וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהעצבים מתוחים עד הקצה: כל העולם מחכה לתקיפה של טראמפ בסוריה

13.4.2018 / 0:38

מה שהתחיל בתור מתקפת ציוצים בטוויטר של מנהיג המעצמה מספר אחת ממשיך בדריכות בעולם כולו. על אף שכל האופציות על השולחן, ברוסיה מזכירים: כשטילים אמריקניים נחתו בסוריה - טראמפ לא שכח לתאם זאת עם הקרמלין

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

כמה ציוצים בחשבון הטוויטר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ גרמו לרוסיה להעלות את רמת הדריכות בצבאה ו"לקפל" 15 ספינות שונות מהנמל בסוריה, שהפליגו אל הים. במקביל, בכירי ארגון חיזבאללה ובכירים איראנים העדיפו לחזור ללבנון, ומשטר אסד הפיץ מסרים מתגוננים למול הלא נודע. בשלב זה, לפחות לפי האמריקנים, שום דבר לא בטוח בסוריה. או כפי שנאמר אתמול במסיבת עיתונאים בבית הלבן: כל האופציות על השולחן.

בתקשורת הממסדית הרוסית דיברו על לא פחות מאפשרות של הידרדרות למלחמה גרעינית מול ארצות הברית, זאת במידה שחיילים רוסים ייפגעו מהמתקפה שעליה הכריז טראמפ. מנגד, יש הטוענים במוסקבה כי הזמן שחלף מאז הציוצים והמסרים הכפולים מעידים על כך שמאחורי הקלעים מתרחשים מגעים אינטנסיביים על מנת למנוע התלקחות.

מצבה הכלכלי של רוסיה לא יכול לאפשר לה לנהל מערכה מול המעצמה מספר אחת בעולם. בינתיים, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מנסה לשדר עסקים כרגיל. אתמול הוא פרסם הודעה בחשבון הטוויטר שלו, שלפיה התקשר לברך את איהם אלייב על בחירתו לנשיא אזרבייג'אן. רק אחר כך הוא פרסם הודעה נוספת שלפיה הוא שוחח עם ארדואן, מי שמנסה לתווך בין הצדדים ולהביא לסיום המתיחות.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: טראמפ שוקל לתקוף שמונה מטרות בסוריה; "ההחלטה בקרוב"
טראמפ על המתקפה הכימית בסוריה: נקבל החלטה חשובה בתוך יומיים
טראמפ: התקיפה בסוריה יכולה לקרות בקרוב - או לא בקרוב בכלל

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ נואם בנושא תקיפה בסוריה, וושינגטון, 12 באפריל 2018. רויטרס
בעידן הטוויטר הכל אפשרי. טראמפ/רויטרס

פוטין יודע כי עליו לרדת מהעץ ולסיים את העימות שנוצר עם טראמפ כמה שיותר מהר. התבטאויותיו האחרונות מעמידות במבחן את צבא רוסיה ומערכות הנשק שלו, כמו גם את האינטרסים המדיניים של רוסיה במזרח התיכון.

השאלה המרכזית מבחינה צבאית היא כיצד יתפקדו מערכות ההגנה האוויריות מסוג S-400 ו S-300 שהוצבו בסוריה כדי להגן על חיילים רוסים ומשטרו של אסד. אם הצבא הרוסי לא יצליח ליירט את מרבית הטילים האמריקאים, במקרה של מתקפה, עשוי הדבר להפוך לפגיעה קשה בתעשיות הביטחוניות הרוסיות בפרט, ובהרתעה הרוסית בכלל.

בעת שגרמניה וקנדה לא מצטרפות לקואליציה המערבית בראשות ארצות הברית, ברוסיה נרשמים דיווחים מרגיעים שלפיהם חלק מהמגעים להגעה להבנות עם נאט"ו מתנהלים באמצעות טורקיה, שלא הייתה רוצה לאבד את השותף האסטרטגי החדש שלה במזרח התיכון.

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנסייה במוסקבה, אפריל 2018. רויטרס
יודע כי עליו לרדת מהעץ. פוטין/רויטרס

הגורמים האופטימיים ברוסיה מזכירים לתושביה כי בחודש מרץ לפני נטען כי משטר אסד הפציץ בעיירה ח'אן שיח'ון באמצעות נשק כימי. בשל כך, הורה טראמפ לתקוף באמצעות 59 טילי טומהוק מספר רב של מטרות שבין היתר כללו מצבורי דלק, מערכות הגנה אוויריות ובונקרים עם תחמושת. לטענת גורמים אלה, ארצות הברית העבירה לצבא רוסיה נקודות ציון לפני התקיפה כדי למנוע פגיעה בחיילים רוסים ובכך להימנע מהידרדרות בין המדינות. הפעם, כך הם רמזו, המקרה עשוי לחזור על עצמו, מאותן הסיבות.

בינתיים בישראל: השגרה נמשכת, הדריכות גוברת

בישראל, כמשקיפה מן הצד על המתח הגובר, החליטו להוריד פרופיל, למעט הודעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ידבר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בשל כך השגרה נמשכת, לצד העלאת דריכות בגבולות, מחשש שמא גורמים שונים ינסו לנצל את המצב לשיגור רקטות או טילים לעבר מדינת ישראל.

בתוך כך, לפחות לפי בכירי משטר האייתוללות, חשבון חדש נפתח בין ירושלים לבין טהראן בעקבות הרג שבעה חיילים איראנים על אדמת סוריה במתקפת טילים על בסיס T-4 בתחילת השבוע. אלה הם איומים שלא ניתן להתעלם מהם.

מצעד החיים 2018 בפולין. צעדו היום בפולין, נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט, המפכ"ל רנ"צ רוני אלשיך, ראש המוסד יוסי כהן ,ראש השב"כ נדב ארגמן, נשיא פולין, אנדז'יי דודה, יו"ר מצעד החיים, ד"ר שמואל רוזנמן והרב לאו במחווה מרגשת לזכר קורבנות השואה. יוסי זליגר, מערכת וואלה
נסיעתו היא סימן מרגיע. איזנקוט במצעד החיים/מערכת וואלה, יוסי זליגר

למרות זאת, סימן מרגיע נרשם כשהרמטכ"ל גדי איזנקוט טס למחנות ההשמדה בפולין כחלק ממשלחת נשיא המדינה ראובן ריבלין ב"מצעד החיים". נדמה כי אילו היו האמריקנים מתריעים בפני ישראל על מתקפה קרבה היה הרמטכ"ל מעדיף לשבת בלשכתו ולעקוב מקרוב אחרי ההתפתחות. בשלב זה ישראל לא צריכה לנצל הזדמנויות מבצעיות על אדמות סוריה, כפי שעל פי פרסומים זרים ביצעה בשנים האחרונות כדי לפגוע במשלוחי נשק לחיזבאללה או בתהליכי התבססות איראניים מעבר לגבול הצפוני. בתקופה המתוחה הזו אין מקום לטעויות. העצבים של כל המעורבים מתוחים עד הקצה גם ככה.

בינתיים, נראה כי הצדדים - ארצות הברית ורוסיה - מסלימים את האווירה על מנת שאחר כך יוכלו להוריד את הפרופיל ולהתגאות בכך שמנעו מלחמה שהייתה גובה קורבנות רבים. לא מן הנמנע שנראה את ארצות הברית מגיבה בירי עשרות טילים לעבר מטרות נבחרות בסוריה, כמו בשנה שעברה, מתוך החלטה ברורה שחיילי רוסיה לא ייפגעו במתקפה ושהיקף המטרות לא יחייב את הרוסים להגיב. בכך, כל הצדדים יכולים לצאת מרוצים. אבל בעידן חשבון הטוויטר הפעיל של נשיא ארצות הברית - הכול אפשרי.

(עדכון ראשון: 22:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully