וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים ירו למוות בפלסטיני בן 16 - אך הפרקליטות תחזור בה מהאישום

4.6.2018 / 23:28

קצין וחייל שירו למוות בנער בשנת 2013, במהלך מארב סמוך לגדר ההפרדה הואשמו ברשלנות ופזיזות, אך מסתמן שהפרקליטות תחזור בה מכתב האישום. סנגוריהם של השניים: "עינוי הדין שנגרם לנאשמים הוא רב, הפרקליטות מודה שטעתה"

פינויו של הנער הפלסטיני סמיר עווד שנהרג מאש צה"ל ברמאללה. דצמבר 2015. נאסר מוראר, בצלם, מערכת וואלה! NEWS
הנער מפונה לאחר שנורה, ינואר 2013/מערכת וואלה! NEWS, נאסר מוראר, בצלם

פרקליטות מחוז מרכז צפויה להודיע מחר (שלישי) לבית משפט השלום ברמלה כי היא חוזרת בה מכתב האישום נגד חייל וקצין, שירו לכאורה למוות בסמיר עווד - פלסטיני בן 16. השניים הואשמו מלכתחילה בעבירה קלה יחסית של "פזיזות ורשלנות בכלי ירייה", אך כעת מסתמן שהפרקליטות תחזור בה לגמרי מכתב האישום.

האירוע התרחש בשנת 2013 בגזרת הכפר בודרוס, הממוקם צפונית לחשמונאים וסמוך לגדר ההפרדה. חוליה של שישה חיילים, ובה שניים מהנאשמים, ד' וה', התמקמה במארב בסמוך לגדר, במטרה ללכוד פלסטינים שמנסים לפגוע בה.
בשלב מסוים התקרבו למקום כמה קבוצות של צעירים פלסטינים והחלו ליידות אבנים לעבר הגדר. עווד עצמו התקרב לפרצה בגדר. אחד החיילים הנאשמים וחייל נוסף שהיה במקום יצאו מהמארב וקראו לו לעצור. משהבחין בהם, נמלט עווד מהמקום, כשצוות חיילים נוסף, שאחד מהם הואשם אף הוא בתיק, החל לרדוף אחריו.

עוד בוואלה! NEWS:
הקצין המוערך שנבחר להילחם בשחיתות בחדרה - וסיים כעוד חשוד בשוחד
ח"כ טיבי על מות הפרמדיקית הפלסטינית בעזה: "פשע מלחמה נתעב"
למה לא חוסלו מחבלים ומה פספס המודיעין? השאלות הקשות מהסבב בעזה

פינויו של הנער הפלסטיני סמיר עווד שנהרג מאש צה"ל ברמאללה. דצמבר 2015. נאסר מוראר, בצלם, מערכת וואלה! NEWS
זירת האירוע שבו נורה עווד למוות, ינואר 2013/מערכת וואלה! NEWS, נאסר מוראר, בצלם

במהלך המרדף, שני החיילים שהואשמו בתיק ביצעו תחילה ירי באוויר. ד', המ"מ ומפקד הכוח, ירי לצדו של עווד ולעבר רגליו במטרה לעצור אותו, בעוד שה', נאשם נוסף בתיק, ירה לעברו במטרה להרתיע אותו, מבלי "שייכנס בין כוונות", כך לפי כתב האישום. עווד נפגע מהירי, ובהמשך מת מפצעיו, אך לא ברור מי מהשניים פגע בו.

השאלה העיקרית במשפט הייתה האם הירי בוצע כשעווד היה באזור שבו מתירות הוראות הפתיחה באש לעשות זאת. בכתב האישום טענה הפרקליטות כי הירי בוצע לאחר שעווד יצא מחוץ למתחם, ומכאן שבוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש, אולם סנגוריהם של שני החיילים, עורכי הדין שלמה רכבי ועידן פסח מהסניגוריה הצבאית, טענו כי שורה של עדים הפריכו קביעה זו.

החיילים, כאמור, הואשמו בעבירה של "מעשה פזיזות ורשלנות בכלי ירייה. המשפט נערך בבית משפט השלום ברמלה, ולא בבית משפט צבאי, משום שכתב האישום הוגש רק בשנת 2015, לאחר שנאשמים השתחררו מצה"ל.

עוד באותו נושא

הנתונים נחשפים: רק 4 כתבי אישום על הרג פלסטינים בשנים האחרונות

לכתבה המלאה
פינויו של הנער הפלסטיני סמיר עווד שנהרג מאש צה"ל ברמאללה. דצמבר 2015. נאסר מוראר, בצלם, מערכת וואלה! NEWS
כוח צה"ל במקום שבו נורה עווד. ינואר 2013/מערכת וואלה! NEWS, נאסר מוראר, בצלם

בדיון בתיק נערך בחודש מרץ נחשפו נתונים מהם עולה כי מתוך 114 חקירות מצ"ח שנפתחו בשבע השנים האחרונות בעקבות מול פלסטינים בפעילות מבצעית, הוגשו רק ארבעה כתבי אישום. שלושה מאותם תיקים הסתיימו בהרשעה: בשני מקרים הנאשמים הורשעו בהסדר טיעון, ואילו בתיק השלישי הורשע הנאשם, אלאור אזריה, לאחר שניהל הוכחות. כתב האישום הרביעי הסתיים בזיכוי.

עו"ד רכבי ביקש לקבל לידיו את חוות הדעת של הפרקליטות הצבאית בתיקים שבהם נגרם מותם של פלסטינים, כדי לבסס טענה ל"אכיפה בררנית". כלומר, לטעון שהמקרה הנוכחי הוא מקרה "קל" לעומת תיקים אחרים שנסגרו ללא כתב אישום, ולכן אין הצדקה להגשת כתב האישום גם הפעם. הדיון מחר (שלישי) אמור היה להתמקד בבקשה, אולם כעת נראה שהפרקליטות תחזור בה מכתב האישום.

מארגון "יש דין" נמסר בתגובה להחלטה: "הודעת הפרקליטות על ביטול כתבי האישום נגד שני החיילים שהיו מעורבים בהריגתו של הנער סמיר עווד מהווה עוד עדות לחסינות הכמעט מלאה שממנה נהנים חיילים הפוגעים בפלסטינים (מדובר במקרה שלווה על ידי ארגון בצלם). כאשר הפרקליטות הצבאית מחליטה פעם אחר פעם שלא לחקור ולא להעמיד לדין חיילים בגין פגיעה בפלסטינים היא יוצרת במו ידיה את טיעון ההגנה על אפליה. בשורה התחתונה, המערכת הצבאית מגוננת על חיילים שהפרו את החוק ופגעו בפלסטינים ומשאירה את הפלסטינים חסרי הגנה".

רס"ן (מיל') שלמה רכבי ורס"ן (מיל') עידן פסח, מטעם הסנגוריה הצבאית מסרו כי "מהרגע הראשון שקיבלנו לידינו את חומר החקירה, סברנו שאין הצדקה להגשת כתב אישום. יש להצטער על כך שקצין מצטיין וחייל מצטיין, ששירותם הצבאי היה ללא דופי, נאלצו, שנים ארוכות לאחר שחרורם משירות, להתייצב פעם אחר פעם בבית המשפט, כ"נאשמים" בהליך פלילי. בסופו של יום, כל הטענות שהעלינו הוכחו במהלך המשפט כנכונות וצודקות והובילו להחלטתה המוצדקת של התביעה לחזור בה מכתב האישום. לצד ההישג המקצועי ושמחתם של מרשינו מהחלטת הפרקליטות, יש לקוות כי הן הפרקליטות הצבאית והן זו האזרחית יפיקו הלקחים הדרושים מהליך זה ויימנעו בעתיד מניהול הליכים פליליים נגד חיילי צה"ל, כל עוד מעשיהם אינם עולים כדי עבירה פלילית מובהקת".

אל"ם רן כהן, הסנגור הצבאי הראשי, הוסיף: "מזה כשלוש שנים אנו מנהלים מאבק לזיכויים של קצין וחייל צה"ל שנקלעו לסיטואציה מלחמתית ופעלו כפי שציפו מהם מפקדיהם ובהתאם להנחיות שהועברו להם קודם שיצאו למארב. עינוי הדין שנגרם לנאשמים הוא רב והתיק מסתיים בהצלחה ובהודאה למעשה מצד הפרקליטות כי טעתה בהגשת כתב האישום נגדם. הסנגוריה הצבאית תמשיך לספק הגנה מקצועית מיטבית לכל חייל שיזדקק לשירותיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully