המלחמה בסוריה נפל: צבא אסד השלים את כיבוש העיר דרעא

חיילי המשטר הניפו את דגל המדינה בבירת המחוז שבדרום סוריה - שבה החלה המלחמה ב-2011. בסוף השבוע נכנעו המורדים ומסרו לידי הצבא את השליטה במעבר הגבול בירדן. אנשי הארגונים שנותרו באזור חוששים מנקמת המשטר. נתניהו: נדרוש מאסד הקפדה מוחלטת על הסכם הפרדת הכוחות

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כוחות צבא אסד נכנסו היום (חמישי) לעיר דרעא שבדרום-מערב סוריה והשלימו את כיבושה לאחר כשלושה שבועות של לחימה במחוז הסובב אותה. דרעא הייתה ערש מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, שם החלה ההתקוממות נגד משטר אסד - שבאה לידי ביטוי בין היתר בכתובות גרפיטי שרוססו בגנותו של הנשיא העלוואי.

ברשת הטלוויזיה הממלכתית סאנא דווח כי חיילי הצבא הניפו את דגל סוריה מעל בניין משרד הדואר בדרעא - מבנה הממשל היחיד שנותר שלם. כוחות צבא רוסיה נכנסו אף הם לעיר בשעות הצהריים, כחלק מהמגעים עם ארגוני המורדים בעיר על כניעתם והעברת השליטה לידי משטר אסד. עדי ראייה סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי שני נגמ"שים של צבא רוסיה נראו נוסעים ברובע אל-שעייה, בדרכם להיפגש עם נציגי צבא סוריה החופשית.

כיבוש העיר הושלם פחות משבוע לאחר שהמורדים באסד חתמו על הסכם כניעה וגורשו לצפון המדינה, לאזור אידליב. במסגרת ההסכם שבו כוחות המשטר לשלוט במעבר נסיב שבגבול ירדן - ועשרות אלפי תושבים שנעקרו מבתיהם חזרו לכפרים במחוז. לפי נתוני הארגון הסורי לזכויות אדם, המנטר את הלחימה במדינה השסועה ממקום מושבו בבריטניה, כוחות המשטר שולטים ב-84% ממחוז דרעא.

לקריאה נוספת:
ערש המרד עומד ליפול: צבא אסד מכתר את העיר דרעא
חיילי אסד חגגו את החזרה למעבר הגבול עם ירדן; אלפי פליטים שבו לבתיהם
"תורך, דוקטור": ילדי הגרפיטי שהציתו את המרד נערכים למתקפת אסד

חייל בצבא אסד מניף את דגל סוריה בעיירה אום אל-מייזן במחוז דרעא, 11 ביולי 2018. רויטרס
חייל סורי לצד דגל המדינה במחוז דרעא/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום כי ישראל תדרוש מהמשטר הסורי "הקפדה מוחלטת" על הסכם הפרדת הכוחות בגבול הגולן, שנחתם בשנת 1974. "נגיב בתקיפות לכל הפרה של הסכם זה, כפי שעשינו אמש ונשמור על חופש הפעולה המלא של צה"ל ועל זכותנו למנוע פגיעה בריבונותנו ובאזרחינו", הוסיף נתניהו בדברים שנשא באזכרה הממלכתית לזאב ז'בוטינסקי. "מי שמסכן אותנו צפוי לשלם על כך מחיר כבד".

בדבריו התייחס ליירוט אתמול של כלי טיס בלתי מאויש של צבא סוריה שחדר לישראל באזור דרום רמת הגולן ויורט מעל הכנרת - ולתקיפת עמדות של צבא סוריה בעקבות התקרית, הלילה. מוקדם יותר היום אמר נתניהו בתדרוך לעיתונאים שליוו אותו בביקורו ברוסיה כי "במשך 40 שנה לא הייתה בעיה עם משטר אסד, אך אנחנו לא מתכוונים לקבל את איראן לא ליד הגבול שלנו, ולא בשום מקום בסוריה". הוא הוסיף כי מוסקבה הרחיקה את הכוחות האיראניים שפעלו בסוריה.

עוד באותו נושא

פוטין מנסה לגבש הסדר בסוריה - וישראל מנסה להבטיח שלא תישאר מאחור

לכתבה המלאה
כוחות צבא סוריה במחוז דרעא, 11 ביולי 2018. רויטרס
כוחות צבא אסד במחוז דרעא, השבוע/רויטרס

בכיר בארגוני המורדים המקומיים אמר לכתב רויטרס כי המגעים עם הרוסים לאחר ההסכם שנחתם ביום שישי האחרון התנהלו על מי מנוחות. "כולם נותרו מחויבים להסכם", אמר הבכיר. לדבריו, כבר אמש החלו כמה מאנשי הארגונים בדרעא למסור את נשקם לידי הצבא.

על פי ההערכות ישנם כ-2,000 מורדים בעיר, המסתתרים יחד עם בני משפחותיהם. רבים מהם מתכוונים לעזוב את האזור בשל חששם מהאופן שבו ינהגו בהם אנשי אסד. אלה מקווים כי כוחות המשטרה הצבאית הרוסית שנפרסו בכבישים במחוז ימנעו מחיילי הצבא הסורי לפגוע בהם כנקמה. זאת ברקע דיווחים על מעשי ביזה ומעצרים שביצעו אנשי צבא אסד בשכונות שאליהם נכנסו בימים האחרונים.

תושב דרעא: "איני יודע אם המשטר רוצה לגרש אותנו או לטבוח בנו"

בארגון הבריאות העולמי קראו לדמשק לאפשר לאנשיו להגיע למחנות העקורים בדרום המדינה, שם עדיין נותרו כ-210 אלף בני אדם הזקוקים לטיפול רפואי. לטענת הארגון בשבוע האחרון לבדו מתו 15 בני אדם, בהם 12 ילדים, בשל התייבשות ומחלות שנגרמו ממים מזוהמים.

אחד מיושבי מחנות העקורים בגולן הסורי ששוחח עם סוכנות רויטרס אמר כי אינו יודע אם יוכל לשוב לכפרו, הנמצא תחת שליטת הצבא. "אני אבוד, איני יודע אם הם רוצים לגרש אותנו או לטבוח בנו", אמר אחמד אל חרירי על כוונות חיילי אסד. "אני לא רוצה למסור את עצמי לידי כוחות המשטר. אי אפשר לסמוך עליהם".

תושב דרעא שנמלט אף הוא למחנות העקורים בקרבת גבול ישראל אמר כי אינו יודע מה עלה בגורל מקום מגוריו. "כל אחד אומר משהו אחר, איננו יודעים מה קורה", אמר אבו חוסאם אל עבוד. "הגענו לכאן מתוך פחד, בגלל ההפגזות. הבתים שלנו נהרסו, הם קרסו לקרקע".

עקורים מפגינים ברמת הגולן הסורית, בסמוך לגבול עם ישראל, 4 ביולי 2018. רויטרס
מחנה פליטים סורים בקרבת גבול ישראל ברמת הגולן, בשבוע שעבר/רויטרס

בסוף השבוע, לאחר החתימה על הסכם כניעת המורדים, החלו התושבים שנמלטו מאזורי הקרבות בכפרים הסמוכים לגבול ישראל וירדן לחזור אליהם. כ-330 אלף איש נעקרו מבתיהם בשל המערכה במחוז דרעא, שהחלה בסוף החודש שעבר על אף הסכם אי הלחימה שנחתם בקיץ שעבר בערבות אמריקנית ורוסית ובהסכמת כוחות המורדים.

עשרות אלפי תושבים מצאו מחסה במהלך הלחימה במחנות עקורים שהוקמו באזור גבול ירדן וגבול ישראל - וכן בלבנון. במהלך הימים האחרונים החלו לחזור אלפי פליטים לבתיהם. צילומי לוויין שנחשפו בתחילת השבוע, שהפיצה חברתImageSat International (ISI) הראו את פריסת מחנות העקורים באזור משולש הגבולות.

(עדכון ראשון: 17:22)

כוחות צבא סוריה באזור מעבר נסיב בגבול ירדן, 7 ביולי 2018. AP
כוחות צבא אסד בקרבת מעבר נסיב בגבול ירדן, בשבת/AP
כוחות צבא סוריה באזור מעבר נסיב בגבול ירדן, 7 ביולי 2018. AP
חיילי אסד בדרכם למחוז דרעא, בסוף השבוע/AP
כוחות צבא סוריה באזור מעבר נסיב בגבול ירדן, 7 ביולי 2018. AP
כוחות צבא סוריה במעבר נסיב/AP
חייל רוסי על גבי רכב משוריין בעיר בוסרה שבמחוז דרעא, 11 ביולי 2018. GettyImages
חייל רוסי בעיר בוסרה שבמחוז דרעא, אתמול/GettyImages
כוחות צבא אסד נוסעים בנגמ"ש בעיר נאווה שבמחוז דרעא, 7 ביולי 2018. GettyImages
כוחות אסד במחוז דרעא, בסוף השבוע/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully